pizzafordi Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Har ventet nå på feriepenger siden juni/juli.Ble fortalt jeg skulle få dem på mandag. De hadde en god omsettning på ca 300.000kr i helga.Jeg ringer dem opp og de unnskylder seg med at det ikke går så bra, moms som skal betales på 150.000kr. Men de sier de skal ordne det.Som sagt jeg blir fortalt jeg skal få. De omsetter bra over helgen slik det er mulighet for meg å få feriepenger.De unngår å gi meg, unngår også å gi beskjed om dette. Jeg ringer opp og ber engang til, de sier de skal ordne dette.Har ikke mottat noe enda, vi har samme bank.Wut to do?Har i utgangspunktet fast stilling 100%, iallefall de siste 3 årene, men siste tiden har det ligger på ca 50 timer i måneden pga lite oppdrag...Oppsigelse på 3 måneder. Kontrakten sier noe om at jeg stiller opp og ner når det er arbeid.Men hvis de ikke har noe nesten på flere måneder, er det da gyldig med slik kontrakt. Jeg har en del regninger som kommer nå og noen på vent... Ser jo at bedriften styrter. Hva bør en så gjøre i dette tilfelle? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210 2 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Ikke lek snill ved å vente på at noe skjer eller at noen andre skal ta tak i det for deg. Send et rekommandert påkrav til arbeidsgiver. Skjer det ikke noe da sender du konkursvarsel. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Jeg trodde feriepenger måtte settes av på egen konto når de ble opptjent? Mulig jeg blander sammen med noe annet her. Uansett, krev feriepengene utbetalt straks. Hvordan de skaffer dem er ikke ditt problem. De må evt ta opp lån, men du skal ikke lide for deres dårlige økonomi. Ta evt kontakt med fagforening, de har erfaring med utestående lønn/feriepenger. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Hvem suppegjøk er det som ikke setter av penger til noe man vet skal betales? Jeg vil anbefale å kontakte NAV med en gang så du kan få dagpenger (er det vel) hvis alt går dritt, bedre å være tidlig ute så saken kan behandles kjappt hvis det trengs. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Jeg trodde feriepenger måtte settes av på egen konto når de ble opptjent? Det er dessverre ikke tilfelle. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Hvem suppegjøk er det som ikke setter av penger til noe man vet skal betales? Jeg vil anbefale å kontakte NAV med en gang så du kan få dagpenger (er det vel) hvis alt går dritt, bedre å være tidlig ute så saken kan behandles kjappt hvis det trengs.Folk som har bedre ting å bruke pengene sine på enn å stå på konto. Typisk bedriftseiere. Man får ikke dagpenger, men feriepenger dekkes av lønnsgarantiordningen (som også er en del av NAV). Det forutsetter at bedriften tas under konkursbehandling. TS: Krev feriepengene betalt umiddelbart. Hvis du ikke får det, kontakt jussbuss (Oslo), jussformidlingen (Bergen) eller jusshjelpa i midt-norge/nord-norge (Trondheim/Tromsø). De hjelper deg med å begjære konkurs. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Skattetrekk skal settes av på egen konto. Det følger av skattebetalingsloven at midlene tilhører skattekreditorene. Feriepenger skal bokføres på egen konto, men man trenger ikke separere dem. Det ville heller ikke hatt noe for seg - i motsetning til skattetrekket er de fortsatt arbeidsgivers eiendom og tilgjengelig for arbeidsgivers andre kreditorer. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 De har vel ikke lov å bare holde tilbake feriepenger fordi det "går litt dårlig for tida" og de trenger pengene selv? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 De har vel ikke lov å bare holde tilbake feriepenger fordi det "går litt dårlig for tida" og de trenger pengene selv?Nei, det har det ikke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå