Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Gulvvarmen på badet mitt funker ikke. Når jeg endrer temperatur på termostaten kan man høre et "klikk", så den registrerer byttet. Jeg kjører termostaten opp på maks (40grader) men displayet viser at den aldri blir varmere enn 28grader. Jeg kan kjenne litt forskjell på varmen i gulvet når man stiller den opp fra feks: 20 til 40grader, men overhodet ikke slik det burde være. (det er altså meget liten forskjell) Har prøvd å resatt termostaten uten at det hjalp. Så dette lurer jeg da på: 1. Kan det være termostaten som er ødelagt eller er koblet feil på noen måte? (Noe som kan feilsøkes på her?) 2. Kan gulvvarmen være lagt på slik måte at varmen "forsvinner" og ikke kommer opp til flisene? Hvor begynner jeg i det hele tatt for å feilsøke på dette? Bilde av termostaten: Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Maks er sikkert 28 grader Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Normalt stopper gulvvarme på en gitt temperatur for å unngå overoppheting. Dersom det blir 28 grader i gulvet er det mer enn nok for komforttemperatur. Skal du ha det varmere får du vurdere byggtørker... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 På parkett, laminat og den slags er makstemperatur fornuftig, men sidan det er snakk om eit bad er det kanskje fliser på golvet, og eit større behov for varme i rommet enn andre rom. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Ja da har vi avklart at det er en makstemp på 28grader. Og det er jo greit, vil jo sjelden trenge mer. Eneste problemet nå er å få varmen i gulvet til å matche termostaten. Tips? Kan nevne at det aldri har fungert som det skal siden jeg flyttet inn. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Hvor stor er differansen mellom innstillt og avlest temperatur ved f.eks 25 grader? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Hvor stor er differansen mellom innstillt og avlest temperatur ved f.eks 25 grader? Satt den ned til 25grader etter jobb i dag, nå viser den 26grader. Kan det være noe i gulvmaterialet som hindrer varmen å komme igjennom? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Jeg tror den viser innstilt romtemperatur. Om du får riktig temperatur mellom 20 og 25 så er det vel greit. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Hvor varmt har folk det på badet egentlig? Jeg har termostaten på 20 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Mulig du kan stille opp maks temperatur, fra fabrikkinnstillingen på 28. Se meny P6. https://svarthettastorage.blob.core.windows.net/lokkenmanuals/Bruksanvisning_MTR_MTRNS_Visning.pdf Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 (endret) Kan jo prøve å sette opp maks temperatur. Får se om det har noe effekt. Vil jo bli høyt strømforbruk om man er nødt å ha den på 40grader for at varmen skal komme opp i flisene. Når termostaten viser 28grader, hvor blir denne målingen tatt? For i flisene er det ingen varme. Edit: Kjører makstempen til 35grader, så ser vi om det blir nå changes. Edit 2: Skrur på regulator modus, 60%. Lar stå over natta. Endret 31. august 2017 av Slettet-YQ8U8xbZ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Det kommer bare an på hvor føleren er plassert. Helt inntil varmekabelen er jo temperaturen vesentlig høyere enn på overflaten av gulvet. Men du har ingen mulighet til å sjekke hvor den er. Det har ingenting å si for strømforbruket, det er uansett påvirket av faktisk temperatur i rommet og hvor mye tap det er i bygningskontruksjonen. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Regulator modus er fånyttes, det er bare en tidsregulert av/på styring. Problemet ditt ser ut til å være termostatreguleringen. Akkurat den typen du har der har jeg ikke vært borti selv, men de har som regel regulator modus, romføler, fulvføler eller romføler med begrensning gitt av gulvføler. Vil nok tro at det enten med vilje eller ei ligger en begrensning. Har du målt med termometer forresten, eller går det bare på "feelingen" når du sier at det bare er liten/ingen temperaturendring? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Regulator modus er fånyttes, det er bare en tidsregulert av/på styring. Problemet ditt ser ut til å være termostatreguleringen. Akkurat den typen du har der har jeg ikke vært borti selv, men de har som regel regulator modus, romføler, fulvføler eller romføler med begrensning gitt av gulvføler. Vil nok tro at det enten med vilje eller ei ligger en begrensning. Har du målt med termometer forresten, eller går det bare på "feelingen" når du sier at det bare er liten/ingen temperaturendring? Har ikke målt med termometer. Når man setter temperaturen på maks skal man jo kjenne varme i flisene, her kjenner jeg ikke noe som helst. Kan det være at temperaturføleren er ødelagt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Hvorfor skulle den være ødelagt når du måler 25 ved innstilling på 26? Er du ikke noe utålmodig? Det vil nødvendigvis ta noen timer før du merker forandring, et støpt gulv har stor treghet. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Du har jo to følere, en føler internt i selve enheten, og en ekstern (gulvføleren). Eksperimenter litt med de forskjellige ovennevnte modusene. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Ikke alltid en føler varmen, da effekten kan være lav Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Hvorfor skulle den være ødelagt når du måler 25 ved innstilling på 26? Er du ikke noe utålmodig? Det vil nødvendigvis ta noen timer før du merker forandring, et støpt gulv har stor treghet. Termostaten har vist 28grader i månedsvis uten at det har vært varmt i gulvet, så noe er åpenbart feil der. Skulle opprinnelig la den stå over natta på 35grader å se om det blir noe forandringer, men snakket med en elektriker som ba meg teste regulator modus 60%, så får vi se i morgen tidlig hvordan utviklingen er. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Ikke alltid en føler varmen, da effekten kan være lav Effekten på tradisjonelle varmekabelanlegg er jo tilnærmet lik, altså effekt per kvadratmeter. Forskjellen går på romtype og underlag/parkett. Man regulerer ikke effekten på varmekabelen, man skrur den bare av og på med jevne mellomrom for å holde den temperaturen som er gjeldende mål. Akkurat som at man kan få en glødepære til å holde noenlunde jevn temperatur om man står og skrur av og på lysbryteren konstant. Konstruksjonen har også mye å si for hvordan effekten oppleves. Har man tradisjonell støp med varmekabel så fungerer støpemassen som en slags varmebuffer, og det er lettere å holde veldig jevn temperatur, men det tar lenger tid å få temperaturen opp når man tar utgangspunkt i kald tilstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå