newman221 Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 (endret) 140'000 er ikke så mye. Det er fort en seksjons andel for rehabilitering av fasade og tak. Så kommer andre moroting som brannalarmanlegg, nytt skur til søppelkasser, drenering, brannteknisk utbedring av kjeller, graving av fiber og nye vinduer. Sleng på et callinganlegg så har man fellesgjeld det står respekt av. Selv i en selveierleilighet Endret 4. september 2017 av newman221 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Helt enig. Jeg trodde det var 1,4 mill i fellesgjeld,beklager. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Dette er et aksjebolag. I 2012 ble det installert nytt ventilasjons anlegg i hele bygget, noe som ikke har vært der tidligere. Samt 2010 ble det bygget carporter. I følge generalforsamlingen i mai, så var fellesgjeld satt til 150 000kr Når jeg kjøper leiligheten, så har jeg sett for meg ett serielån på 25 år, og jeg får bankens beste rente, 2.05%. Da vil måneds beløp ligge på rundt 7000kr, noe jeg dekker ved å fortsette å leie ut det andre soverommet i leiligheten. Er usikker på om eierskifte av leiligheten må tinglyses? Og hvilke andre papirer er det jeg må ha for å flytte eierskap av leiligheten på mitt navn (den må stå i mitt navn før jeg får utbetalt lån, vis ikke, så må min far stå som kausjonist som ikke er ønskelig). Og ved å gjøre dette, slipper jeg også egenkapital, selvom jeg har mer eller mindre den summen jeg skulle hatt i egenkapital. Så tenker jeg å bruke denne summen på å pusse opp bad og kjøkken, som nok vil øke takst på leiligheten en god del eller to. Jeg tenker, dersom boligprisen synker, så får jeg ca. 45% av salgs summen, og min far 55% av salgsummen. Det tilsvarer dagens prosent andel. Dersom boligprisen øker, får min far ca kr. 1.43 (2.76 - 1.33) og jeg får mine 1.33 samt markedsvekst Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Ja, du eier ikke boligen før den er tinglyst på deg. I tillegg til å få eiendommen tinglyst så må du passe på at alle tidligere heftelser (din fars lån) som er tinglyst på boligen blir slettet. Rent praktisk så blir nok denne overdragelsen enklere dersom du låner pengene i samme bank som din far har brukt på boliglånet. For vanlige salg via megler så ordner megleren med en sikring av dette. Husk at bankene nekter å slette en tinglyst heftelse før lånet er helt nedbetalt. I tillegg så nekter dem å betale ut et nytt lån før dem har sikret seg 1.prioritets pant i boligen. To banker kan ikke begge ha 1.prioritets pant i samme bolig samtidig. Du bør uansett skaffe deg en utskrift som viser hva som er tinglyst på boligen (og tomten). Det kan finnes andre heftelser enn bare rent økonomiske. Krever din far at avtalen dere imellom skal tinglyses på boligen, eller stoler han på at du er en redelig person? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Jeg og min far bruker DNB, det er de som tok takst, og det er der min fars boliglån er. Tror nok min far stoler på at jeg er en redelig person ja. Vi har et meget godt forhold. Skal ringe min far i kveld, og diskutere hvordan vi skal gjøre kjøp/salg av boligen nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Jeg leste på nef.no, at en aksjeleilighet ikke kan tinglyses, siden eier før og etter overdragelse er og blir den samme – boligaksjeselskapet. Det vil dermed ikke påløpe dokumentavgift ved kjøp av aksjeleilighet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Snakket med min far på telefonen, og han har satt i gang prosessen med å overføre leiligheten i mitt navn. Nå skal jeg bort i 3 uker, og min far skal bort når jeg kommer tilbake. Men når vi begge er i Norge igjen, så skal vi dra på skattekontoret og spørre hva det har skattemessig å si, dette salget. Om det er ett rentefritt lån, forskudd på skatt eller hva det noe en blir. Har fått verifisert fra banken at jeg får lånet, og de venter bare på papirene for å se at leiligheten står i mitt navn slik at de kan utbetale lånet Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Aksjeleilighet er fritatt dokumentavgift. Kjekt å slippe denslags kostnader. