Hanne Løvik Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Mest kjent for store diesel-trailere.Cummins slår Tesla på målstreken: Lanserte elektrisk semitrailer Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 "Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade". Hvor lang tid tar det å lade den uten last? Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre. Skjønt med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer? Men en god varevogn er det nok. 5 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 "Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade". Hvor lang tid tar det å lade den uten last? Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre. Skjønt med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer? Men en god varevogn er det nok. Det spørs, hvor den må eller kan lade da? Kan den lades på en time, og det på både start og destinasjon, mens den evt tar returlast ,så kan den kjøre 16 mil, tur/retur ,evt videre til neste destinasjon.. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Endel av batterikapasiteten bør kanskje plasseres på tilhengeren. For eksempel i europalle format eller "quarter height" containere som kan stå under eller over en vanlig container. 3 Lenke til kommentar
steinrik Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 "Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade". Hvor lang tid tar det å lade den uten last? Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre. Skjønt med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer? Men en god varevogn er det nok. Det spørs, hvor den må eller kan lade da? Kan den lades på en time, og det på både start og destinasjon, mens den evt tar returlast ,så kan den kjøre 16 mil, tur/retur ,evt videre til neste destinasjon.. Har en mistanke om at dette spørmålet var ment litt humoristisk - lading har selvfølgelig ingenting med hvor mye last det er ombord, bare kapasitet på batteripakke og ladestasjon. 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 (endret) "Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade". Hvor lang tid tar det å lade den uten last? Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre. Skjønt med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer? Men en god varevogn er det nok. Det spørs, hvor den må eller kan lade da? Kan den lades på en time, og det på både start og destinasjon, mens den evt tar returlast ,så kan den kjøre 16 mil, tur/retur ,evt videre til neste destinasjon..Nå kan man jo legge til ekstra batteripakker for å få dobbel eller trippel rekkevidde. Da rekker det nok for det meste som kan gjøres i Norge på riktig side av loven dersom man lar den hurtiglade i hviletiden og under lasting og lossing. Her står det bl.a. om ekstra batteripakker:http://insideevs.com/cummins-unveils-aeos-electric-semi/ Det er også mye som transporteres i 20 og 40 fots containere, og det er litt vanskelig å få disse inn i en mindre varevogn. Elektriske trekkvogner passer nok veldig bra som forlenget arm til jernbane og skip. Endret 30. august 2017 av RJohannesen 3 Lenke til kommentar
Rune Lønjer Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 "Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade". Hvor lang tid tar det å lade den uten last? Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre. Skjønt med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer? Men en god varevogn er det nok. Trekkvogn til bruk i nærområdet ?? er ikke akkurat en distribusjons bil vi ser her 1 Lenke til kommentar
littmeg Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 "Med 20 tonn last og 140 kWt batteripakke, tar den en time å lade". Hvor lang tid tar det å lade den uten last? Men dette er bra. Mer elektrisk transport gjør nærmiljø langs transportårer og i byer/tettsteder bedre. Skjønt med 8 mil frem og 8 tilbake er det vel lite behov for en semi-trailer? Men en god varevogn er det nok. Det går mye tungtransport over kortere distanser der bruken av semi er nødvendig. Grossistene sender varer til mindre distribusjons-lagre som sender det med små-bil videre. Mye av den "små-transporten" går nær byer der utslipp bør reduseres, så dette kan være veldig fornuftig. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Endel av batterikapasiteten bør kanskje plasseres på tilhengeren. For eksempel i europalle format eller "quarter height" containere som kan stå under eller over en vanlig container. Syns dette var en god idé. Masse plass under hengerene. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 20 tonn last, inkluderer kanskje en trailer som veier 4.5 tonn. Det er mye som kan fraktes innenfor 15.5 tonn, men neppe full størrelse. Men å vente 1 time på lading er sjanseløst... Disse skal helst gå 18 timer i døgnet. Med 1 time lading og 3 timer kjøring, trenger man 25% flere biler. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 20 tonn last, inkluderer kanskje en trailer som veier 4.5 tonn. Det er mye som kan fraktes innenfor 15.5 tonn, men neppe full størrelse. Men å vente 1 time på lading er sjanseløst... Disse skal helst gå 18 timer i døgnet. Med 1 time lading og 3 timer kjøring, trenger man 25% flere biler. Tja, terminaltraktor... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå