FrihetensRegn Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 I mange land som f.eks. Tyskland kan man reise på store motorveier med høy eller ingen fartsgrense og god kvalitet. I Sverige har de 120 km/t fartsgrense, i Danmark 130, i Polen 140 og I Tyskland har store deler av motorveiene ikke fartsgrense i det hele tatt. Og det greier de som oftest UTEN bompenger. Hvorfor mener norske politikere at det er nødvendig med bompenger og hvorfor kan vi ikke bygge like gode veier som i andre Europeiske land, uten bompenger? Og er det greit at bompenger brukes av kommunene til å balansere budsjettet eller bruke det som en inntekt til helt andre ting enn vei? Hva med en firefelts motorvei med 130 km/t fartsgrense mellom de største byene? Nylig forskning har også bevist at det ikke er særlig dyrere eller vanskeligere å bygge vei i Norge enn i våre naboland. Det eneste som er dyrere er lønn og moms (veiutbygging i andre land er ofte fritatt for moms). I Danmark må man f.eks. importere stien og pukk fra Norge for å få hardt nok underlag. 1 Lenke til kommentar
Høyre Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Hei Frihetens Regn, Regjeringen har økt fartsgrensen på mange vegstrekninger til 110 km/t. Utfordringen med å bygge for høyere grense er at det stiller strengere krav til kurvatur, som er vanskelig å få til i et land som Norge, uten svært stor bruk av bruer og tunneler som koster. Den forskningen du viser til viste at f.eks. en bru koster om lag det samme i Norge, Sverige og Danmark. Vi bygger altså ikke flottere bruer eller tunneler. Det den ikke vurderer er hvorvidt det for å bygge en gjennomsnittlig kilometer motorvei i Norge krever mer tunnel eller bru enn en gjennomsnittlig kilometer i Sverige eller Danmark. Intuitivt kan en nok se for seg at det gjør det. Tilsvarende heller ikke om en i Norge tenderer til å velge tunnel der andre land heller ville lagt veien i åpent lende. Høyre har i regjering etablert selskapet Nye Veier som vil bygge ut motorveier mellom flere store byer. Det ligger nå an til at det innen 2027 vil være ferdig motorvei mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger, Oslo og Sverige over Svinesund og Ørje, Oslo og Lillehammer, samt nord og sør for Trondheim. Trafikkgrunnlaget mellom alle de store byene er ikke slik i dag at det er nødvendig med firefeltsvei, men det er absolutt behov for utbedre kurvatur og dekkestandard. Det vil vi prioritere. Når det gjelder bompenger så inngår det i utbyggingen for å få bygge ut mer enn det ellers ville vært mulig med de samme pengene fra staten. Lokale myndigheter (fylke og kommune) godtar bompengefinansieringen og garanterer for lånene for å få prosjektene i sitt område raskere enn de ellers ville gjort. Mange andre land har andre finansieringsformer der det også kreves inn penger fra bilister. Bompenger kan ikke brukes av kommunene til å balansere budsjettene, det er ikke lov. Det kan brukes til andre formål, så lenge det gir nytte til bilistene. For eksempel kan deler av innkrevet bompenger gå til bygging av sykkelveier fordi det kan anslås at gir en fremkommelighetsgevinst for bilistene ved at færre kjører og flere sykler. Jeg tror vi er enig om at det er stort behov for å ruste opp veiene våre! Derfor håper vi du vil stemme Høyre i år, for vi garanterer å fortsette den positive utviklingen vi nå er inne i med bygging av nye veier, vedlikehold av eksisterende, og utrulling av ny asfalt i stort monn! -Oliver 1 Lenke til kommentar
Piratpartiet Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Piratpartiet har vedtatt dette punktet i valgprogrammet: "Dagens bompengeordning bør avvikles, og det bør utredes alternative måter å finansiere veibygging." Vi begrunner det med at innkrevingen medfører overføring overvåking av ferdsel til bilkjørere, noe som kan bli misbrukt av myndighetene til andre formål enn innkreving av bompenger. Vi mener også at det er mer rettferdig å kreve inn penger til vegfinansiering gjennom skatt i stedet for gjennom passering på nokså tilfeldig sted. Hvordan finansiering av vegutbygging skal fungere i praksis, skal vi i Piratpartiet diskutere framover i medlems- og tilhengerforum og på landsmøter. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå