TheyStoleMyName Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Hei! Hvis en leietaker tetter sluk, så kan jeg velge om jeg ønsker å sette jobben til en rørlegger eller gjøre det selv. Hvis jeg gjør dette selv, må leietaker betale da (f.eks 500 kr)? Kontra om jeg ber en rørlegger gjøre det? Jeg har jo brukt tid og krefter på det. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Mener å huske at leietaker skal dekke det billigste alternativet. Men ikke sitér meg på det. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Mener å huske at leietaker skal dekke det billigste alternativet. Men ikke sitér meg på det. Hvis f.eks rørlegger koster 600,- kroner egentlig. Men hvis jeg gjør det selv og ønsker kun 500,- kroner.. Kan jeg da kreve 500,- kroner fra leietaker? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Vil tro det. Men du får vente til noen andre med bedre juridisk kunnskap om problemstillingen kommer. Lenke til kommentar
G Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Aner ikke noe om regelverket. Men hva skyldes tetting av sluket? Dårlig rørsystem, og at slikt er dømt til å skje etter noen måneder likevel? Det skjer i en del hus/leiligheter fra tid til annen. Og dersom jeg var leietaker, så hadde jeg forventet at huseier/leilighetseier kom og staket opp sluket gratis. Rett og slett en service. En betaler jo for å bo i en fungerende leilighet vel? 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 (endret) Googlet og fant dette: Hei Det er i utgangspunktet avtalefrihet på hvem som har ansvar for oppstaking av rør. Men om det skal være ditt ansvar må det følge av kontrakten din, følger det ikke av kontrakten er det utleiers ansvar. Aller først; sjekk i leiekontrakten din om det står noe om hvem som har ansvaret for oppstaking av rør. Om det er slik at leieboer er skyld i at røret er tett, eksempelvis fordi man har puttet noe i toalettet som gjør det tett, vil leieboer selv uansett ha ansvaret for å få staket opp igjen rørene. Samtidig kan det ha stor betydning om rørene er gamle. Og om skaden oppsto før du flyttet inn skal du uansett ikke betale for den. Hva som er skadeårsak er det imidlertid en fagperson som best kan si noe om. Ut fra din beskrivelse er det vanskelig å vurdere hvem som faktisk har skyld i at rørene er tette. Kanskje du kan få rørleggeren til å uttale seg om årsaken til at det har blitt tett kan komme fra andre leiligheter enn din, eller om tettheten må skyldes røret fra din leilighet? Kanskje rørleggeren også kan si noe om det er trolig at dette skyldes at rørene er gamle eller ikke? Som du skjønner kan jeg ikke ut fra de opplysninger som gis gi deg et eksakt svar på om det er du eller utleier som skal betale for dette. Det jeg vil anbefale deg er å kontakte en juridisk rådgiver, eksempelvis i Leieboerforeningen, Juss-Buss eller JURK, slik at du kan få råd etter å ha gitt en litt mer udypende forklaring på hva som har skjedd. Du finner også mer informasjon om dine rettigheter og plikter som leieboer på Boligjegeren. Med vennlig hilsenLeieboerforeningen i samarbeid med ung.no Kilde: https://www.ung.no/oss/lovogrett/104772.html Endret 30. august 2017 av G 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 (endret) Jeg vil avslutte med å si at god tone og dialog, og romslighet gjerne strekker lengst. For eksempel. Jeg var leietaker en stund, og overtok en flunkende ny leilighet. Etter å ha bodd der i et år så oppdaget vi en sprekk i porselenet, som kunne virke å være som en følge av transport, produksjonsfeil eller noe sånn. Vi brukte toalettet pent og normalt, og kunne ikke forstå hvordan sprekken hadde oppstått. Og selv så konkluderte jeg at det måtte være en svakhet med toalettet fra før vi flyttet inn. Her var jeg den gode leietaker som varslet tilbake om dette umiddelbart, men ved ettertanke så kunne jeg tatt risikoen, og overført den på utleier etter at vi flyttet ut. Altså at min forklaring ville nok holdt stikk. For hvordan skulle utleier ha kunnet motbevise at toalettet var pent brukt eller ikke. For når vi flyttet ut så var de veldig fornøyde, og de klagde aldri på noe støy eller noe sånn. Så dersom det hadde vært støy fra leiligheten, typisk å holde mye fest, så kunne det jo sannsynliggjøre at noen partyløver hadde vært harde med toalettet. Et annet moment var at sprekken satt helt nederst mot gulvet, og ikke i kontakt med noe en egentlig berører. Så normal bruk, vekten av mennesker tålte det rett og slett ikke. Toalettet var blitt skjemmet av en tynn sprekk. Måtte faktisk ned på kne for å kikke om det var et hårstrå som hang der. Men det var en sprekk. Hadde jeg vært den dårlige utleier leietaker så hadde det kanskje gått så lang tid at utleier ikke kunne reklamert til VVS-utsalgsstedet. Så jeg gjorde egentlig utleier en stor tjeneste ved å være ærlig og ta det med en gang. Slike utleiere leietakere er du ikke garantert å få hver gang dere skifter ut. Dersom dere gjør leietakere sure, så lykke til med neste par som flytter inn, sier jeg bare !! Endret 30. august 2017 av G 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 (endret) Et annet tips, dersom en normal stakefjær ikke får gjort jobben, er å gjøre som meg, som måtte anskaffe motorisert stakefjær for å få kommet skikkelig rundt nødvendige bend i røropplegget. Selv denne som er håndsveivet gjorde altså ikke nytten i den leiligheten jeg eier. Gammel leilighet: http://www.clasohlson.com/no/Avl%C3%B8ps--og-r%C3%B8rrenser/30-8666 Og tro meg jeg prøvde og prøvde forgjeves. Men straks jeg fikk to hender fri og motorhjelp så fikk jeg gjort jobben selv. Dette må jeg gjøre omtrent hver 9 mnd. til 1,5 år, å rense dette røret altså. Fordi