Gå til innhold

Ferjefri E39 og finansiering


Anbefalte innlegg

Stortinget har som mål å bygge ut E39 mellom Kristiansand og Trondheim. Følgende er hentet fra Statens Vegvesen

 

"Reisetiden er i dag om lag 21 timer, og trafikantene må benytte syv ferjesamband. Målet er å skape en utbedret og ferjefri E39, noe som vil halvere reisetiden. Strekningen blir nærmere 50 kilometer kortere. Kutt i reisetid skjer ved at ferjestrekninger blir erstattet med broer og tunneler – i tillegg til at en rekke strekninger på land også skal utbedres. Foreløpige beregninger viser at nødvendige investeringer og utbedringer vil koste om lag 340 milliarder kroner."

 

Hva mener partiene om ferjefri E39? Isåfall, hvordan skal dette finansieres? Bompenger?

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Quote, Høyre vil gjennomføre fergefri E39. Det knytter landet bedre sammen, og vil forstørre bo- og arbeidsmarkedsregionene langs strekningen. Det gir store samfunnsgevinster. Kostnadene på 340 mrd. kr inkluderer både fjordkryssing og utbedringer mellom fjordene.

 

Særlig er det kostbare prosjekter forbi de største byene. Prosjektene gjennomføres og finansieres hver for seg. Finansieringen skal være en kombinasjon mellom statlige midler og bompenger. For fjordkryssinger hvor bilistene i dag løser billett er det høyere betalingsvilje enn på ordinære prosjekter, fordi det er bedre å betale bompenger i 15 år enn å betale fergebillett i all evighet. Mengden bompenger avgjøres av betalingsviljen på det enkelte prosjekt.

Håper du er enig med oss :-)

-Oliver

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...