Gå til innhold

PPU Nye krav

Wattisthis

Anbefalte innlegg

Heisann, fra og med 2019 blir det krav om at søkere til PPU har en master for å kunne komme inn på studiet. 

Jeg har en bachelor, og pr nå er jeg ikke i rute til å komme inn på PPU med denne, da jeg mangler studiepoeng i undervisningsfag. Det er også relativt uaktuelt å ta en master. Jeg har derfor sett på muligheten å ta fagbrev i feks barne- og ungdomsarbeider og deretter komme inn på yrkesfaglig PPU. Er det noen som vet hvorvidt kravet for å komme inn på yrkes-PPU står seg? Eller blir dette også endret? Og kan man undervise i feks naturfag og samfunnsfag når man kun har PPU innen yrkesfag? Er man fortsatt godkjent lærer? Eller kan jeg kun jobbe med yrkesfag på vgs? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Du kan ta studiepoeng innen kunst- eller idrettsfag. I disse fagene er det kun påkrevd bachelorgrad. Det er ulike krav til hva slags fag som må til for å få godkjent kunst eller idrettsfag for opptak til PPU, men fellesnevneren er at det må være praktiske fag. Du trenger ikke en hel bachelorgrad innen kunst eller idrett, men må ha minst 60 poeng i det faget du skal undervise i. Opptakskravene varierer mellom de ulike studiestedene, så du bør lese deg opp på opptakskravene der du ønsker å ta PPU.

Du kan også ta enkeltemner innen de undervisningsfag du ønsker å få kompetanse i, og bli klar til opptak neste år. Fint om du sier noe om hva slags fag du mangler poeng i.

Høgskulen i Volda har mange nettstudium i fag som gir undervisningskompetanse sammen med PPU. Du kan høre med de hva slags emner du kan få plass på i januar. Jeg tok norsk årsstudium på nett derifra, og hadde et lærerikt år med nyttige tilbakemeldinger på de skriftlige arbeid jeg leverte.

Edit: Da jeg skrev at du ikke trenger en hel grad for å komme inn på studiet, mente jeg også å skrive at totalen av dine studiepoeng må være minst 180. Det har du, så du trenger bare tenke på de fag du mangler.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Tror yrkesfag-retningen du la frem også er mulig. Men jeg tror det er krav om å ha arbeidet noen år også. Dette vet jeg ikke med sikkerhet.

Var jeg deg, ville jeg saumfart studiesteder for emner du kan ta for å fylle opp poeng i de fagene du i utgangspunktet vil undervise i.

Lenke til kommentar

Sjekket litt rundt og forhørt meg med studiesteder som tilbyr yrkesfaglig PPU. Det stemmer at jeg kan komme inn på dette så fremt jeg har fagbrev. Yrkespraksis har jeg nok av, så jeg mangler kun fagbrev for å kunne komme inn. Jeg vil også være kvalifisert til jobb som lærer i de fag jeg ønsker å ta senere også. Så det er en meget god nyhet. Det ville vært uaktuelt for meg å ta en mastergrad før PPU. 

I og med at jeg har en bachelor i pedagogikk bør ikke fagbrev innen barne- og ungdomsarbeider by på altfor store utfordringer heller. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Utmerket. Du har en god plan. Jeg nevner ofte kunst- og idrettsfag for folk, for det er mange som må omstille seg etter de nye kravene. At en kan ta 60 poeng i musikk for å kvalifisere til PPU er et fint smutthull, så håper flere får øyna opp for den muligheten. Men du har åpenbart gode forutsetninger for å få til yrkesfag-planen din. Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Nei, det skal ikke være nødvendig med så mange studiepoeng for å få tittelen adjunkt med opprykk. Tenk deg 180 poeng for å komme inn på ppu, 60 poeng for selve ppu-året, og 60 poeng tilleggsfag. Det skulle bli 300 poeng, og jeg tror strengt tatt at det holder for å få lønnstillegget. Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at jeg regnet helt feil. 300stp ja. Det vil jo være en motivasjon i seg selv å gå opp 100k i lønn. 

Jeg bør egentlig da få ut fingern og melde meg opp til fagbrev så fort det lar seg gjøre, slik at jeg kan fortsette med fag ganske kjapt etter det, vel vitende om at jeg da er kvalifisert lærer. Takk for hjelpa. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...