hår, fett og sånn tetter dusjdren og rør. Jeg tror at årsaken er at når en håndsveiver så er en tvungen til å stoppe opp bevegelsen. Så da spretter skruebevegelsen fjæren ut av der den glir bortover røret. Mens en motorisert helt lik sak som dette, den holder jevnt og en ikke-stoppet bevegelse. Så da glir og spretter fjæren framover i røret framfor å rotere og sprette på stedet hvil. Det er min logiske analyse av det røret jeg strir med. Og det er rimelig nytt også, 90-tallet kun. Endret 30. august 2017 av G Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Aner ikke noe om regelverket. Men hva skyldes tetting av sluket? Dårlig rørsystem, og at slikt er dømt til å skje etter noen måneder likevel? Det skjer i en del hus/leiligheter fra tid til annen. Og dersom jeg var leietaker, så hadde jeg forventet at huseier/leilighetseier kom og staket opp sluket gratis. Rett og slett en service. En betaler jo for å bo i en fungerende leilighet vel? Årsaken til tett sluk skyldes at leietaker/de som bor der hadde kastet leker, sokker, papir og diverse nedi. Og da mener jeg det 100% er leietaker som må stå for kostnadene. Men hvis ikke så er jeg ganske enig med deg. 2 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Googlet og fant dette: Hei Det er i utgangspunktet avtalefrihet på hvem som har ansvar for oppstaking av rør. Men om det skal være ditt ansvar må det følge av kontrakten din, følger det ikke av kontrakten er det utleiers ansvar. Aller først; sjekk i leiekontrakten din om det står noe om hvem som har ansvaret for oppstaking av rør. Om det er slik at leieboer er skyld i at røret er tett, eksempelvis fordi man har puttet noe i toalettet som gjør det tett, vil leieboer selv uansett ha ansvaret for å få staket opp igjen rørene. Samtidig kan det ha stor betydning om rørene er gamle. Og om skaden oppsto før du flyttet inn skal du uansett ikke betale for den. Hva som er skadeårsak er det imidlertid en fagperson som best kan si noe om. Ut fra din beskrivelse er det vanskelig å vurdere hvem som faktisk har skyld i at rørene er tette. Kanskje du kan få rørleggeren til å uttale seg om årsaken til at det har blitt tett kan komme fra andre leiligheter enn din, eller om tettheten må skyldes røret fra din leilighet? Kanskje rørleggeren også kan si noe om det er trolig at dette skyldes at rørene er gamle eller ikke? Som du skjønner kan jeg ikke ut fra de opplysninger som gis gi deg et eksakt svar på om det er du eller utleier som skal betale for dette. Det jeg vil anbefale deg er å kontakte en juridisk rådgiver, eksempelvis i Leieboerforeningen, Juss-Buss eller JURK, slik at du kan få råd etter å ha gitt en litt mer udypende forklaring på hva som har skjedd. Du finner også mer informasjon om dine rettigheter og plikter som leieboer på Boligjegeren. Med vennlig hilsenLeieboerforeningen i samarbeid med ung.no Kilde: https://www.ung.no/oss/lovogrett/104772.html Årsaken til tett sluk skyldes at leietaker/de som bor der hadde kastet leker, sokker, papir og diverse nedi. Og da mener jeg det 100% er leietaker som må stå for kostnadene. Men leietaker ber meg sende faktura på det? Det er jo jeg som har gjort jobben, da dem ikker klarte å gjøre det selv. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Send regning. Rørlegger koster mye mer enn 600,-. Tipper 2500-3000 er mer realistisk i dag for å stake opp rør. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Send regning. Rørlegger koster mye mer enn 600,-. Tipper 2500-3000 er mer realistisk i dag for å stake opp rør. Hva er et riktig oppsett hvis jeg skal lage en regning på det selv? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Det må du nesten spørre noen andre om. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Men herregud da.... Mudin i avløpet, vent en halvtime og hell etter kokende vann... Problem løst til 149 kroner.... Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Brukte du lang tid på jobben? Hvorfor må du ta betalt og ikke bare ta det som en goodwill hvis leieforholdet ellers er bra og heller bare gi advarsel om at neste gang må de betale? Man må ikke ta betalt for alt 3 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Men herregud da.... Mudin i avløpet, vent en halvtime og hell etter kokende vann... Problem løst til 149 kroner.... Hvor lang tid tar det å løse opp et sett med store legoklosser? 5 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Årsaken til tett sluk skyldes at leietaker/de som bor der hadde kastet leker, sokker, papir og diverse nedi. Hvordan får man dette forbi en slukrist, for å ikke snakke om en vannlås ? 3 Lenke til kommentar
El burro Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Det er uten tvil leietager som er ansvarlig i denne saken, leietaker er normalt også ansvarlig for vanlig vedlikehold i forhold til sluker og vannlåser. Be leietaker om å ordne opp på egenhånd eller ta kontakt med rørlegger på leietakers vegne. Hvis du som utleier gjør jobben og selger deg ut for 600,- så burde du revurdere din rolle som utleier. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Årsaken til tett sluk skyldes at leietaker/de som bor der hadde kastet leker, sokker, papir og diverse nedi. Hvordan får man dette forbi en slukrist, for å ikke snakke om en vannlås ? Regner med at det er snakk om toalettet Er ihvertfall eneste plass det er plass til sånt her i gården Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Hvis du velger å gjøre det selv kan du beregne deg en rimelig godtgjørelse for arbeidet. Tid medgått multiplisert med timepris for ufaglærte (eks mva) er en god tommelfingerregel. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå