Gå til innhold

Hjelp til kinorom

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger å lage meg et kino-/spillerom når jeg flytter i nytt hus. Det er et rom som er klargjort for dette, med skjulte kabler etc.

Jeg trenger litt hjelp til hva som gir mest for pengene og som tilfredsstiller behovene mine.

Rommet er ca 16m2 (4.8m x 3.5m) og jeg har full kontroll på lys da det ikke er vinduer i rommet.

Jeg kommer til å bruke det mye av tiden til fotball, en del film og en del gaming. Så bevegelse og fin flyt er viktig for meg, samt fint bilde!

Det jeg er ute etter er da: projektor, lerret(så stort som mulig, uten at det går for mye utover kvaliteten), 5.1 oppsett /m reciever.

Jeg hadde håpt på å holde meg rundt 30-35k totalt.

Er det noen der ute som har bryet til å hjelpe en som er helt utdatert på den slags?

Setter pris på alle svar.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er viktig med god isolering i vegger og tak så lyden skal bli best mulig. Et billig anlegg vil være bedre enn et dyrt hvis det billige står i et bra rom og det dyre i et dårlig rom. Så jeg anbefaler deg virkelig å øke budsjettet tilsvarende det skikkelige plater koster, akustikkplater heter det vel :)

http://www.lydogbilde.no/nyheter/hjemmekino/bygg-din-egen-kino

Akustikken i hjemmekinoen er svært viktig. Et billig anlegg vil kunne låte fantastisk i et akustikkbehandlet rom, mens et anlegg i øverste spitzenklasse aldri noensinne vil kunne låte optimalt i et ubehandlet rom. Det er min bastante påstand og jeg har hittil ikke hørt noe som motstrider disse erfaringene. Man kan brenne av så mye penger man vil på slike tiltak og man kan få profesjonell hjelp. Jeg valgte å stole på egne erfaringer i forhold til hva som har fungert for meg tidligere og hva jeg har hørt hos andre. Det jeg vet fungerer utmerket, er å bruke ordinære akustikkplater fra Glava eller Rockwool.

Lenke til kommentar

Surround er vanskelig å få bra til, helst bør du plassere høytalere bak sitteposisjonen og der er det ofte en vegg.

Har huset fine gipsvegger er det ikke sikkert du trenger lerret, skal du ha lerret anbefaler jeg rammelerret, det ser veldig fint ut.

Jeg ville gått for 2.0 med gode høytalere, eller 2.1 med svake høytalere og dedikert bass.
Og en buttkicker eller lignende til sitteposisjonen, heller det enn surround.

Gjør bildet så stor du får plass til på veggen. Kjøp en projektor som lager så stort bilde som du har plass til på veggen.
Hvis det bare er én projektor i prisklassen som klarer å lage stort nok bilde med den avstanden du har da kjøper du den :-)

full-hd projektor bør fungere fint for de fleste, 4k tror jeg vil gi dårligere bildekvalitet. Selv om 4k teknisk sett er bedre så må produsentene gjerne gjøre kompromisser på andre områder for å holde prisen nede.
Det du trenger er best mulig sortnivå eller kontrast (og du må ikke se på tallene produsentene oppgir her, de er ikke til å stole på).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...