Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sletting av uendelig lang filbane

Anbefalte innlegg

Jeg klarte å bruke "save as" (i programmet BlueJ i den grad det betyr noe) på en måte som gjorde at det ble opprettet en uendelig mappestruktur. Altså slik: c:\bruker\prosjektmappe\figur\figur\figur\figur\figur osv osv

Feilen (muligheten for brukerfeil er kanskje et bedre ord) er meldt til utviklerne.

Denne uendelig lange filbanen får jeg ikke slettet igjen på vanlig måte, dvs ved å høyreklikke og slette. 

Jeg ser det er noen løsninger her:

https://superuser.com/questions/717639/windows-7-delete-heavily-nested-folder-structure

https://superuser.com/questions/256105/how-do-i-delete-a-folder-which-is-nested-quite-deep-and-avoid-file-name-too-lon

https://support.microsoft.com/nb-no/help/320081/you-cannot-delete-a-file-or-a-folder-on-an-ntfs-file-system-volume

Beskrivelsen på link 2 virker jo veldig enkel, men jeg forstår den ikke likevel. Så jeg trenger tydeligvis å få det inn med teskje. Jeg vet heller ikke hva som er best å prøve?

Vil filbanen lage problemer for meg om jeg lar den være? En prosess som heter noe slikt som "Windows indeksering" brukte 100% av prosessoren i 5-10 minutter et par ganger den første timen etter at filbanen ble opprettet, men siden har jeg ikke merket noe til akkurat denne prosessen. 

Noen som har erfaring med uendelige filbaner og hva som er lurt å gjøre?

Dum som jeg er klippet jeg mappen "prosjekt", altså foreldremappen med den uendelig lange filbanen, til min dropboxmappe på pcen fordi det var der jeg ønsket å ha prosjektmappen. Dette førte til at dropbox gikk amok, skjermen blinket utforskeren hang, Word og lignende program krasjet. Jeg klippet mappen ut igjen til opprinnelig plassering i håp om at dropbox skulle roe seg. Etter en stund ble PCen normal men dropbox har syncet og indeksert i over 15 timer fordelt på 2 økter. Det bruker 30% av prosessoren. Antall filer som gjenstår å synkronisere er redusert, men det går uendelig sakte. Fortsetter det i samme tempo tar det minst 15 timer til, om den i det hele tatt blir ferdig. Antar dette også har noe med den uendelig lange filbanen.

Tror dere dette er noe jeg kan vente ut eller bør jeg kontakte dropbox også for support?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kjør en disksjekk på disken der hvor denne lange filbanen ligger. Windows bør klare å fikse opp i problemer som dette.

Da mener du høyreklikke på c, velge egenskaper, verktøy og feilkontroll? Kjørte en scan og den fant ingen feil.

Lenke til kommentar
1. cd c:\bruker\prosjektmappe\
2. mkdir empty
3. robocopy empty figur /mir
4. rmdir figur
5. rmdir empty

Angående dropbox kan du ikke bare slå av nettet og slette den?

Når jeg starter ledetekst står det "C:\Users\mittBrukernavn>" der. Filbanen til den uendelige mappen er c:\brukere\mittBrukernavn\dokumenter\prosjektmappe for å være helt nøyaktig.

Om jeg skriver cd c:\brukere\mittBrukernavn\dokumenter\prosjektmappe etter ​"C:\Users\brukernavn>" får jeg bare "Systemet finner ikke angitt bane." Ser nå at det står "users" i ledeteksten, mens det i Windows utforsker heter "brukere". Betyr det at jeg må bruke engelsk i starten av filbanen? Det samme gjelder kanskje "dokumenter". Altså skrive "users" og ikke "brukere" og "documents" og ikke "dokumenter"? Jeg får ingen feilmelding når jeg skriver "c:\users\mittBrukernavn\documents\prosjektmappe", men jeg vil bare være helt sikker så jeg ikke sletter noe ved en feil. 

Er Windows egentlig på engelsk, men så legges bare norsk oppå på et eller annet vis? Og derfor må det være engelsk i ledeteksten?

Filbanene i ledetekst er ikke case sensitive?

Ja Pcen roer seg om jeg avslutter dropbox. Lurte på om jeg skulle avinstallere og reinstallere den. Men kan hende problemet er at den uendelig lange mappestrukturen fortsatt ligger hos dropbox, men ikke lokalt hos meg. På min pc ligger den uendelig lange filbanen kun i dokumentmappen nå og ikke i dropboxmappen på pcen. Prøver å høre med dropbox.

Endret av Traveler17
Lenke til kommentar

Åpne en administrativ command prompt gå til mappe med CD og bruk Dpå parent lokasjonen dir /x for å få det korte 8.3 navnet.

Så delete directory med kommando del xxxx , hvor xxxx representerer katalogene shortname (8.3)

Dette skjønte jeg ikke. Kunne du forklart det litt mer detaljert? Alternativt kan jeg prøve den robocopy varianten over først.

Lenke til kommentar

2. mkdir empty
4. rmdir figur
5. rmdir empty

Når jeg starter ledetekst står det "C:\Users\mittBrukernavn>" der. Filbanen til den uendelige mappen er c:\brukere\mittBrukernavn\dokumenter\prosjektmappe for å være helt nøyaktig.

Om jeg skriver cd c:\brukere\mittBrukernavn\dokumenter\prosjektmappe etter ​"C:\Users\brukernavn>" får jeg bare "Systemet finner ikke angitt bane." Ser nå at det står "users" i ledeteksten, mens det i Windows utforsker heter "brukere". Betyr det at jeg må bruke engelsk i starten av filbanen? Det samme gjelder kanskje "dokumenter". Altså skrive "users" og ikke "brukere" og "documents" og ikke "dokumenter"? Jeg får ingen feilmelding når jeg skriver "c:\users\mittBrukernavn\documents\prosjektmappe", men jeg vil bare være helt sikker så jeg ikke sletter noe ved en feil. 

Er Windows egentlig på engelsk, men så legges bare norsk oppå på et eller annet vis? Og derfor må det være engelsk i ledeteksten?

Ja Pcen roer seg om jeg avslutter dropbox. Lurte på om jeg skulle avinstallere og reinstallere den. Men kan hende problemet er at den uendelig lange mappestrukturen fortsatt ligger hos dropbox, men ikke lokalt hos meg. På min pc ligger den uendelig lange filbanen kun i dokumentmappen nå og ikke i dropboxmappen på pcen. Prøver å høre med dropbox.

Edit: Så feil 2 sek.

Stemmer du må skrive på engelsk.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Åpne en administrativ command prompt gå til mappe med CD og bruk Dpå parent lokasjonen dir /x for å få det korte 8.3 navnet.

Så delete directory med kommando del xxxx , hvor xxxx representerer katalogene shortname (8.3)

Dette skjønte jeg ikke. Kunne du forklart det litt mer detaljert? Alternativt kan jeg prøve den robocopy varianten over først.

I CMD prompt (startet som administrator)

CD = Change Directory

Kjør da

CD \bruker\prosjektmappe

dir /x

Kopier gjerne resultatet av dir /x inn i tråden. Vi ser ikke det du ser så du må gjengi alt til ett hundre prosent.

Se på navnene som du får i kort format 8.3 med kommando dir /x . Om 8.3 format se https://en.m.wikipedia.org/wiki/8.3_filename

Så skal du angi shortname i delete kommando med parameter for å ta med subdirectorys

Kommando

DEL shortname /S

cluet er å arbeide med 8.3 shortname for de foldernavnene.

Lenke til kommentar

I CMD prompt (startet som administrator)

CD = Change Directory

Kjør da

CD \bruker\prosjektmappe

dir /x

Kopier gjerne resultatet av dir /x inn i tråden. Vi ser ikke det du ser så du må gjengi alt til ett hundre prosent.

Se på navnene som du får i kort format 8.3 med kommando dir /x . Om 8.3 format se https://en.m.wikipedia.org/wiki/8.3_filename

Så skal du angi shortname i delete kommando med parameter for å ta med subdirectorys

Kommando

DEL shortname /S

cluet er å arbeide med 8.3 shortname for de foldernavnene.

Dette er resultatet fra dir\x på den overordnede mappen. Som dere ser har jeg for forkortelsens skyld utelatt noen av mappene i filbanen tidligere i tråden.

c:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects\projects\chapter01\figures\MyFigure\MyFigure osv er hele filbanen.

Jeg kalte "MyFigures" bare "figure" tidligere i tråden. Jeg har ikke gjort noe mer enn dir\x

c:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects\projects\chapter01\figures>dir/x

Volume in drive C is OS

Volume Serial Number is 7040-CCFB

Directory of c:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects\projects\chapter01\figures
03.09.2017  11.34    <DIR>                       .

03.09.2017  11.34    <DIR>                       ..

03.09.2017  11.36    <DIR>                       MyFigure

0 File(s)              0 bytes

3 Dir(s)  127 404 425 216 bytes free

Endret av Traveler17
Lenke til kommentar

2. mkdir empty
4. rmdir figur
5. rmdir empty

Edit: Så feil 2 sek.

Stemmer du må skrive på engelsk.

Forkortet filbanen tidligere i tråden, for å være helt presis er den C:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects\projects\chapter01\figures\MyFigures\MyFigures osv

Dette er resultatet av steg 3

"c:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects\projects\chapter01\figures\MyFigure\MyFigure" osv osv avsluttet av

"MyFigure\

*EXTRA File                166        Canvas$1.class

*EXTRA File                837        Canvas$CanvasPane.class

*EXTRA File                859        Canvas$ShapeDescription.class

*EXTRA File               4566        Canvas.class

*EXTRA File               2885        Canvas.ctxt

*EXTRA File               7354        Canvas.java

*EXTRA File               2520        Circle.class

*EXTRA File               2465        Circle.ctxt

*EXTRA File               3736        Circle.java

*EXTRA Dir        -1  "

Før det så begynner på nytt igjen med 

" c:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects\projects\chapter01\figures\MyFigure\MyFigure" osv osv og avslutter med tabellen under

Total    Copied   Skipped  Mismatch    FAILED    Extras

Dirs :         1         0         1         0         0      2071

Files :         0         0         0         0         0     15588

Bytes :         0         0         0         0         0   41.93 m

Times :   0:09:28   0:00:00                       0:00:00   0:09:28

Ended : søndag 3. september 2017 12.29.06

​Steg 4 gir dette

c:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects\projects\chapter01\figures>rmdir MyFigure

Og teksten "Mappen er ikke tom." Så jeg går ut i fra at noe går galt i steg 3?

Og steg 5 slik 

c:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects\projects\chapter01\figures>rmdir empty

Endret av Traveler17
Lenke til kommentar

Det funker med powershell (run as administrator) med cmdlet remove-item -path -recurse -force (se bilde med test)

Jeg prøvde i Powershell men fikk dette resultatet og mappen er der fortsatt. 

PS C:\Users\brukernavn> cd C:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\

PS C:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ> remove-item -Path C:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects -Recurse -Force

remove-item : Finner ikke en del av banen C:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects\projects\chapter01\figures\MyFigure\M

yFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyF

igure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure\MyFigure.

At line:1 char:1

+ remove-item -Path C:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects -Recurse -F ...

+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

+ CategoryInfo          : WriteError: (C:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ\projects:String) [Remove-Item], DirectoryNot

FoundException

+ FullyQualifiedErrorId : RemoveItemIOError,Microsoft.PowerShell.Commands.RemoveItemCommand

PS C:\Users\brukernavn\Documents\BlueJ>

Redigert: ser nå at jeg har 4 varianter av PowerShell. PowerShell, PowerShell ISE, PowerShell (x86), PowerShell ISE (x86). Hvilken av de skal jeg kjøre? Jeg kjørte PowerShell.
Jeg er administrator. Trenger jeg da å angi at det skal kjøres som administrator på noen måte?
Endret av Traveler17
Lenke til kommentar

Samme hvem du bruker.

Ja - du må høyreklikke og velge kjør som administrator. (hjelper ikke at du er pålogget som en administrator , du må kjøre programmer med opphøyd user modus)

Men prøv også forslaget til "Emsal" med robocopy . Det skal også virke (kanskje bedre enn powershell).

Kjør som admin gjelder også der.

Lenke til kommentar

robocopy metoden virket da jeg kjørte ledetekst som administrator. Resultatet er under. Forstår ikke hvorfor tabellen viser 1 på kolonnen "skipped", men mappen er i alle fall borte fra utforskeren. 

Et annet, og kanskje dumt spørsmål. Mappen lå opprinnelig i mappen dokumenter. Så klippet jeg den ut til dropboxmappen lokalt på min pc før jeg klippet den tilbake igjen til dokumenter og den omsider ble fjernet av robocopy. Lager slik klipping noen "rester" / "effekter" i systemet på min lokale pc eller er den helt borte nå når jeg ikke lenger kan se mappen i utforskeren? Mappen har jo hatt 3 plasseringer / filbaner på min pc, men det er kun den siste plasseringen robocopy er kjørt på siden det var der mappen var. 

Total    Copied   Skipped  Mismatch    FAILED    Extras
    Dirs :         1         0         1              0                    0            1388
   Files :         0         0         0             0                 0                  0
   Bytes :         0         0         0            0                  0                 0
   Times :   0:02:33   0:00:00                       0:00:00   0:02:33
   Ended : søndag 10. september 2017 20.55.25

Takk for alle innspillene. 

Endret av Traveler17
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...