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Stemmer det, ingen dokumentavgift til staten. Du er en heldig mann som har en så snill far. Tidligere var det skatt på forskuddskarv, det er det ikke nå. Blir det rød regjering så kan dette snu på nytt. Har du husket å sjekke med borettslaget om det går greit med en slik overføring uten at andre aksjonærer kan gjøre hevd på å ha forkjøpsrett? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Burettslagslova § 4-12 forbyr forkjøpsrett ved overgang til livsarvinger mv. 3 Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Burettslagslova § 4-12 forbyr forkjøpsrett ved overgang til livsarvinger mv. Du kan ikke vise til 4-12 for boligaksjeselskap. § 1-4.Bustadaksjeselskap (1) Det kan ikkje stiftast aksjeselskap eller allmennaksjeselskap med same føremål som burettslag. Eit aksjeselskap eller eit allmennaksjeselskap kan heller ikkje endre føremålet eller eigarstrukturen slik at selskapet blir eit bustadaksjeselskap. (2) For aksjeselskap som er stifta før lova tok til å gjelde, og som har same føremål som burettslag, gjeld §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 og omdanningsreglane i § 13-5. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Resultatet blir det samme, men følger for boligaksjeselskap av aksjeloven § 4-21 annet ledd. Merk at de fleste boligaksjeselskap er stiftet før dagens aksjelov trådte i kraft, noe som innebærer at hovedregelen er at man ikke har noen forkjøpsrett og at forkjøpsrett eksplisitt må være etablert i vedtektene for disse selskapene, se aksjeloven § 21-2 nr. 25. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Dette blir nok å gå veldig bra. Om du mot formodning skulle få det trang så kan du lett gjøre om fra serielån til annuitetslån. Da vil de månedlige avdragene gå ned i starten, men det tar lengre tid før du egentlig begynner å betale ned på restgjelden. Husk også at du fra sommeren 2019 vil få det lettere for da får du mer tilbake på skatten (som en konsekvens av at du får fradrag for rentepenger som du betaler inn i 2018). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Dette blir nok å gå veldig bra. Om du mot formodning skulle få det trang så kan du lett gjøre om fra serielån til annuitetslån. Da vil de månedlige avdragene gå ned i starten, men det tar lengre tid før du egentlig begynner å betale ned på restgjelden. Husk også at du fra sommeren 2019 vil få det lettere for da får du mer tilbake på skatten (som en konsekvens av at du får fradrag for rentepenger som du betaler inn i 2018). Regner sterkt med at dette går veldig bra ja. Får mer i skattefradrag nå som jeg får lån, enn mine usle 5000kr fra BSU får i fradrag, så win-win Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Serielån er tull. Nominell inntekt går stort sett opp over tid, i alle all om du er ung når du starter. At låneterminene skal gå ned er derfor lite hensiktsmessig. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Dette blir nok å gå veldig bra. Om du mot formodning skulle få det trang så kan du lett gjøre om fra serielån til annuitetslån. Da vil de månedlige avdragene gå ned i starten, men det tar lengre tid før du egentlig begynner å betale ned på restgjelden. Husk også at du fra sommeren 2019 vil få det lettere for da får du mer tilbake på skatten (som en konsekvens av at du får fradrag for rentepenger som du betaler inn i 2018). Regner sterkt med at dette går veldig bra ja. Får mer i skattefradrag nå som jeg får lån, enn mine usle 5000kr fra BSU får i fradrag, så win-win Det var da en noe merkelig konklusjon.. Man får et lite skattefradrag for kostnadene ved å ha et lån. Men skattefradraget på BSU får du for å spare penger. Den ene er vinn-vinn, den andre taper man penger på. 1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Dette blir nok å gå veldig bra. Om du mot formodning skulle få det trang så kan du lett gjøre om fra serielån til annuitetslån. Da vil de månedlige avdragene gå ned i starten, men det tar lengre tid før du egentlig begynner å betale ned på restgjelden. Husk også at du fra sommeren 2019 vil få det lettere for da får du mer tilbake på skatten (som en konsekvens av at du får fradrag for rentepenger som du betaler inn i 2018). Regner sterkt med at dette går veldig bra ja. Får mer i skattefradrag nå som jeg får lån, enn mine usle 5000kr fra BSU får i fradrag, så win-win BSU å? Da bruker du vel BSU-pengene til å betale ned deler av kjøpesummen eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå