Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny arbeidsbil, 4x4


OJ Doe

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe privat arbeidsbil, fremfor å ha servicebil på jobb. Primært fordi det hadde det vært greit å kunne bruke bilen privat. Kjører i dag Caddy Maxi. Ikke bare fornøyd. Jobber med telekom, og har da med en del små tromler med kabel, småverktøy, klatreutstyr etc. 

 

Problemet med Caddy: 

 

Ikke 4x4, 5 gir og 110 hk, skikkelig slapp, elendig fremkommelighet. Ellers er den toppers. Litt lite plass i førerhus da jeg i blant må ha inn fiberfordelere for å skjøte vinterstid. Har VW privat, og liker IKKE. Vil helst unngå VW, da jeg bare har hatt trøbbel med de to siste VW. 

 

Liker med Caddy: God tilgang fra alle sider i varerom gjør at jeg kan ha et effektivt system. Kan ikke ha alt i en diger haug, da finner jeg ingenting. 

 

 

Hva ser jeg etter: En bil som er rask å få i gang ut av kryss, kan ikke bruke hele dagen på å stå å vente(trenger ingen rakett, men Caddyen spinner enten, eller så er den så dau at den ikke flytter seg). 

4x4, grei bakkeklaring, jobber en del utenfor allfarvei, smale grusveier vinterstid f.eks. Kan ikke kjøre en bil som er helt traktor, må være OK på komfort, ikke en gammel HiLux, men den trenger ikke så god som en nyere varebil(10 år gammel Transit-komfort er godt nok). Kjører ganske lite og kort(15.000 km i året, og jeg bruker bilen minst 8t hver dag, 12 måneder i året). 

 

Prislapp? Minst mulig, men om 350.000 er prisen, så er den det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pajero? Er vel den av de store 4wd som har komfort og kjøreegenskaper mest likt en personbil. Selvbærende karosseri og delt bakaksel gjør den brukbar som personbil. Drar ikke helt pølsen av skinnet, men noen sinke er det slett ikke. Kjøper du brukt så pass på at den er skikkelig antirustbehandlet, fullt program. Er den ikke det så styr unna. De ruster godt om de ikke blir behandlet, men med behandling så holder de så lenge du gidder å ha den. Mye komfortutstyr som varmeapparat og AC både framme og bak, m.m. Kjøp en som er kjøpt ny i Norge. På noenlunde grei kjøring ligger den på literen, evt 1.1. Noe særlig mer enn det bruker den ikke, selv med last. Ingen av slike biler er superegnet som håndtverksbil, men det finnes brukbare reolsystemer til disse også. Nokså stort og flatt varerom, men den er ikke bygget som en varebil, som Caddy er. Pajero/LC er litt høye i innlastningen. Pajero har dør og ikke luke bak. Med bak og fordeler det innebærer. Noen vil ha luke, noen liker dør.
Servicekostnader er godt innafor, skjønt noe billig er det ikke. Har du et verksted som er fleksibel med at du kan levere deler, så er deleprisene særs mye bedre i Der Ausland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen forslag. 

Pajero: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103210906

Mercedes Vito. Har hatt en selv til arbeid. Var veldig fornøyd. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103056729

Peugeot Expert. Her har du nybil med sterk motor og firhjulstrekk til 259000 kr. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90156365

Kia Sorento:    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100099232

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for forslag. Tittet litt på finn, og ser at hverken LC og Pajero/Patrol er billige i en levelig stand. Lite å få tak i før man er over 100 lapper synes jeg. Altså biler som er EU-godkjent, uten massive mengder rust, og de få som er å få tak i har den nitriste 2.5 literen. 

 

Subaru Forester derimot, ser jeg at jeg får tak i 2004/05(facelift) biler for rundt 50-60 000. Litt lite plass, men bensinmotor, nesten bil-aktig kjørekomfort og en grei nok firetrekk gjør at jeg vurderer det. Jeg ser for meg at jeg kan klare å fikse det meste på en bensinmotor selv, men jeg har aldri skrudd på diesel. 

 

Sett på Forester Turbo S(1999-2003) også, men jeg vet ikke hvor driftsikre disse er, og hvor billige de er å eie.

Lenke til kommentar

 

Sett på Forester Turbo S(1999-2003) også, men jeg vet ikke hvor driftsikre disse er, og hvor billige de er å eie.

 

Forester har stort sett skuddsikker holdbarhet. 2-liters bokserne er glad i drikke og Turboen skikkelig glad, men det kommer vel ikke som noen bombe. Det du også bør tenke på da er at Turboen har atskillig stivere fjæringsoppsett en den vanlige Foresteren. Kanskje ikke optimalt hvis du kjører med mye last på dårlig vei, men verdt å prøve, morsom bil. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...