Andre611 Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Kan noen beskrive hvordan jeg skal stille inn og bruke multimeteret? Jeg har en Flexit 80 165watt sentralavtrekksvifte fra 1996 hvor jeg har rengjort fettfilteret i kjøkkenhetten og selve viften på loftet. Etter montering går viften ujevnt. Den går 5-10 sekunder og så stopper i noen minutter. Slik fortsetter den med ujevne intervaller. Denne viften styres fra kjøkkenhetten i 3 trinn (I, II og III). Det er ingen 0-funksjon på viften. Jeg har snakket med forhandler som vil ha 2.500,- for ny vifte, uten at det er noen garanti for at det løser problemet. Han snakket også om at problemet kunne være en kondensator som sitter i kjøkkenhetten eller smuss/fett i selve bryteren. Tenkte jeg skulle prøve å søke meg frem til problemet men er en nybegynner i bruk av multimeter. Noen ideer? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Dette er nok relativt avanserte saker og ikke minst farlig for hobbyelektrikere å tukle med. Med rikelig tilgang på fett, luft og strøm (gnist) så er det stor fare for brann dersom du klusser det til. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Det er vel 99% sjanse for at det er kondensatoren. Her er en kondensator (men sjekk om det er den du skal ha): https://megaflis.no/flexit-kondensator-drift-2stk-pr-aggregat.html Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Dersom viften er full i fett er den moden for utskifting. 1996 er ganske gammlelt. Noen kroner må huseiere stå i med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå