AnonymDiskusjon Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Hei! En kamerat jobbet på klokkebutikk deler av ungdomsskolen og videregående. Der stjal han både fra kasse og fra klokkeutvalget regelmessig, men ble aldri tatt, og har aldri gjort noe lignende hverken før eller siden. Totalt blir beløpet bekymringsverdig stort. Nå, 12 år senere, er han et respektert medlem av samfunnet, og ingen andre enn meg vet om hva han har gjort. Han har dårlig samvittighet, med god grunn synes nå jeg, men han ser ikke det å innrømme ugjerningen som noen løsning da han er redd konsekvensene. Men han er fortsatt i besittelse av tyvegodset. Pengene som ble stjålet ble umiddelbart brukt på kino, godteri, fest og fanteri, men klokkene har han aldri turt å bruke, og har bare stuet dem vekk. Han holder på å flytte inn med kjæresten, og har bedt meg om å ta vare på dem inntil videre. Dette er jeg ikke særlig komfortabel med. Jeg vet ikke helt hva jeg skal foreslå som alternativ; han vil ikke selge dem, for det føler han blir en ny slags ugjerning i seg selv. Han kan ikke gi dem tilbake, for da blir han implisert og risikerer streng straff. Han vil ikke kaste dem, for så store verdier hører ikke hjemme i søpla. Og han vil ikke beholde dem selv, for han vil aldri kunne bruke dem uansett. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 91b88...327 Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Kan løsningen være å sende de i en pakke til butikken med ukjent avsender og kjøp adressekort med kontanter. Kan vel også legge med en beklagelse. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Å ta de imot vil vel gjøre deg til en heler siden du vet de er resultatet av en kriminell handling.. Jeg mener det er maksimalt ti års foreldelse av hans ugjerning og han kan da ikke straffes.. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Hvis han bestemmer seg for å si fra, blir du dømt for heleri. Ikke gjør det. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 (endret) Du er på en måte alleréde innvolvert, siden du vét om tyveriet og du oppbevarer stjålet gods. Jeg tenkte å skrive nøyaktig det samme som Lugmeister. Vær forsiktig med fingeravtrykk og hvor du kjøper frimerker, dette kan spores. Post pakken i en annen kommune enn den du bor i og bruk klær du vanligvis ikke bruker når du skal poste. Eller bare sett den på trappen til eieren, eller noe annet finurlig, som gjør at du er umulig å spore eller oppdage. Endret 30. august 2017 av Taurean Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Han(eller du) leverer varene til politiet, og forklarer hva som har skjedd. Etter 12 år er saken foreldet, så det får ingen konsekvenser. 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Gå til urmaker og tilstå. Gi klokkene tilbake. Ønsker urmaker å straffeforfølge deg for pengene, ta det som en mann/kvinne. Du kan være heldig og få en betinget straff. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Spørs på strafferammen https://lovdata.no/artikkel/ny_straffelov_-_reglene_om_foreldelse/1559 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Du kan være heldig og få en betinget straff. Hvorfor i all verden skulle man frivillig ta en straff for noe man allerede har "kommet unna med"? Spesielt etter 12 år? 5 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Klokkene er vel neppe verdt mye etter så lang tid. Mote er ferskvare. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Klokkene er vel neppe verdt mye etter så lang tid. Mote er ferskvare. Nja.. Det kommer an på klokkene. Til og med enkelte Seikoer stiger i pris med årene... Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Stiger fra 350 kroner til 400 kroner Tviler på arbeidsgiveren ville latt være å etterforske hvis det var rolexer eller breitlinger. Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Du sier at klokkene har høy verdi, men jeg tror umulig vi kan snakke om Rolex og Omega her, det vil en klokkeforhandler oppdage ganske raskt at mangler - de har ikke 100 av dem på lager. Uansett ville jeg gjort som foreslått over, lever dem tilbake - anonymt eller ei. Fingeravtrykk hadde jeg ikke vært redd for. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Jeg stusser også litt over at store verdier ble borte fra butikken uten at noen la merke til det. Det burde vært ganske lett å se hullet i budsjettet når klokker som er blitt kjøpt til en angively høy pris ikke blir dekt inn via salg. Kanskje er disse klokkene egentlig ikke verdt så mye, eller så må denne urmakeren ha vært ekstremt slepphendt? Min anbefaling er å selge klokkene enkeltvis over en lengre periode. Hvis han absolutt ikke har tenkt til å selge klokkene og han heller ikke har tenkt å bruke dem, kan han like gjerne kaste dem. De gjør ingen nytte der de er nå. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Om han virkelig vil gjøre noe godt så selg klokkene og gi pengene til en veldedighet. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Om han virkelig vil gjøre noe godt så selg klokkene og gi pengene til en veldedighet. Hvis det faktisk er dyre klokker vi snakker om her, så krever de fleste seriøse kjøpere papirer. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Håper trådstarter ordner dette uten å gjøre flere til kriminelle (heleri). Lenke til kommentar
ExcuseMyMandarin Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Stemmer på forslaget over om å sende de inn med anonym post, og en beklagelse om at klokkene ble tatt for mange år siden, og at de har ligget i en skuff siden. Så sant at eieren fremdeles er den samme.. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Du kan være heldig og få en betinget straff. Hvorfor i all verden skulle man frivillig ta en straff for noe man allerede har "kommet unna med"? Spesielt etter 12 år? Av psykologiske årsaker. Det er en konstant last for psyken å vite at man har forulempet andre. Å gjøre noe med denne lasten kan bety veldig mye for den det gjelder. 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Av psykologiske årsaker. Det er en konstant last for psyken å vite at man har forulempet andre. Å gjøre noe med denne lasten kan bety veldig mye for den det gjelder. Løsningen ved å donere bort til veldedighet vil gjøre det samme, uten å ta en unødvendig straff. Straff er for å forebygge kriminalitet ved å være avskrekkende, for å gi en konsekvens av handlingene og for å rehabilitere de som har gjort det til at de blir lovlydige. I dette eksempelet kan det se ut til at "vennen" har lært sitt og er blitt en ordentlig person som ikke gjør slikt lengre. På den måten er straffen unødvendig. Det kan hende at jobben har fått pengene tilbake på forsikring feks så det er ikke sikkert de trenger pengene tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå