AnonymDiskusjon Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Hei. Lang historie kort så ordnet jeg meg en henvisning til ØNH spesialist for å undersøke om jeg hadde skjev neseskillevegg. Dette fordi det ble sagt en gang i ungdomstiden ved en undersøkelse og fordi jeg har hatt en del luftveisplager opp gjennom årene. Hadde derfor et håp om at dette er en operasjon som kan hjelpe. Ble diagnostisert med moderat/mild skjevhet og i utgangspunktet sa legen at han ikke ville anbefale meg å operere. MEN, når han hørte at jeg i perioder brukte nesespray for kronisk tett nese, så henviste han meg til operasjon. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for operasjon eller ikke, så jeg har noen spørsmål om noen kan svare 1. I følge legen ville ikke operasjonen gi noe utslag i mindre sykdom eller mindre luftveisplager. En operasjon ville mer lette daglige symptomer. Men inntrykket mitt etter å ha lest litt på nettet er at det kan hindre sykdom også? Altså at man ikke så lett blir syk? Eller eventuelt forkorte sykdomsforløp på grunn av åpnere kanaler? 2. Hvor lenge blir man satt ut av spill av dette inngrepet? Jeg har nettopp startet i ny jobb og har ikke lyst å være borte særlig lenge. Dette er kanskje hovedgrunnen til at jeg evt. vurderer å droppe en operasjon... Ellers noen innspill eller erfaringer? Anonymous poster hash: 3a9d0...b23 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. september 2017 Forfatter Del Skrevet 13. september 2017 Noen? Har forsøkte å kontakte sykehuset uten hell. Har time der, men tror ganske sikkert det bare er en undersøkelse før en eventuell operasjon. Uansett - noen som vet hvor lenge man må forvente å være borte fra jobb? Har lest en del positivt om operasjonen andre steder, så virker absolutt som om det er verdt det. Men er litt skeptisk til å være borte fra jobb ettersom jeg nettopp har startet. Anonymous poster hash: 3a9d0...b23 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Standard sykemelding er 2 uker etter dette inngrepet. Siden er det noen lokale varianter, også avhengig av størrelsen på inngrepet, og så hvordan du selv føler deg. De fleste opplever lettelse de første 5-10 årene etter operasjon. Det finnes ingen verifiserte studier som bekrefter mindre sykdomstilfeller etter operasjon, men derimot mindre sykdomsfølelse. Men mener du å si at du har en arbeidsgiver som ikke kan tolerere at du er borte fra jobb på grunn av ditt behov for nødvendig helsehjelp? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Jeg fikk 1 ukes sykemelding da jeg gjorde dette i februar. Jeg angrer ikke ett sekund på det, jeg puster mye bedre gjennom nesen nå. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 Standard sykemelding er 2 uker etter dette inngrepet. Siden er det noen lokale varianter, også avhengig av størrelsen på inngrepet, og så hvordan du selv føler deg. De fleste opplever lettelse de første 5-10 årene etter operasjon. Det finnes ingen verifiserte studier som bekrefter mindre sykdomstilfeller etter operasjon, men derimot mindre sykdomsfølelse. Men mener du å si at du har en arbeidsgiver som ikke kan tolerere at du er borte fra jobb på grunn av ditt behov for nødvendig helsehjelp? Takk! Antar arbeidsgiver tåler det. Er mer snakk om at jeg ikke ønsker å være borte lenge fra jobb når jeg nettopp har startet og er i prøveperioden. Og det er jo ikke en livsnødvendig operasjon, så tenker eventuelt utsette til neste år. Men heller mot å bare ta den... Jeg fikk 1 ukes sykemelding da jeg gjorde dette i februar. Jeg angrer ikke ett sekund på det, jeg puster mye bedre gjennom nesen nå. Høres bra ut! Etter det jeg har lest på forum virker de fleste å være strålende fornøyd i etterkant. Har ikke veldig skjev neseskillevegg, men hatt kronisk tett nese lenge. Har gode perioder, men er veldig sjeldent jeg naturlig puster gjennom begge bor. ØNH var litt tvilende, men når han hørte at jeg brukte en del nesespray så sa han at jeg sannsynligvisburde og henviste meg videre. Anonymous poster hash: 3a9d0...b23 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 (endret) I avslappet tilstand er det ene neseboret mer aktivt enn det andre, skifter flere ganger for dag. Mye bruk av nesespray er ikke lurt, for de som har blitt avhengig er det vanskelig å slutte sies det. Skyll med 1% saltvann. Endret 15. september 2017 av ^fmj Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2017 Forfatter Del Skrevet 18. september 2017 Noen som vet når man kan trene etter en slik operasjon? Anonymous poster hash: 3a9d0...b23 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Noen som vet når man kan trene etter en slik operasjon? Man pleier å si 2-3 uker etter operasjon. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Jeg fikk beskjed om at jeg kunne begynne rolig etter 4 uker, og så gradvis trappe opp. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2017 Forfatter Del Skrevet 18. september 2017 Virkelig? Det hørtes lenge ut Anonymous poster hash: 3a9d0...b23 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2017 En liten oppdatering: Var hos spesialist og hun konstaterte at neseveggen min er moderat skjev. Samtidig har jeg angivelig en liten nese, så derfor kan det gjøre større utslag enn hos folk med en større nese. De ønsker vel helst å fraråde en operasjon da det kan gi komplikasjoner, så derfor ble vi enige om at jeg skulle bruke kortison-nesespray i to måneder og ta en oppfølgingstime da for å revurdere situasjonen. Heller kanskje mot å ta operasjon for egen del. Har ikke brukt Otrivin siden jeg var der, men sitter med tett nese nå. Vel mulig det er forkjølelse. Føler ikke alltid det er lett å vite. Noen innspill? Dere som opererte - var dere sterkere plaget enn det høres ut som jeg er? Eller er dette en operasjon som er verdt det uansett? Anonymous poster hash: 3a9d0...b23 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Hei. Jeg har tatt èn bihuleoperasjon, èn nesemusling operasjon, èn bihuleoperasjon pluss skjev neseskillevegg (septumplastikk pluss FESS på fagspråket) i en og samme, og skal nå ta min fjerde bihuleoperasjon siden jeg er maks uheldig. Disse operasjonene ble tatt i den rekkefølgen de er skrevet. Jeg vil tro jeg kan svare deg på det du måtte lure på. Meg og min ØNH er nærmest bestevenner ... Men jeg sliter litt med å forstå setningen din "Dere som opererte - var dere sterkere plaget enn det høres ut som jeg er?". Det høres ut som du har operert, men innleggene viser at du ikke har. Hvilke plager er det du har nå? Jeg mener at min kirurg sa også at skjev neseskillevegg ikke ville gjøre at du er mindre syk. Jeg er uansett mindre syk nå etter mine tre operasjoner enn jeg var før. Tenker kanskje nå det blir vanskelig for meg å svare konkret på det spørsmålet ditt med tanke på at den neseskilleveggoperasjonen jeg tok inkluderte og bihulene og noe smått av nesemuslingene, igjen. For min del var den operasjonen det jævligste jeg har kjent av smerter. Jeg hadde konstant smerte første og andre dagen, til jeg til slutt tok kontakt med legevakten og kirurgen min på kveldstid. Det var helt forferdelig. Men nå skal det sies at kirurgen min ikke hadde opplevd at noen tidligere pasienter hadde så mye smerter etter den operasjonen som det jeg hadde. Det var krise. Hvorfor det var så vondt vet jeg ikke, kanskje fordi jeg hadde operert to ganger tidligere fra 6 måneder til ett år før. Men jeg ble bedre i pustingen og neseskilleveggen er så og si nesten helt rett. EDIT: Jeg har hatt noen venner som har operert neseskilleveggen, det gikk visst fint for dem. Endret 11. oktober 2017 av Lami Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2017 Jeg vil tro jeg kan svare deg på det du måtte lure på. Meg og min ØNH er nærmest bestevenner ... Men jeg sliter litt med å forstå setningen din "Dere som opererte - var dere sterkere plaget enn det høres ut som jeg er?". Det høres ut som du har operert, men innleggene viser at du ikke har. Hvilke plager er det du har nå? Takk for tilbakemeldingen Det jeg mener med den setningen er plager før operasjon da jeg enda ikke er operert, men vurderer det. Altså, tett nese, pustevansker, sykdom, osv. Poenget er at jeg er kanskje ikke veldig plaget, men samtidig er jeg plaget da. Som legen min påpekte, så er det kanskje slik at om man ikke er vant med annet, så tenker man ikke over hvor plaget man egentlig er. Heller nok kanskje mot å operere for egen del... Anonymous poster hash: 3a9d0...b23 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2018 Fikk omsider utført denne operasjonen nå på onsdag. Bortsett fra det jeg antar er normale smerter i nesen og ubehag følte jeg meg ganske fin dagen etter, men tredje dag ble allmenntilstanden betydelig verre. Har ikke særlig feber, men kjennes ut som en slags influensa, litt halsvondt og er generelt i dårlig form. Snakket raskt med legen før helgen og hun mente det hørtes normalt ut. Vet man kan få komplikasjoner med infeksjon i selve nesen, men jeg har ikke hatt noen lokale smerter og ikke høy feber, så antar det er greit sånn sett. Skal ha disse platene i nesen til og med neste torsdag. Ikke veldig behagelig, men skal vel overleve Anonymous poster hash: 3a9d0...b23 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå