tommyb Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Og det er det jeg forsøker si også - at å få den minimale risikoen for terror ned et lite hakk ved å fire på de grunnleggende verdiene og rettighetene, gjør at man legger til rette for langt mer alvorlige risikoer enn den man forsøker få ned. 3 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Du sier rotårsaken er utenforskap og formodentlig fattigdom. Jeg sier at rotårsaken er å la folk innvandre som står i opposisjon til vestlige verdier, når vi kunne hjulpet langt flere i nærområdet der de virkelig nødstilte bor. Så vidt jeg vet er det nesten ingen av de som har gjennomført islamske terroraksjoner som i realiteten stod i opposisjon til vestlige verdier når de kom til Europa opprinnelig. La oss f,eks ta terroraksjonene i Brussel 22.3.2016, så var fire av 5 født enten i Belgia eller Sverige på 90 og 90 tallet. En er født i Marokko med oppvekst i Belgia. Samtlige 5 ble oppfattet som svært sekulære til de ble radikalisert kort før aksjonene. Når det gjelder terroren nå får kort tid siden i Spania, var samtlige marokkanske, og hadde levd i Spania i lang tid. Spania, Frankrike og Marokko har historisk nær tilknytning - og pga dette er mange Marokkanere i å regne som innvandrere. Marokko er regnet som vestlig orientert. Altså er det faktisk ikke "nye" innvandrere som er trusselen, men de som er "forholdvis integrert" - men har "tendenser" til utenforskap. IS og Al Quaida bruker akkurat samme rektutteringsmekanismene som venstre og høyreradikale grupper har brukt til alle tider. Internett gjør det enklere. Noe annet er rekrutteringsgrunnlaget for IS, Islamsk brorskap etc i de arabiske landene - men igjen er det fattigdom og ingen fremtidshåp som er viktig. Og jeg er helt enig i at vi kunne ha hjulpet langt flere i nærområdene - men realiteten er jo at det gjør vi ikke. Vi gjør ikke en gang forsøk på det, faktisk prøver vi konstant å forverre situasjonen. Hadde vi løst mye av fattigdomsproblematikken samt andre typer konflikter i Midt-Østen og Nord-Afrika så hadde det vært et godt bidrag. Faktisk er trolig vår manglende evne til å hjelpe her, og i stedet ødelegge "infrastruktur" i Irak og Libya, samt støtte Saudi-Arabia. IS er i realiteten skapt av USA/NATO. Det at de som er kommer til Europa er forholdsvis ressurssterke betyr ikke at de ikke er reelle flyktninger. De ser alle det å leve i eget land som håpløst - noe som ikke har framtid, Om det er krig, fattigdom etc som er årsaken. Noen som flykter fra krig, undertykking osv er så heldige at de har litt penger - andre er hjelpesløse. Men det er faktisk vi som fremmer det at det er de mer ressurssterke som kommer, gjennom at vi faktisk har etablert "Festung Europa", der vi i realiteten ikke kan ha et tett gjerde. De gjør akkurat det samme som 5 millioner tyskere, 3,5 millioner britter og 4,5 millioner irer osv gjorde i perioden 1820 til 1930. F.eks så immigrerte nesten 4 millioner jøder til USA i fra 1880 til 1940 - de fleste flyktet i realiteten fra undertrykking og pogromer. Hele 25 millioner "flyktet" fra Europa til USA/Canada i perioden 1880 til 1930. Ikke det at vi fullt ut kan sammenligne - USA hadde plass - Europa ikke i samme grad. Jeg er klar over at vi aldri kommer til å bli enig - vi er nok fundamentalt uenige om grunnen til terror, "ulovlig" innvandring osv. 3 Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Ønsker ikke overvåking jeg heller, men satt opp mot trusselen terror utgjør ovenfor samfunnet må vi velge.Hvis du var rasjonell så ville du ha bekymret deg mer for badekar enn for terror. Det at du tilsynelatende ikke gjør det, men er villig til å kompromisse på mine friheter for å tilfredsstille din egen irrasjonalitet bekymrer meg. Og du er villig til å kompromisse på mitt liv og min helse? Dette handler ikke om å bagatellisere, men å gjøre en vurdering av problemet og kuren. Hvis problemet er lite og kuren er smertefull og har usikkert utfall så er det ikke sikkert at man bør spise medisinen. Når jeg en gang skal legge inn årene så er det meg likegyldig om det skjer fordi jeg a) mister kontrollen over bilen eller fordi b) en ond sjel knerter meg med vilje. Hvis kosten og "kosten" for samfunnet for å redusere raten av a er mindre enn raten av b så er det for meg opplagt at tenkende mennesker burde gå for a??Tenkende mennesker kjører ikke som idioter! All erfaring viser at en stat som vet "alt" om innbyggerne er farlig. Det knebler debatten. Det gjør at "poolen" av sjeler som kan bli ledere krymper. Det gjør at makta får lyst til å stoppe motstandere (https://en.wikipedia.org/wiki/Lund_Report). All erfaring viser at stater kan være farlig for innbyggerne - langt farligere enn selvstendige grupper av bad guys. -k The bad guys er vel statister? Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 (endret) De gjør akkurat det samme som 5 millioner tyskere, 3,5 millioner britter og 4,5 millioner irer osv gjorde i perioden 1820 til 1930. F.eks så immigrerte nesten 4 millioner jøder til USA i fra 1880 til 1940 - de fleste flyktet i realiteten fra undertrykking og pogromer. Hele 25 millioner "flyktet" fra Europa til USA/Canada i perioden 1880 til 1930. Ikke det at vi fullt ut kan sammenligne - USA hadde plass - Europa ikke i samme grad. Jeg er klar over at vi aldri kommer til å bli enig - vi er nok fundamentalt uenige om grunnen til terror, "ulovlig" innvandring osv. Ideologi-/kulturforskjeller. Endret 1. september 2017 av QS4MO8J3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 (endret) Jeg leste nettopp hvordan svenskene så på flyktninger:"Men det fanns givetvis konflikter. Flyktingarna beskrevs ofta i medier och i debatten som omoraliska, de var fyllbultar och kvinnojägare. – Stereotyperna att flyktingen inte vill arbeta och utnyttjar det svenska systemet, eller att flyktingen kommer till Sverige och försämrar arbetsvillkoren – de två spåren finns parallellt under hela kriget, säger han." For de om vil lese mer om hvordan svenskene opplevde å få 200 000 flyktninger fra nabolandene sine under andre verdenskrig så fant jeg sitatene ovenfor her: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:3WXunLAYA8AJ:www.dn.se/nyheter/sverige/dagen-da-sverige-tackade-ja-till-100000-flyktingar/+&cd=6&hl=no&ct=clnk&gl=no Jeg gremmes når jeg hører hyklerne som "vil hjelpe dem i nærområdene", de er ofte de samme som lar være å hjelpe dem som allerede er kommet her, og applauderer for alt som kan gjøre det verre å være flyktning eller ha en annen hudfarge. De vi lettest kan være gode forbilder for og vise at vestens kultur er å foretrekke, er de samme som jevnlig får se de dårligste sidene av vestens kultur. De fleste terroristene i vesten dyrker vi frem selv. Vi planter frø blant dem mens vi tråkker på dem, og vanner og gjødsler dem regelmessig. Endret 1. september 2017 av Frobe Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 De gjør akkurat det samme som 5 millioner tyskere, 3,5 millioner britter og 4,5 millioner irer osv gjorde i perioden 1820 til 1930. F.eks så immigrerte nesten 4 millioner jøder til USA i fra 1880 til 1940 - de fleste flyktet i realiteten fra undertrykking og pogromer. Hele 25 millioner "flyktet" fra Europa til USA/Canada i perioden 1880 til 1930. Ikke det at vi fullt ut kan sammenligne - USA hadde plass - Europa ikke i samme grad. Jeg er klar over at vi aldri kommer til å bli enig - vi er nok fundamentalt uenige om grunnen til terror, "ulovlig" innvandring osv. Ideologi-/kulturforskjeller. Ideologi kan spille en rolle, men ideologi er ikke hovedgrunnen til at FARC vokste seg store eller framveksten av Røde Brigader i Italia. Lederne er ofte ideologer - man de som ufører handlingene er som oftest rekruttert av helt andre grunner. De er ofte lovet "noe" bedre enn den "stakkarslige" tilværelsen som misfits, eller man bruker følelser om krenkelse av egen identitet osv. Alle slike organisasjoner er glimrende - ja skremmende dyktige på rekruttering og hjernevask. Og religion og politisk ideologi er to områder som egner seg for hjernevasking. Man gjorde faktisk en del forskning, uten at jeg finner kildene i farten, på hvordan skape terrorister (knyttet til blant annet Røde Brigader). Det var skremmende enkelt med de rette personene og ved å trigge de rett "knappene". Det er således fullt mulig å lage norske terrorister som f.eks kjemper for dyrenes rettigheter, og er villige til å ta liv i den sammenhengen. Skal dog gi deg rett i en ting. Kulturforskjeller og manglende integrering øker den potensielle basen man kan rekruttere fra. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 (endret) Og du er villig til å kompromisse på mitt liv og min helse? Hvis du oppfatter at terrorisme er en større trussel mot liv og helse enn bilulykker eller fall i badet så mener jeg at din mening kan settes i bås med el-overfølsomme og homeopater : dere får ha deres kontroversielle mening men ikke forvent at samfunnet skal ta hensyn til feberfantasiene deres. Tenkende mennesker kjører ikke som idioter! Tenkende mennesker vet at mennesker er mennesker. Idioter tror at de er ufeilbarlige. -k Endret 1. september 2017 av knutinh 2 Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 De gjør akkurat det samme som 5 millioner tyskere, 3,5 millioner britter og 4,5 millioner irer osv gjorde i perioden 1820 til 1930. F.eks så immigrerte nesten 4 millioner jøder til USA i fra 1880 til 1940 - de fleste flyktet i realiteten fra undertrykking og pogromer. Hele 25 millioner "flyktet" fra Europa til USA/Canada i perioden 1880 til 1930. Ikke det at vi fullt ut kan sammenligne - USA hadde plass - Europa ikke i samme grad. Jeg er klar over at vi aldri kommer til å bli enig - vi er nok fundamentalt uenige om grunnen til terror, "ulovlig" innvandring osv. Ideologi-/kulturforskjeller. Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 (endret) Og du er villig til å kompromisse på mitt liv og min helse?Hvis du oppfatter at terrorisme er en større trussel mot liv og helse enn bilulykker eller fall i badet så mener jeg at din mening kan settes i bås med el-overfølsomme og homeopater : dere får ha deres kontroversielle mening men ikke forvent at samfunnet skal ta hensyn til feberfantasiene deres. Bilulykker og fall i badet, kan unngås, hvordan unngå terror? Endret 1. september 2017 av QS4MO8J3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Deprimerende. Skal vi ikke være bedre enn Kina, Russland og Iran etc.? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Bilulykker og fall i badet, kan unngås, hvordan unngå terror? Holde seg hjemme i senga. Gå på skitur, luke bedet, klatre i fjellet, lese en god bok i sofaen, hjelpe naboen. Jeg er sannelig usikker på hva man må gjøre for å utsette seg for terror, med mindre man frivillig reiser til et eller annet land UD advarer nordmenn mot å besøke. Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Bilulykker og fall i badet, kan unngås, hvordan unngå terror?Holde seg hjemme i senga. Gå på skitur, luke bedet, klatre i fjellet, lese en god bok i sofaen, hjelpe naboen. Jeg er sannelig usikker på hva man må gjøre for å utsette seg for terror, med mindre man frivillig reiser til et eller annet land UD advarer nordmenn mot å besøke. Gjorde ofrene noe spesielt? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 (endret) Bilulykker og fall i badet, kan unngås, hvordan unngå terror?Så du er enig i at det er mulig å redusere antall bilulykker og fall i badet? Så flott, da er du kanskje enig i at vi skal bruke kreftene våre på å unngå disse reelle og (i følge deg) unngåelige dødsfallene før vi ofrer en masse for å unngå dødsfall som knapt nok skjer? Jeg foreslår at vi utplasserer en offentlig tjenestemann på badet ditt som overvåker at du dusjer på reglementert vi. Tar litt bilder og video av deg og arkiverer til senere bruk. For du har vel ikke noe rett til privatliv når det står om liv? -k Endret 1. september 2017 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Bilulykker og fall i badet, kan unngås, hvordan unngå terror? Redusere konflikter, fattigdom, følelse av hjelpesløshet osv. Ta bort grunnlaget for ekstremister og deres mulighet til å rekruttere. Vi har klart dette når det gjelder IRA, ETA, flere venstre- og høyreorienterte terrororganisajoner, PLO osv. Det var større risiko for å bli drept i terror i Nord-Irland, deler av England og deler av Spania på 70 og 80 tallet enn risikoen er i dag. Problemet er at løsningen koster langt mer enn overvåkning og ønskes ikke av makteiiten i verden. 2 Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Bilulykker og fall i badet, kan unngås, hvordan unngå terror?Så du er enig i at det er mulig å redusere antall bilulykker og fall i badet? Så flott, da er du kanskje enig i at vi skal bruke kreftene våre på å unngå disse reelle og (i følge deg) unngåelige dødsfallene før vi ofrer en masse for å unngå dødsfall som knapt nok skjer? Jeg foreslår at vi utplasserer en offentlig tjenestemann på badet ditt som overvåker at du dusjer på reglementert vi. Tar litt bilder og video av deg og arkiverer til senere bruk. For du har vel ikke noe rett til privatliv når det står om liv? -k Hvorfor skulle jeg ikke være enig i at ulykker kan unngås? Det brukes allerede ressurser på å unngå trafikkulykker/ulykker i hjemmet. Hvordan unngå terror? Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Bilulykker og fall i badet, kan unngås, hvordan unngå terror? Redusere konflikter, fattigdom, følelse av hjelpesløshet osv. Ta bort grunnlaget for ekstremister og deres mulighet til å rekruttere. Vi har klart dette når det gjelder IRA, ETA, flere venstre- og høyreorienterte terrororganisajoner, PLO osv. Det var større risiko for å bli drept i terror i Nord-Irland, deler av England og deler av Spania på 70 og 80 tallet enn risikoen er i dag. Problemet er at løsningen koster langt mer enn overvåkning og ønskes ikke av makteiiten i verden. 'knutinh' tilhører makteliten? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 (endret) Hvordan unngå terror?Det er sannsynligvis umulig å redusere sjansen for terror til 0. Vi kan (og har gjort) tiltak som gjør det vanskeligere å være terrorist. Hvis jeg har valget mellom å leve i et fritt samfunn hvor terrorister utgjør en mindre fare enn badekar, eller et ufritt samfunn uten terrorisme så velger jeg det første. I mellomtida så har vi noen forvirrede sjeler som deg som sliter med forståelsen av statistikk, eller også har en slik fremmedfrykt at dere ikke er i stand til å gjøre en rasjonell vurdering av fare. Det beste vi kan gjøre for dere er å diskutere tålmodig, og håpe at det finnes fornuft der ute. -k Endret 2. september 2017 av knutinh 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Du unngår mest sannsynligvis skade og død ved terror for deg og hele din familie ved å fortsette livet ditt akkurat som før. For eksempel var det 22 mennesker som ble drept på Ariana Grande konserten i Manchester. Men da nevnes det ikke at dette utgjorde mellom en og to promille av de som hadde kjøpt billett til akkurat den konserten. Frykten er voldsom, men at du personlig skal rammes av terror har forsvinnende liten risiko. Desto sterkere tiltak man gjør for å redusere denne allerede knøttlille prosenten, desto mer utenforskap og polarisering skaper man, og desto mer øker man risikoen for terror. Grepene mot terror etter 9/11 har gjort det langt mer sannsynlig at man får oppleve terror nå enn det var da. Og likevel er den fortsatt insignifikant. Samtidig har grepene gjort at de vestlige landene har blitt mindre demokratiske og risikoen for overgrep fra egen regjering har økt over hele linja. Det riktige er å ignorere terroren, både for din del og fordi da blir motivasjonen for å utføre terror mindre. 2 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Desto sterkere tiltak man gjør for å redusere denne allerede knøttlille prosenten, desto mer utenforskap og polarisering skaper man, og desto mer øker man risikoen for terror. Grepene mot terror etter 9/11 har gjort det langt mer sannsynlig at man får oppleve terror nå enn det var da. Og likevel er den fortsatt insignifikant. Samtidig har grepene gjort at de vestlige landene har blitt mindre demokratiske og risikoen for overgrep fra egen regjering har økt over hele linja. Det er så godt å se at vi er flere som mener dette og forstår denne sammenhengen. Og desto flere vi blir, desto større mulighet faktisk til å redusere terror. Lenke til kommentar
2J37JHPB Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Laget av undertegnede ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå