Belfaborac Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 (endret) Det er på tide med en ny PC og jeg tenker å bygge et Threadripper-system før året er omme. I den anledning tenker jeg at tiden er inne for å prøve meg på vannkjøling, noe jeg har nøyaktig null praktisk erfaring med. Jeg har lest en del rundt omkring, tester og på fora, scannet butikker, nistirret på kabinettet og har kommet frem til denne delelisten. Om noen gidder å ta en kikk og gi noen kommentarer så er jeg svært takknemlig. CPU-blokk: XSPC Raystorm NEO eller EK Supremacy (avhengig av pris og tilgjengelighet)Radiator: HW Labs SR2 420MPVifter: 3 x NB eLoop B14-PS (hvis jeg finner at jeg behøver nye)Pumpe/tank: Watercool Heatkiller Tube 150/200 D5 / D5 Vario Slange: EK ZMT 16/10 Kjølevæske: Mayhems XT-1 Nuke Clear I tillegg kommer selvsagt nipler, ditt og datt. Hovedfokus er minimal støy, maksimal pålitelighet og god kjøleytelse - ikke maks ytelse og maks overklokk. Systemet skal inn i et Lian Li D8000, så plass er det godt med, og planen er å montere radiatoren bak i kabinettet der det er 3 x 140mm vifteplasser. Åssen ser'e ut synes dere? Endret 30. august 2017 av Belfaborac 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 (endret) Ser ikke dumt ut det her. Har du mulighet for en radiator til så kan du kjøre viftene dine på en enda lavere hastighet (=enda mindre støy) men en 420 er plenty med areal i seg selv. Den pumpe/tank-saken du linker til er uten pumpe, det er bare reservoir+pumpeatopp, så husk å bestille med dette. Anbefaler D5 (alle gjør det) men DDC fungerer også fint her, men kan støye litt over 50% (min går på 40% og er lydløs). Skulle du bestille D5, så bestill minimum den med Vario, slik at du kan stille hastigheten, eller så bestiller du med PWMDu kan jo også vurdere å bare kjøre alt EK også såklart, men moro med litt blanding også Lykke til, og husk - bilder av bygget er ikke valgfritt, så du har å poste litt bilder av bygget ditt når du er ferdig, ikke ofte man ser D8000 på forumet Endret 30. august 2017 av bshagen Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Mange takk for svar. Godt å høre at valgene ser greie ut. Og neida, pumpen er ikke glemt. Det hadde tatt seg ut... Det blir en D5 Vario fra samme sted tenker jeg, heller enn en PWM. Jeg forsåvidt plass til en 280 radiator i tillegg, men siden det altså ikke dreier seg om ultra-overklokking (Threadripper går jo uansett ikke over 4GHz uten langt større innsats enn jeg er villig til å legge inn) tenker jeg at en 420 burde være plenty selv med nærmest lydløse vifter. Kabinettet har særdeles god luftgjennomstrømning, med tre 120mm inntak foran på hver side, og min nåværende i7 3820 @ 4.5GHz har aldri nådd 60C i bruk eller under stresstesting (med en Thermalright Silver Arrow). Et rent EK system var i tankene, men etter å ha lest en del tester ser det ut som om radiatorer fra HW Labs er uovertrufne med lav-rpm vifter. Byggekvaliteten får også bare skryt, så da falt valget på en slik. Tanken valgte jeg fordi den kan monteres på fronten av radiatoren, eller i mitt tilfelle på viftene, for en kompakt "alt-i-ett" løsning. Lykke til, og husk - bilder av bygget er ikke valgfritt, så du har å poste litt bilder av bygget ditt når du er ferdig, ikke ofte man ser D8000 på forumet Bilder ja.... Jeg er vanligvis ikke så glad i å poste bilder, men jeg skal ha det i tankene. Dette er ikke, og blir ikke, et bygg som er ment å pynte opp gutterommet med LEDs og annet bling. Jeg har heller aldri brukt mer enn fem minutter på ruting av kabler og denslags, så utseende er ikke en prioritet. EKs ZMT slanger gjør vel heller ikke det hele særlig mer innbydende. Vi får se når jeg kommer så langt - hvis det ikke er altfor kvalmeinduserende når det står ferdig, så kanskje.... Ellers er planen å først kjøre Mayhems Blitz Basic i 24t, etterfulgt av ytterligere 24t med rent vann for rensing og testing. Da kan jeg forhåpentligvis både være trygg i forhold til lekkasjer og ha lært ett og annet om vannkjøling. Deretter tenker jeg å bruke Mayhems XT-1 Nuke som kjølevæske, primært på grunn av den utvidede levetiden på 5 år (anbefalt) før væsken bør skiftes. Samme raison d'etre ligger bak valget av ZMT. Det eneste andre spørsmålet jeg kommer på er om det er særlige kvalitetsforskjeller på nipler og denslags? Det finnes jo et utall å velge mellom, fra billige generiske greier til jævlig dyre boutique-merker. Så langt heller jeg mot den nedre del av pris-skalaen, f.eks Barrow som får gode tilbakemeldinger og ikke koster skjorta for noe som tross alt er veldig enkle ting. Mange takk for assistansen så langt. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Det virker ut som om du har tracket på ting her ja, det er bare å kjøre på. Det med bilder var nok en spøk, men vi setter pris på brukerbidrag inne på Vannkjølings-kafeen Hva angår kvaliteten på nipler og fittings så har jeg bare testet de fra EK, og kan ikke svare for Bitspower etc, men det kan mange andre her inne. Jeg kan uansett legge til at jeg har vært litt uheldig med flere av 90graderne til EK, som enten lekker i swivelen eller som er helt stuck i swivelen. Ellers så er komp. fittingsene deres veldig ålreite syns jeg. Barrow har jeg ikke brukt selv, men når det kommer til nipler og komp fittings så tipper jeg disse er helt topp, kan ikke helt se hvorfor ikke. Ellers så har du jo Quick Connects også da, det vurderer jeg selv fremoverEt lite stalltips er og planlegge drainen i systemet ditt også, dette vil spare deg for mye ergelser den dagen du skulle tømme loopen. Neste loop jeg skal bygge skal ha lufting i toppen av loopen i tillegg, for lufting ved påfylling og for å introdusere luft ved tømming i tillegg til den drainen jeg har fra før Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Barrow lages på samme fabrikk som Bitspower. Har ikke hatt noen lekkasjer eller problemer med mine svivler og nippler fra Bitspower, men har hatt lekkasje på en EK svivel. Så har minimalt av de i systemet. Har også skaffet meg noen Barrow fittings, men ikke testet de ut. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Barrow lages på samme fabrikk som Bitspower. Godt å høre, da regner jeg med at det er snakk om samme kvalitet og billigere på grunn av navnet. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Jeg kan uansett legge til at jeg har vært litt uheldig med flere av 90graderne til EK, som enten lekker i swivelen eller som er helt stuck i swivelen Siden dere begge nevner det samme tenker jeg at jeg gir F i svivler. Hadde vært greit å bruke ett eller to par, men det skal gå veldig greit uten ved hjelp av noen vinkler istedet. Et lite stalltips er og planlegge drainen i systemet ditt også, dette vil spare deg for mye ergelser den dagen du skulle tømme loopen. Neste loop jeg skal bygge skal ha lufting i toppen av loopen i tillegg, for lufting ved påfylling og for å introdusere luft ved tømming i tillegg til den drainen jeg har fra før Jepp, jeg har faktisk tenkt på det også. ;-) Radiatoren monteres med portene ned, som laveste punkt i systemet, og med ørten porter å velge mellom skulle drenering være enkelt. Fylling blir mer fiklete tror jeg, siden toppen av tanken vil ligge en smule lavere enn øverste del av radiatoren. Dermed vil systemet kanskje ikke kunne fylles 100% uten litt stopp/start og bruk av slangeklemmer. Kanskje, vi får se. Bildene på denne siden viser hvordan tanken skal monteres, bare at min vil monteres på viftene, ikke rett på radiatoren. Ang. fylling og lufting så tenker jeg å montere en slik topp på tanken og koble til en kort slange som enkelt kan føres ut gjennom et av de avtagbare panelene på toppen av kabinettet. Det tror jeg vil være den enkleste løsningen. Samme løsning i bunn; en kort slange montert på en av bunnportene på radiatoren for enkel drenering. Jeg TROR faktisk jeg har styring på det meste, men fritt etter Donald Rumsfeld: it's the unknown unknowns that'll get ya. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Kan være verdt å koste på seg cpu-blokk med metaltopp. Acryl (og acetal...) kan sprekke, og det er ikke trivelig. Nevner det siden du er ute etter maksimal pålitelighet. Om f.eks pumpa stopper så tåler en metalltopp mer. Selv foretrekker jeg "barb"-nipler, sammen med den geniale slangeklemmen fra Koolance. Startet med EK kompresjonsnipler og har etterhvert gått helt over til Koolance-nipler av denne typen: Det kan være greit med utjevningsmembran på tanken. ( https://www.techbay.no/product.html/aquacomputer-trykkutjevningsmembran-hoy-versjon?category_id=176 ) Med rett type styring så kan du (med nok radiatorareal) la viftene skru seg helt av (/ nesten helt av) på lav belastning. Koster ikke all verden for en Aquaero. Verdt å vurdere iallefall. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Takk for tips! Jeg har så langt ikke lest noe om plast-topper som har sprukket, så det tenkte jeg ikke på. Tanken var å velge en blokk med svart Acetal-topp mest pga pris, og litt pga utseende, men da tar jeg trolig heller en i helmetall. Prisen blir uansett heftig, så det lille ekstra utgjør nada i det store bildet. Hva er grunnen til at du gikk over fra compression til barbs? Det virker som de aller fleste går for compression, så dermed tenkte jeg ikke noe videre på det.... Utjevningsmembran er notert og føyet til listen. Viftestyring står jeg derimot over, helt enkelt fordi jeg foretrekker at så mye som mulig er så enkelt som mulig. Når det gjelder vifter kommer jeg først til å teste de jeg har montert i kabinettet for tiden (3 stk. Enermax 140mm m/variabel hastighet), deretter tre Thermalright vifter som blir til overs (2 stk. TY-14 på nåværende kjøler + en TY-15 i bakkant av kjøleren). Spesielt de tre siste er jeg rimelig sikker på vil gi god ytelse og siden maskinen er stille nok i dag, med alle seks vifter, bør den bli enda mer tyst med halvparten så mange vifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå