Gå til innhold

Hjelp til å velge om jeg skal gå for 4k eller 1440p 144hz!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et lite indre dilemma ettersom jeg ikke har bestemt meg for hvilken skjerm jeg skal velge. Hadde en lite oppgradering av pcn i fjor og har ennå ikke oppgradert skjermen, så sitter fortsatt med en Acer 27" 1080p skjerm. Speccet mitt er litt overkill i forhold til hva skjermen kan levere, men som sagt ikke gidda å brukt penger på skjerm før nå. 

Processor
Intel® Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz Waterciiked

Video Card
NVIDIA GeForce GTX 1080 SLI

RAM
32 GB DDR4 3200 MHz

Hadde satt pris på å høre hva dere synes om hva jeg skal velge? 144hz er sweet, men 4k med en 32" gir bedre skarphet og bilde har jeg hørt, men aldri sett noen av delene med mine egne øyner så vet ikke hva jeg kan forvente. 

post-456397-0-11529800-1504131040_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en veldig subjektiv greie. Noen føler at de ikke ser stor forskjell på 1440p og 4k. Dette er ofte grunnet at 4k-skjermer i samme prisklasse som 144hz 1440p skjermer har dårligere panel og generell teknologi. Andre ser stor forskjell og kan ikke leve uten skarpheten en god 4k-skjerm kan ha.

Personlig har jeg en 27" 1440p 165hz skjerm med gsync. Er veldig glad i den, knallbra skjerm. Den eneste ulempen er at det koster flesk å opprettholde 100+ fps(alt under 100 fps vil føles veldig rart for de fleste, grensen går på 105-110 for meg) uten å gå ned på grafikk innstillinger. Noe avhengig av hva man spiller selvsagt. I spill med mye kamera bevegelser merkes det bedre.

4k er dog selvsagt å foretrekke hvis du driver med mye annet enn spill.

Litt lettere å komme med en anbefaling hvis du beskriver bruksområdet ditt litt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Morn.

Jeg har en AOC 27" 144hz 1440p-skjerm, som jeg har brukt en god stund nå. AG271QX.

TN-panel, så farger og ren bildekvalitet, så er det ikke den beste skjermen. Jeg ville aldri brukt den som hovedskjerm til bildebehandling eller noe slikt seriøst arbeid. Men som spill-skjerm har den vært innertier hele veien.

Kjøpte nå en HP Envy 27s, som er en 27" 4k 60Hz. IPS-panel.
Bildekvaliteten er upåklagelig, den trenger kalibrering ut av esken, men kan nok bli skikkelig bra.
Siste døgnet har jeg prøvd en del forskjellige spill, og jeg er vanvittig skuffet. 
Den er rett og slett ikke brukbar som spillskjerm i det hele tatt.
Du merker at alt føles skikkelig sluggish, som å spille med sirup på hele musematten.
Og, tearing. Noe helt ekstremt. V-sync hjelper i svært liten grad på problemet, men legger da til enda mer delay...

Så skal du spille, gå for 144Hz. 

Lenke til kommentar

Har selv 32" 144Hz 1440p, jeg gikk fra 27" 1080p.

En av disse kan jo kanskje være aktuelle? Disse har VA panel.

https://www.komplett.no/product/921844/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/aoc-agon-32-curved-led-ag322qcx#

https://www.komplett.no/product/943798/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/samsung-32-qled-curved-freesync-c32hg70

Har selv den øverste som har samme panel som Samsungen, men uten HDR og strobe backlight som Samsungen har.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Hadde satt pris på å høre hva dere synes om hva jeg skal velge? 144hz er sweet, men 4k med en 32" gir bedre skarphet og bilde har jeg hørt, men aldri sett noen av delene med mine egne øyner så vet ikke hva jeg kan forvente.

Med tanke på at spill ikke akkurat vil kreve mindre og at 1080 SLI ikke er såååå kraftig når det kommer til 4K så ville jeg definitivt gått for 1440. Det skal en del til for å kjøre 4K og 1440 ser bedre ut enn 4K hvis man får kjørt på høyere innstillinger og får fler FPS. Hvis du har planer om å oppgradere GPU når det kommer en skikkelig 4K GPU så er det verdt pengene å kjøpe 4K (ish), men så vidt jeg vet så er de beste 1440 skjermene bedre enn de beste 4K skjermene.

Min 100% subjektive mening :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg testet en ASUS 1440p 165Hz G-sync 4ms IPS monitor på et 1080TI i dag, og ble skuffet over hvor lite forskjell jeg merket med og uten G-sync. Begge deler ga merkbar motion blur.

Hadde i utgangspunktet tenkt å punge ut men del lapper for en 27" IPS G-sync-skjerm, men må si at det fristet lite etter å ha testet det.

Spiller på en BenQ 144hz med strobelight i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...