Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leasing av bil..? Hjelp!


babajan

Anbefalte innlegg

Hei,

Bilen røyk her om dagen, så trenger ny bil ASAP..
 

Vurderer og lease bil.
Noen som har erfaring med dette?

Er det noen som kan anbefale en bil som er billig og lease og som kan forklare litt hvordan det fungerer? Er det noen skjulte kostnader?

Eller.. er det rimligere og ta et lån, kjøpe en "ny" bil.. (alt over 2010 mod) og nedbetale den?
Spørs sikkert litt da.. men...


Ser frem til svar..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det en fallgruve, stup i egen økonomi. Du er bundet i 3 år (som regel) med utgiftene i denne perioden. Men hvis du VET at du er sikret et økonomi hvor du har råd, så er dette greit.

 

Den skjulte kostnaden er ofte når man levere bilen tilbake med evt parkeringsbulker og andre skader. Det er da pengene flyr. 

 

I tillegg betaler du på en bil som aldri blir din, dvs pengene går rett ut i "intet"

Lenke til kommentar

Se for dere f.eks denne bilen:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102480452&fks=102480452

Innskudd 30 000,-
1295,- * 60mnd = 77 700,-
Totalt: 107 700,- (på 5 år)

Ny bil koster ca: 200 000,-

Jeg føler 107 700,- ikke er så alt for ille på 5år.
Det er 21 540,- i året.

Jeg vet ikke, men heller det enn og kjøpe en trashy bil til f.eks 50 000,- med feil som oppstår for hvert år og tilslutt kommer til og ende på 100 000,- uansett? Mulig jeg har vært uheldig med bilene jeg har kjøpt, men ser ganske "lyst" på det med leasing av bil...

Men som du sier blsk0p, parkeringsbulker og andre skader... Det er noe med det da... Når du skal levere bilen tilbake..

Lenke til kommentar

Men som du sier blsk0p, parkeringsbulker og andre skader... Det er noe med det da... Når du skal levere bilen tilbake..

Det er derfor man vanligvis fikser dette selv hos uavhengig verksted før man leverer tilbake leasingbilen. Du har jo også alternativet å kjøpe ut bilen når leasingen er over, du skal få en pris på dette sammen med leasingavtalen normalt.

 

Hva med å overta en leasing? Nok av dem på finn, uten at jeg vet hvor lønnsomt det er - ser jo ofte at innskuddet er 0 eller lite.

Lenke til kommentar

Leasing er en mulighet for folk å skaffe seg dyrere biler enn de har råd til, ved å kun betale for driftskostnader, verditap og skader. Å kalle det en fallgruve og stup i økonomien er å ta det vel langt, MEN det krever et ryddig bilhold. Er du et rotehue som ikke bryr deg nevneverdig om bil er ikke leasing noe for deg. Restverdiberegning tar høyde for et pent eksemplar av bilen ved innlevering, så steinsprut, skader og bulker må du regne med å betale for ved innlevering. Ikke kjør lenger enn du har avtalt - selv om du skal kjøpe ut bilen må du betale for overkjørte km pga moms til staten.

 

Jeg har hatt tre leasingbiler der kun den ene ble dyr ved innlevering (10.000 for de to første, 27.000 for den siste), men dette pga steinsprut rundt hele bilen. Fikk kulanse da jeg selv mente at det fikk være grenser for hvor mye steinsprut en ny bil skal få langs sidene av bilen før produsent skulle anbefalt meg skvettlapper.

Er på fjerde leasingbil nå, og legger tilside et par tusen i året for ny frontrute og smart repair småskader før innlevering. Passe på å bruke verksted godkjent av importør/salgssted ellers kan de kreve omretting av evt reparasjoner.

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp 2-3 år gammel bruktbil, bruk den til garantien går ut, gjentá prosessen. Det er de første årene bilen taper seg mest i verdi.

 

Å kjøpe ny bil til 150-200 000 er heller ingen dårlig økonomi. Da kjenner du bilen 100%. Når noen andre har eid den, vet du ikke hva slags kødd som kan dukke opp. Det kan være mye skjult dritt, både i skader, lån og kanskje den er stjålet.

Lenke til kommentar

Se for dere f.eks denne bilen:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102480452&fks=102480452

 

Innskudd 30 000,-

1295,- * 60mnd = 77 700,-

Totalt: 107 700,- (på 5 år)

 

Ny bil koster ca: 200 000,-

 

Jeg føler 107 700,- ikke er så alt for ille på 5år.

Det er 21 540,- i året.

 

Jeg vet ikke, men heller det enn og kjøpe en trashy bil til f.eks 50 000,- med feil som oppstår for hvert år og tilslutt kommer til og ende på 100 000,- uansett? Mulig jeg har vært uheldig med bilene jeg har kjøpt, men ser ganske "lyst" på det med leasing av bil...

 

Men som du sier blsk0p, parkeringsbulker og andre skader... Det er noe med det da... Når du skal levere bilen tilbake..

Ser jo ikke så gale ut. Alternativet å kjøpe med billån den til 200' og betale den ned til typisk bruktpris for 5 år gammel småbil (75000-ish?) på 5 år så er dette billigere.

 

Nå angis det ikke noe termin- eller etabeleringsgebyrer i annonsen, godt mulig at faktisk pris er litt over dette når hele avtalen kommer på bordet.

Lenke til kommentar

Du har jo også alternativet å kjøpe ut bilen når leasingen er over, du skal få en pris på dette sammen med leasingavtalen normalt.

Man har ingen rett til å kjøpe ut bilen når leasingen er over. Det er ulovlig av forhandler/leasingselskap å tilby en pris på utkjøp etter leasingperioden er over sammen med leasingavtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det lønner seg eller ikke kommer vel helt an på hva du får solgt eie-bilen din for i siste ende. Total cost of ownership.. Med leasing slipper man ihvertfall å bekymre seg for den biten.

 

At firmaet som tilbyr tjenesten er i det for å tjene penger (Whhaaaaatt?) sier vel seg selv, men sitter du igjen med katta i sekken (f.eks i disse dieseangst-tider - hva skjer i det markedet om 3-4 år?) så kan du sitte med bilen du har kjøpt ganske lenge, eller selge med tap, og det er det ikke bedre økonomi i enn å lease.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

Du har jo også alternativet å kjøpe ut bilen når leasingen er over, du skal få en pris på dette sammen med leasingavtalen normalt.

Man har ingen rett til å kjøpe ut bilen når leasingen er over. Det er ulovlig av forhandler/leasingselskap å tilby en pris på utkjøp etter leasingperioden er over sammen med leasingavtalen.
Ulovlig? Hvorfor det?
Lenke til kommentar

Nettopp.

Men her har nok leasing-selskapene bedre markedsanalytikere enn vi har råd til å leie

Antageligvis, men de tar ikke sjansen på mye. Restverdien på elbiler de første årene var helt latterlig der da hadde 25% RV mot ca 60% på hybridbiler.. Er fortsatt lav RV på elbiler pga store tekniske kløyv for hvert år.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

 

Du har jo også alternativet å kjøpe ut bilen når leasingen er over, du skal få en pris på dette sammen med leasingavtalen normalt.

Man har ingen rett til å kjøpe ut bilen når leasingen er over. Det er ulovlig av forhandler/leasingselskap å tilby en pris på utkjøp etter leasingperioden er over sammen med leasingavtalen.
Ulovlig? Hvorfor det?

 

 

For å gjøre det umulig for forhandlere å jukse til seg MVA. 

 

Grunnen til der er hvordan MVA betales på leasing er litt anerledes enn på vanlige bilkjøp. Ved leasing er det leasingselskapet som kjøper og eier bilen, og får derfor MVA refundert på samme måte som virksomheter får når dem ellers handler. Staten får sin del av kaken gjennom at det betales MVA på alle ytelsene leietaker betaler til leasingselskapet. Når en bil har vært leaset ut i 48 måneder regnes den av staten som en bruktbil som det nå ikke er MVA på. Staten da regner at dem på den tiden har fått inn et fornuftig beløp fra leasingavtalen.

 

Dersom det avtales at kunden kjøper bilen etter utløp kan det manipuleres på dette regnestykket ved at utkjøpspris, og da restverdien på kontrakten, settes urealistisk høyt. Det kan gi en kunstig lav leie til kunden, som i tur gir lavere MVA-inntekter enn dem hadde fått på et kontantkjøp eller en leasing med en fornuftig restverdi. For noen år tilbake var dette vanlig prosedyre hos flere aktører i markedet, da gjerne med flere restverdier og ekstra kontant sluttoppgjør dersom kunden ikke valgte utkjøp, og lignende mer eller mindre grumsete måter å manipulere bort MVA på.

 

Derfor har staten skjært gjennom og sagt at en leieavtale hvor det på forhånd avtales at leietaker ender opp med eierskap av objektet per definisjon er et kredittkjøp, og ikke en leieavtale. Da slipper dem å leke katt og mus med bilselgerene og finurligheter i leieavtalene for å få inn riktig MVA.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men som du sier blsk0p, parkeringsbulker og andre skader... Det er noe med det da... Når du skal levere bilen tilbake..

 

Det er absolutt noe med parkeringsbulker og andre skader, ja. Men det finnes en norm for hva som regnes som normal slitasje og hva som er unormal slitasje.

Jeg har levert inn tre leasingbiler. Ingen av de var perfekte ved innlevering. Skraper etter sko/stein på innstegslistene i dørene, noen småriper her og der, noen små parkeringsbulker. Men jeg har aldri fått noe krav om å betale for dette, selv om jeg ikke kjøpte bil av forhandler etterpå.

 

Har du derimot større riper, skraper, bulker, kantkjørte felger etc, så vil det bli krav ved taksering. Du kan da velge å selv utbedre dette før du leverer inn bilen. Eller prute ned kravet.

 

Men slike skader vil du uansett få trekk for dersom du heller eier bilen og skal selge den privat. Kjøper kommer da garantert til å si at han vil ha så og så mye reduksjon i pris for skadene.

 

Er man en person som tar normalt godt vare på bilen, og man får en grei leasingavtale, så er det en ypperlig mulighet for å få seg et forutsigbart bilhold fremover. Det kan føles bittert å vite at pengene man betaler inn, er et rent verditap som man betaler ut hver måned. Eier du bilen, vil du ikke se/oppfatte dette verditapet før den dagen du selger bilen. Litt psykologi her.

 

Selv venter jeg nå på min fjerde leasingbil. Spesielt i dette "grønne" skiftet føler jeg at leasing er et tryggere valg enn rent kjøp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...