Gå til innhold

Hjelp til utregning i Excel 2013 - oppfølgingsspørsmål

ilpostino

Anbefalte innlegg

Jeg har skjørt meg litt fast i Excel og må luftet litt tanker. Det er flere dimensjoner i utregningen og jeg mistenker jeg tenker litt feil eller bruker formelen litt feil. 

Jeg har et regneark som heter "Lisensoversikt" med en tabell som viser lisensutgifter på diverse systemer. Kolonne H viser når (måned) regningen skal betales, kolonne I viser utgift i kroner og kolonne J viser hvilken avdeling som skal betale. 

I et annet regneark skal jeg ha noen utregninger som primært skal brukes i budsjettplanlegging. Der vil jeg blant annet ha en tabell som månedlig fordeling av utgifter per avdeling. Hvilket program / system de betaler for er litt uvesentlig i den tabellen men utregningen baserer seg på de kolonnene som er omtalt i avsnittet over. Jeg sitter med en formelen som er gjengitt under men den er ikke riktig da den ikke tar med alle dimensjonene jeg trenger. Jeg mistenker jeg kunne gjort dette ganske enkelt ved å bruke Pivot-funksjonaliteten i Excel men det er jeg ikke helt stødig på enda. Jeg sitter da med en tung formel. 

=SUMMERHVIS(Lisensoversikt!$I$2:$I$208;$D6;$E$5)

Noen tips? Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et lite oppfølgingsspørsmål: Kolonne A angis det om fakturaen betales årlig, hvert halvår (januar og juni), kvartalsvis eller lignende. Går det ann å legge inn en ekstra dimensjon / datasett som tar høyde for dette i utregningen slik at også dette blir automatisert? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...