Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Ny eier dumpet campingvogn

unik42

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kanskje kommet opp igjen kinkig situasjon. Jeg arvet ei campingvogn av min bestefar. Den ble aldri registrert på meg, da den var mer eller mindre falleferdig. For å spare litt på evt. skroting, la jeg den ut på FINN - at det bare var å hente den hvis noen kunne bruke den til noe. Jeg kunne naturlig nok ikke levere noen salgsmelding, da jeg ikke var sikker på at den i det hele tatt var registrert på min bestefar.

Uansett - det kom en kar som kunne tenkt seg å bruke vogna som delevogn, da han har ei lik ei fra før. Vi ble enig om at han kunne få den, men at han selv måtte ordne borttransportering.

MELDING PÅ FINN:

(denne kom etter at jeg svarte at jeg fremdeles hadde vogna)

"Ok jeg tar den da

Sendt fra min iPhone"

Vi pratet på telefonen, han kom og begynte på jobben med å få vogna transportklar. Eier av campingplassen var med å fikk vogna løs fra plassen (og egentlig ganske glad for at noen kom og hentet den). Jeg skrev en kontrakt, signerte, la ved papirer på at jeg hadde arvet vogna, men måtte gå før jeg fikk hans signatur (sure småbarn). Jeg tok bilde av kontrakten, dro, og sendte melding om at han måtte signere og sende meg en kopi/scan.

Så langt, alt vel.

I dag ringte lensmannen. Kjøper hadde dumpet vogna på en veistrekning, han sjekket rammenummer, og fant ut at vogna var registrert på min bestefar. Kort tid senere pratet han med campingplasseier og fikk nummeret til meg. Jeg fortalte saken over, og lensmannen skulle kontakte kjøper. MEN, som han sa, uten signatur på en kontrakt kunne det godt være at jeg må dekke borttransportering av vogna.

Har ikke jeg en god nok sak om at eieransvaret ikke er mitt (lengre).

1) Den er ikke registrert på meg, men lensmann vet den var min

2) Jeg har melding på FINN om at kjøper skal ha vogna

3) Eier av campingplass kan vitne om at kjøper hentet vogna

4) Jeg har en datert kontrakt UTEN kjøpers signatur som bilde på telefon

Tanker?

Endret av unik42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men sms'en og et vitne som ser kjøper kjøre avgårde med vogna, burde kunne tolkes til at dere hadde en muntlig avtale. Og hvis det først er gjort, vil den være like bindende som en skriftlig avtale.

Men lykke til med å overbevise politiet til å sende regning til kjøper... ?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Registrert eier er død. Så det blir i så fall boet. Angående signatur så tenkte jeg i mitt stille sinn at det var han som trengte den tilfelle han ble stoppet. Jeg tenkte jo ikke tanken at han skulle dumpe vogna. Hvorfor reise tre timer, bruke en hel dag på å få løs vogna, og så dumpe den etter en halvtime på veien.

Lenke til kommentar

I annonsen skrev jeg til og med at den hadde vært stående i 30 år, og måtte sikkert hentes med kranbil. Kjøper ville likevel fikse den nok opp til at han kunne ta den med seg på hengerfestet.

Hadde han latt den bli stående igjen på campingplassen så er det nå så, men han dumpet den langs veien - i det minste burde lensmannen ta ham for det. Jeg har jo vitne på at kjøper tok med seg vogna, da er det vel ingen tvil om at han skal rydde opp etter seg.

Lenke til kommentar

Det følger av forurensningsloven § 37 at pliktsubjekt for opprydningspålegg er "den som har etterlatt, tømt, eller oppbevart avfall i strid med § 28" etter første ledd og "den som var eier [...] da det ble etterlatt i strid med § 28 eller som er eier når pålegget gis" etter annet ledd.

Bestemmelsene sikter til forurenseren og eieren. Når man skriver "eier" mener man reell eier, ikke registrert eier (selv om man vanligvis opererer med at disse to er samme person).

Du er verken forurenser eller eier i dette tilfellet. Problemstillingen blir å sannsynliggjøre det hvis du eventuelt får en faktura fra forurensningsmyndighetene, men det tror jeg ikke vil bli særlig vanskelig slik du beskriver saken.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at du skal få problemer. Vogna er ikke mer din enn han som fikk den av deg.

Vogna har ikke vært registrert på noen av dere. Campingplasseier kan vel like greit vitne mot han som fikk den og kjørte den i grøfta. Det er jo det mest riktige siden det er han som har dumpet den. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...