Bjarnemann Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Hei! Som tittelen sier, våkner jeg ekstremt lett i innsovningsfasen. Det skal ikke mer til enn en liten lyd eller et glimps av lys til for at jeg våkner. Det kan feks være nok at naboen rolig åpner inngangsdøra, eller at roomien min går på do (da blir det kanskje 10% lysere på soverommet mitt som ligger vegg i vegg). Det skal rett og slett ingenting til. Når dette skjer, skvetter jeg. Resultatet er hjertebank (/høy puls) og et høyt energinivå. Jeg blir rett og slett helt klar i hodet, ikke søvnig som jeg vil være. Lurer på om det kan være adrenalin. Dette suger av to grunner. A) det tar gjerne en time før ting roer seg igjen. Går dermed glipp av viktig nattesøvn. En ny lyd eller et glimps av lys, også har jeg det gående igjen. Mister ofte to-tre-fire timer søvn på dette. B) dette er så irriterende irrasjonelt at det går ikke an, men nå i det siste, har frykten for å bli vekka også begynt å holde meg våken. I natt, feks, visste jeg at roomien min kom til å komme sent hjem. Selv om han pleier å være stille, er det jo en sjanse for at lyd eller lys vekker meg. Kommer jeg inn på tanken om dette mens jeg ligger og prøver å sove, er også dette nok til hjertebank (og/eller stigning i puls, ikke lett å vite) og en kropp som kvikner til. Både A og B har blitt verre i det siste. Det går på livskvaliteten løs. Har begynt med Melatonin, som jeg allerede nå overforbruker, og det hjelper litt, men langtfra nok. Noen som har erfaringer eller tips knytta til dette? Mvh En desperat Bjarne Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Har erfaring med dette. Har ikke alltid like lett for å sove, og kan fort våkne til igjen. Jeg kan dessverre ikke bare skru av hjernen og dra et par snork så er jeg borte... slik som mange andre tilsynelatende kan. Vet ikke om jeg har så mange tips, men kan ramse opp ting som jeg synes virker fornuftig, og hjelper til en viss grad: ha en fast døgnrytme, nogenlunde faste måltid, passe sunn mat, unngå for mye sukker og koffein sent på kvelden, trene/være i aktivitet så man blir sliten til kvelden, ikke sitt/hvil for mye i løpet av dagen, ikke sitt for mye på PC på kvelden, gå en tur for å "kjøle ned" kroppen før man legger seg, kanskje vente til man er skikkelig trøtt før man legger seg. 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Får ikke skrudd av hjernen jeg heller. Alltid vært misunnelig på de som får til å bare legge seg ned og sove. Har gjort, og gjør fortsatt, alt det du har lista opp. Fortsatt like langt Skal kutte i koffeinen nå og se om det hjelper. Ikke at jeg tror det egentlig, drikker sjeldent kaffe etter kl fire, men det er så definitivt verdt et forsøk. Også er det dillemaet når kvelden kommer da.. Hvis man ikke er trøtt. Vente til man blir det, som man egentlig burde, men allerede da akseptere at det ikke blir de syv og en halv timene man helst skulle hatt, eller legge seg og risikere å blåse alt? Er ikke alltid så lett. Takk for innspill, håper du sover godt i natt Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Hva med bind for øynene og ørepropper? Finnes alarmer som vekker deg med vibrasjon istedenfor lyd feks. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Hvordan er det fysiske aktivitetsnivået? 3 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Buffy: sover med bind for øya, ørepropper og bare for å være helt sikker: hodetelefoner utenpå øreproppene igjen. Selv det er ~halvparten av nettene ikke godt nok :/ Isbilen: fysisk aktivitet er viktig, så det var et lurt spørsmål. "Dessverre" trener jeg fem-seks dager i uka, i tillegg til at jeg har mye aktivitet i hverdagen også (standselger og en del forflyttelse til fots til/fra/på skole og til/fra kollektivt). Takk for svar, begge to Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 1. september 2017 Forfatter Del Skrevet 1. september 2017 En annen ting som er helt krise, er at jeg har blitt redd for at jeg er redd for å bli vekka av lyder. For det første, skvetter jeg som faen om jeg hører en lyd. Hjertebank og adrenalin. For det andre, vet jeg hva som skjer om jeg skvetter. Jeg våkner og kommer til å ligge våken i minst en time. Med mindre det kommer enda flere lyder.. For det tredje, er det jo litt kjipt å skvette så jævlig som det jeg gjør. Resultatet er at bare tanken på at det kan komme en lyd som forårsaker alle de tre ovennevnte, er nok til at adrenalin produseres og hjertet begynner å banke. Det er så håpløst irrasjonelt og idiotisk at det ikke går an. At jeg irriterer meg over at det har blitt sånn, gjør det forøvrig enda verre. Hva faen gjør jeg med det? Prøver å pense tankene inn på alt mulig annet, eller tømme huet helt, men det er liksom ikke til å unngå at tanken på at det kan komme en lyd som vekker og skremmer meg faller inn i hodet :/ Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Legger du deg/står opp til fast tid? Sover du på dagen? Mange timer søvn får du på ett døgn? 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Hvor lenge har det pågått? Har du opplevd noe traumatisk i det siste eller er stresset mer enn normalt? 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 1. september 2017 Forfatter Del Skrevet 1. september 2017 PerAndre: også et bra tips Men jeg gjør "dessverre" det. Står opp halv åtte uansett når jeg har sovna. Også i helgene. Antall timer søvn varierer sterkt. På en god natt syv og en halv til åtte timer. På en dårlig natt: tre-fire-fem timer. Noen ganger midt i mellom. Det er flere av de dårlige og midt i mellom-nettene enn det er av de gode. I snitt blir det kanskje drøye fem timer/natta. Høres kanskje ikke såå dramatisk ut, men for det første, trenger jeg rett og slett er søvn (trener mye, hvilket øker søvnbehovet, i tillegg til at jeg ofte kan ha arbeidsdager (jobb og studier) på opp mot 14t). For det andre, betyr så lite søvn at jeg sjeldent har noe å gå på. < Fem timer søvn, og jeg er et vrak dagen etterpå. Buffy: har hatt problemer med å sove siden jeg var ~17 år (er 25 år). Men det har intensivert seg veldig det siste året. Jeg fikk en gal nabo som holder meg våken med dørslamring, synging, promping, rapping og latter til langt på natt (lang historie - klager selvfølgelig som en gal til OBOS). Og det har gjort alt veldig mye verre. Var egentlig ikke i en bedre periode før jeg fikk han. Har bytta soverom nå og hører mindre/ingenting til han, men, ja, hva skal jeg si, det har føkka opp søvngamet mitt og den bedre perioden er, for å si det mildt, over. Har ikke opplevd noe traumatisk* Det eneste som stresser meg, er at jeg ikke får sove. Det nærmeste jeg kommer på, er en gang da jeg var med en gjeng og drakk i parken da jeg var ~17 år. Tok en (frivillig!) blund fordi jeg var trøtt, og mens jeg lå og sov, fant en kompis ur at han for gøy skulle kaste en glassflaske midt i der man ikke skal kaste en glassflaske. Sinnsykt vondt og våkna selvfølgelig med et brak. Men jeg tviler, helt ærlig, på at det er noen sammenheng her? Tusen, tusen, tusen takk for svar, forresten! Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Det kan muligens ha en sammenheng, du sov og var ikke på vakt og endte opp med store smerter (du ble slått i skrittet, ikke sant?) er ikke så rart at du sover lettere og er mer årvåken senere da når du prøver å sove. Kroppen din gjør seg klar til å forsvare seg selv når du egentlig skal ligge å slappe av og sove og bare flyte vekk.Kan ha blitt forsterket med stresset av å ha en bråkete nabo.For min del hjelper det å ha radioen på lavt volum, det blir som en konstant humming i bakgrunnen som hjelper med å drukne lyder fra utsiden. 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 1. september 2017 Forfatter Del Skrevet 1. september 2017 Japp, flaska landa mitt på godsakene Så, jo, kanskje det har noe med saken å gjøre? Hva pokkers gjør jeg med det isåfall? Forslag? Jeg er så sikker som jeg kan bli uten å ha utført en klinisk studie på at naboen har gjort søt mye verre. Før han flytta inn, sov jeg faktisk mer eller mindre godt. Veldig bra forslag, det skal jeg prøve Takk for svar! Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Det virker som om du har problemer med å rydde tankene bort når du legger deg? Jeg tenker at yoga kan være god måte for deg å ta styring over egne prosesser i så måte. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Jeg har hatt problemer med søvn i over 30 år. Ligger flere timer før jeg sovner. Det blir mye grubling og tankene raser. Begynte etter en oppvekst i et hjem preget av rus og vold. Det var bråk til alle tider. Etter det har jeg hatt problemer. Bruker nå Zopiclone som jeg har brukt i flere år. Det funker men jeg har blitt avhengig. Jeg drikker ikke kaffe etter kl. 1800 og ingen trening så sent. Problemet er at du blir så sløv dagen etter, for lite søvn setter sine spor. Blir uopplagt og trøbbel med konsentrasjonen. Jeg vet intet utenom medisin som fungerer på meg. Det er utrolig slitsomt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå