Gå til innhold

Å slippe folk frem i butikkøen når de har få varer


Anbefalte innlegg

I Norge er det kultur for å slippe folk frem i butikkøen når de har få varer. Men gir dette egentlig mening? Jevner det seg ikke ut over tid? Hvis man hver gang man har mange varer i handlekurven skal slippe frem mannen bak fordi han har få varer så vil det etter hvert bli mye tid. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noen spesiell kultur på det. Hvorfor mener du at alt som skjer innimellom er kultur?

 

Jeg slipper frem innimellom, men bare hvis det er lite kø bak. Er det mye kø så har butikken ansvar for å sette en person til i kassa tenker jeg. Jeg har ikke så lite tid at jeg ikke kan vente et minutt eller to på en med bare 2-3 varer og samlet sett over et helt liv så synes jeg snillheten av å gjøre det er viktigere og føles bedre enn de timene jeg "taper" på det.

Endret av Soseks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det sånn at du f.eks prøver å blunke så lite som mulig også hver dag?

Fordi det samlet sett i løpet av livet vil være ganske lenge å gå med øyene lukket?

 

Nå er det ikke sånn at 30sekunder hver dag er noe du kan spare opp og ta ut i ferie etter noen år, så jeg ser ikke helt tankegangen din.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig lønner det seg!

Rent sosialt er det en hyggelig gest, og både den som slipper frem, og den som blir sluppet frem har en bedre dag om vi viser normal folkeskikk!

 

Tidsmessig er det jo også en selvfølge at det lønner seg.

Om du forenkler køen til to personer, og tenker at den ene personen (A) trenger 1 minutt, og den andre (B) 10 minutter blir det ganske lett å se.

La oss da anta at begge kommer likt til kassa, og vi har to alternativer. 

A først eller B først.

Ved A  før B står begge der 1 min mens A sine varer telles og betales, og B står der i 10 minutter til.

Totalt tidsforbruk for begge personer er 12 min, snitt 6 min pr person.

Ved B før A står begge der 10 minutter, og så A der 1 minutt - samlet tidsbruk 21 minutter, snitt 10,5 min pr person.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvfølgelig lønner det seg!

Rent sosialt er det en hyggelig gest, og både den som slipper frem, og den som blir sluppet frem har en bedre dag om vi viser normal folkeskikk!

 

Tidsmessig er det jo også en selvfølge at det lønner seg.

Om du forenkler køen til to personer, og tenker at den ene personen (A) trenger 1 minutt, og den andre (B) 10 minutter blir det ganske lett å se.

La oss da anta at begge kommer likt til kassa, og vi har to alternativer. 

A først eller B først.

Ved A  før B står begge der 1 min mens A sine varer telles og betales, og B står der i 10 minutter til.

Totalt tidsforbruk for begge personer er 12 min, snitt 6 min pr person.

Ved B før A står begge der 10 minutter, og så A der 1 minutt - samlet tidsbruk 21 minutter, snitt 10,5 min pr person.

Helt riktig, det er en samfunnsøkonomisk kostnad å la person A stå der like lenge som person B, pluss sin egen tid. Om personen som bruker lengst tid står fremst i køen blir det en flaskehals, og flaskehalser er sjeldent effektivt.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe kultur på det som andre sier, men heller en måte å være hyggelig.

Men folk som SPØR om å komme foran andre fordi "jeg har bare 2 ting" er uforskammede mennesker fordi de setter andre mennesker i en situasjon der man føler at man må si Ja, hvis ikke føler man seg ufhøffelig.

 

Men det å slippe noen foran seg for å la denne personen spare litt tid er ganske greit å gjøre så lenge man selv tilbyr det.

Akkurat som at jeg tenker hvis du kjører bil på en forkjørsvei og en bil venter på å få kjørt inn i veien mens det er lang kø bak deg, så kan det også være greit å stoppe og la bilen kjøre inn på veien, selv om det ikke er noe krav. Da slipper denne sjåføren å vente i flere minutter, mens de minuttene blir fordelt i sekunder for alle de andre bilene bak deg.

 

Å "miste" et par sekunder eller minutter for å gjøre livet til andre lettere koster deg ikke noen ting. Som andre har sagt, du kan ikke spare opp disse sekundene og minuttene for å bruke dem senere i livet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv syner jeg det er greit om noen spør, og jeg sier nesten uten unntak ja.

Det er også helt greit å spørre selv, om jeg har virkelig dårlig tid, men klart bedre å bare stå der med et par varer i hånda å håpe at den foran tilbyr meg å gå først.

Det absolutt verste er de spør om de kan gå før deg, samtidig som de brøyter seg frem, og ikke på noen måte venter på svar.

Da sier jeg konsekvent NEI, beklager men ikke akkurat i dag, siden jeg har så dårlig tid selv - jeg skal hjem å måke snø i frysern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...