Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan utleier forlange at leietaker betaler eiendomsskatt?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Kan huseier forlange at leietaker betaler eiendomsskatten når det ikke er spesifisert i kontrakten? Det står riktignok ikke spesifisert at eiendomsskatt dekkes av utleier, men det står heller ikke at det kommer i tillegg. Det var ingen eiendomsskatt på boligen det gjelder da leieavtalen ble inngått. 

Anonymous poster hash: e2cbb...f99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig at husleie inkluderer offentlige utgifter. Har ikke hørt om noen leietakere som har blitt innkrevd eiendomsskatt. Så tror neppe det er vanlig nei.

Jeg skulle tro at siden det ikke står i kontrakten så skal enn ikke betale slikt. Hadde vært noe annet om det stod spesifikt i kontrakten. Men, det igjen kunne ha vært ulovlig. Best å høre seg med en som kan emnet her i forum eller ringe og snakke 5 min med advokat ?

edit: googlet opp denne tråden som kan være av int ? https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/eiendomsskatt--utleiers-eller-leietakers-ansvar/

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Kan huseier forlange at leietaker betaler eiendomsskatten når det ikke er spesifisert i kontrakten? Det står riktignok ikke spesifisert at eiendomsskatt dekkes av utleier, men det står heller ikke at det kommer i tillegg. Det var ingen eiendomsskatt på boligen det gjelder da leieavtalen ble inngått. 

Anonymous poster hash: e2cbb...f99

Skal han avkreve deg for eiendomskatt, så parerer du med at du vil ha utbetalt verdistigningen på boligen når du flytter ut.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Følgende ytelser er lovlige å avtale ved leie av bolig:

- Leie, som skal være et bestemt beløp (husleieloven § 3-1 første ledd første punktum)

- Strøm/brensel (husleieloven § 3-1 første ledd annet punktum)

- Vann og avløp (husleieloven § 3-1 første ledd tredje punktum)

- Depositum eller garanti (hhv. husleieloven §§ 3-5 og 3-6)

Alle andre avtalemessige ytelser er forbudt.

Betyr det at utleier ikke har lov å kreve inn betaling for internettabm. i tillegg?
Lenke til kommentar

Ikke kreve at beboer "plutselig" dekker internettregningen til utleier i tillegg til leien nei. Men man kan såklart leie ut for pris X og spesifisere at dette inkluderer internett.

Jeg forstår det som at om utleier leier ut leiligheten for kroner 5000 har han ikke lov å spesifisere da at internett kommer i tillegg(hvis den leies ut med internett så klart). Jeg har gjort det. Vi ble enige om en pris på x antall kroner og så skulle vi hver mnd dele regningen for internett og strøm(dette kom på samme regning). Rent praktisk krevde jeg da inn penger for internett i tillegg. Da leide jeg ut et rom i leiligheten jeg bodde i selv.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Hvis utleier krever 5000,- kr i måneden i leie er det eneste utleier kan tilleggsfakturere strøm, brensel, vann, og avløp. Kun hvis dette er avtalt i leieavtalen, og kun hvis vilkårene i husleieloven er oppfylt.

Internettabonnement skal være inkludert i de 5000,- hvis internettabonnement holdes av utleier. Det er ikke lovlig å spesifisere at internett kommer i tillegg, da må man pålegge leietaker å tegne eget abonnement.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...