Gå til innhold

OpenVPN-tunnell med A Host: Hvorfor virker ikke server, mens server.mittdomene.no virker?

Anbefalte innlegg

Jeg har en tunnel med OpenVPN mellom to servere, en på hytta og en hjemme. Og jeg har samme problemet begge stedene. Jeg har tunnelen oppe og går, og jeg har lagt inn static route i routing og remote access sånn at 192.168.0.0 går til 10.8.0.1 (og tilsvarende motsatt vei). Jeg kan komme til maskiner på begge sidene med IP-adresse. Så har jeg lagt inn A hosts for de nødvendige maskinene, sånn at server er definert som 192.168.0.1 og så videre (og selvsagt tilsvarende motsatt vei). Fra hytta kan jeg da pinge/komme til shares på server med FQDN, altså server.mittdomene.no, men det går ikke hvis jeg bare skriver server. Jeg har fått det til uten problemer tidligere, men så brukte jeg ikke dette på et drøyt år, og jeg byttet begge servermaskinene, og nå får jeg det ikke opp og kjøre igjen. Er det noe jeg kan sette opp i DNS, DHCP eller hva som helst som får dette til å funke? Jeg brukte ikke WINS verken før eller nå, jeg trenger egentlig ikke det.

Jeg har sett at man kan fikse dette ved å legge til primært dns suffiks på klientene, men det skal ikke være nødvendig, for jeg gjorde aldri noen endringer på klientene tidligere, alt gikk via serveren. Kan noen tenke seg hva det er jeg mangler/har gjort feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...