teegasus94 Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Hei! Har kjøpt meg en portabel luftkjøler for å senke temperaturen i et rom litt. Denne krever vann og fryseelementer for å kjøle og blåser ut den luften. Mitt store spørsmål er om noen har et SUPERT tips til hva annet jeg kan bruke til å ligge i skuffen for å kjøle, evt. noe som varer lengre enn is?! Om det i det hele tatt finnes noe Lenke til kommentar
teegasus94 Skrevet 29. august 2017 Forfatter Del Skrevet 29. august 2017 tørris? Haha, er det mulig å få tak i uten ID-bevis på at jeg er fysikklærer på VGS? :'D Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Haha, er det mulig å få tak i uten ID-bevis på at jeg er fysikklærer på VGS? :'D Skulle nå tro det fortsatt var det, AGA lister det selv under produkter ment til forbrukere. Det var før relativt vanlig å kjøpe med seg f.eks om en skulle på båttur eller camping og ikke hadde tilgang til elektrisitet/kjøleskap. Er ikke verre enn å ta en telefon til dem og spørre om nærmeste forhandler som har tørris for salg til forbruker. http://www.aga.no/no/products_ren/consumer_products/index.html Er også tidligere diskutert på forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=610211&p=7409267 Om det prismessig er fornuftig vet jeg nå ikke..... Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Tørris får man kjøpt over disk på steder som selger AGA-produkter. Jeg pleier å kjøpe det til barnebursdager, ganske morsomt å eksprimentere med. Tørris-såpebobler er alltid en slager! Jeg betaler ca. 30 kr for en kilo. Men! Tørris vil ikke vare like lenge som et kjøleelement. Legger du 1 kg i vann er den borte på 5 minutter. Men du vil samtidig "røyklegge" rommet med damp, så effekten er utvilsomt mye kulere Du burde kjøpt deg en portabel Air-Condition i stedet. Mye bedre. Lenke til kommentar
Marinade87 Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Tørr-is er IKKE en gode ide uansett, i verste fall kan man faktisk besvime eller dø dersom et rom fylles med det. Her er en film av en som slakter "crazyrussianhacker" for å ha laget en kjøler med tørris. Dessuten mener jeg at det ble sagt at vann/is har mer termisk kapasitet (eller hva det nå heter) til å holde på temperatur enn det tørris har, så man vinner ingenting på å bruke tørris istedenfor is. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 (endret) Tørris er ikke bare livsfarlig å bruke til nedkjøling i rom som nevnt over, men det er også en kontinuerlig kostnad. Man må jo bruke antagelig noen kilo om dagen. Samt at det funker dårlig, har prøvd å kjøle ned drikke ved å ha i tørris, den ble veldig fort borte og drikken ble ikke kaldere. Å kjøpe 2-3 kjølere å bruke vann vil lønne seg i lengden, evt kjøpe noe som ikke trenger vann. Tørris koster ~30-60kr pr kilo, sier man 50-100 kr pr dag blir det jo en grei kostnad ut av det. Pluss så klart at du må lufte, tørris er CO2, du MÅ få ut dette. Endret 30. august 2017 av aklla Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Jeg hadde også en slik ubrukelig "lufkjøler" som gikk på vann og is. Det eneste jeg fikk var høy luftfuktighet og ekkel mugglukt. Kastet den og kjøpte en portabel ac-enhet i stedet. Dyrere, men uendelig mye mer effektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå