Gå til innhold

Lage musikk


Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Leser i gjennom tråden, men mangler info om det jeg lurer på.

Jeg er en middels gitarist som ønsker å mixe\spille inn riff på pc`en, og vil også ha annledning til å legge på trommer bass o.l.

 

Jeg lurer på hva pc`en må være utstyrt med lydkort, inngang osv.

Må jeg ha midi keyboard?

hva vil det koste og bruke pcèn som "studio"?

Lenke til kommentar
hva vil det koste og bruke pcèn som "studio"?

Det kan fort bli en del, men det er forskjellp på utstyr som er nødvendig og utstyr som "hadde vært kjekt å hatt"... ;)

 

 

Jeg anbefaler at du kjøper deg et lydkort fra M-Audio. Se Procom sine sider.

 

Videre trenger du en gitar amp.simulator, eller en mikrofon til å ta opp forsterkeren din. En POD eller V-Amp2 gjør gode jobber, men ingenting slår et oppmic'et kabinett. Men det kan bli litt problematisk hvis du f.eks. bor i en sokkel-leilighet (som meg).

 

Hvis programmet du bruker til å ta opp med støtter Virtuelle Instrumenter (i hhv. DXi og VSTi format), så er det en fordel hvis du senere skal legge på trommer, etc. Den trenger ikke støtte VI, men det er en fordel. Jeg bruker et slagverk noen svensker har laget, Drumkit From Hell, sammen med DR-008, en sampler for trommer. Dette mixes sammen i programmet Cakewalk Sonar 3 Producer Edition, som jeg er svært fornøyd med. Og hvis jeg trenger annet utstyr henter jeg inn andre instrumenter, eller bruker hardware MIDI-ustyr.

 

 

 

Det kan gjøres dyrt, men trenger ikke å være det. ;)

Lenke til kommentar

det andre er at hvis man ikke har magedønnigner av litt mindre autentisk lyd, så er det pc/mac-baserte studioet absolutt mest for minst, med mindre man er musikkfantast og må ha analoge opptak :) (lenge leve jazzen :D)

 

bruker selv et roland TD-8kv til trommer.

 

forresten, hvordan er The Drumkit from hell?

Endret av rasgar
Lenke til kommentar
Leser i gjennom tråden, men mangler info om det jeg lurer på.

Jeg er en middels gitarist som ønsker å mixe\spille inn riff på pc`en, og vil også ha annledning til å legge på trommer bass o.l.

 

Jeg lurer på hva pc`en må være utstyrt med lydkort, inngang osv.

Må jeg ha midi keyboard?

hva vil det koste og bruke pcèn som "studio"?

Det du vil ha (i tillegg til et bra lydkort) er muligens Line 6's Gutar Port. Det er en hardware gitar forsterker emulator med høy kvalitet, som er laget for nettopp slik bruk (gitar -> PC). Den kommer med låter hvor gitarsporet er fjernet, og du kan med et medlemsskap pålydende ca 70,- i måneden få fri tilgang til et stort utvalg av slike låter for bedre øvingsmuligheter på egenhånd.

 

Guitar Port koster i underkant av 1800,- hos www.sound.no (Mario's musikk, kjempebutikk med knallservice). Skriv bare "guitar port" i søkevinduet der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...