Gå til innhold

Vi spurte digi-leserne hva de skulle stemme i år. Resultatet ble mildt sagt overraskende

Anbefalte innlegg

Det var flere partier, ikke bare Liberalistene, hvor vi fikk slike remser. Dette inkluderer Fremskrittspartiet, Rødt, MdG og Piratpartiet. De er altså i godt selskap.

For å svare på spørsmålet: Vi har mer informasjon enn screenshoten som er vist. For det første er den remsa mye, mye lenger.

Dersom det skulle være tilfelle at enkelte av partiene hadde hundrevis av mennesker på standby rundt midnatt, klare til å stemme ved signal, ville dette likevel representert en klar skeivhet i resultatene og en klar ulempe for partiene som ikke markedsførte avstemmingen.

Det er ikkje unaturleg at hundrevis av medlemmer er tilgjengeleg på partia sine interne fora på ein fredagskveld. Om noko blir lagt ut i slike fora vil då mange oppdaga det samtidig. Dette er mogeleg for alle partia.

Om det var fleire parti, er det spesielt å henga ut eit bestemt parti i artikkelen.

Vi valgte derfor å fjerne de lange remsene for å gjøre den mest mulig representativ.

Igjen vil jeg understreke at dette er en uformell undersøkelse med klare svakheter, som i beste fall kan tolkes som en indikasjon.

Mvh

Artikkelforfatter.

Undersøkelsar i nettaviser kan sjølvsagt ikkje reknast som representative, men det er likevel uventa at eit tidsskrift med fokus på IT ikkje har medarbeidarar med kunnskap nok til å velga ein teknisk løysing som hindrar dei enklaste formene for multippel stemmegiving :-)

Sånn du engasjerer deg, så høres det veldig sannsynlig ut at det var deg som satt klar for å stemme et par hundre ganger på Liberalistene (er det et ekte parti?).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke merkelig. Arbeiderpartiet (Støre) har en mildt sagt merkelig politikk. De taler med 2 tunger. "mot" svart arbeide, men tillater det på egen hytte feks.

Jeg har aldri stemt Arbeiderpartiet og liker heller ikke Støre, men akkurat den saken var ganske søkt, og føles litt konstruert.

Men med ham er er det jo rikelig å ta av ellers!

Hadde det bare vært den siste gangen som har kommer frem i media, så kanskje det ville vært søkt. Problemet med Støre er at han er en vestkantmann som flere ganger har blitt fersket i å ha betalt for svart arbeid ...

"Rik mann lurer seg unna skatter og avgifter" høres dårlig ut i media.

Lenke til kommentar

Ikke merkelig. Arbeiderpartiet (Støre) har en mildt sagt merkelig politikk. De taler med 2 tunger. "mot" svart arbeide, men tillater det på egen hytte feks.

Jeg har aldri stemt Arbeiderpartiet og liker heller ikke Støre, men akkurat den saken var ganske søkt, og føles litt konstruert.

Hadde det bare vært den siste gangen som har kommer frem i media, så kanskje det ville vært søkt. Problemet med Støre er at han er en vestkantmann som flere ganger har blitt fersket i å ha betalt for svart arbeid ...

Nei han har ikke det. En mange år gammel ikke-sak har derimot i blitt fisket frem fra glemselen. Skittpake på bestilling.

Selv Minerva støtter Støre i denne saken: https://www.minervanett.no/koke-suppe-pa-svarte-store/

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette så rart? For meg ser det ut til at de som bruker mye nett trekker til høyre. Skulle vært interessant med en fordeling etter utdanning, jobb, trygdede. Mistenker at jo dårligere utdannelse og jobb/inntekt man har jo lengre mot venstre-siden havner man.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette så rart? For meg ser det ut til at de som bruker mye nett trekker til høyre. Skulle vært interessant med en fordeling etter utdanning, jobb, trygdede. Mistenker at jo dårligere utdannelse og jobb/inntekt man har jo lengre mot venstre-siden havner man.

Det er nok ikke nødvendigvis tilfellet, men folk på forumet er overrepresentert av "nerder" , folk som klarer seg fint i samfunn med lite sikkerhetsnett fordi deres kunnskaper er etterspurt, derimot klarer de seg dårlig i en slåsskamp, så der vil de ha hjelp av staten, ergo liberalistene.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da tar du nok feil. Med unntak av Frp er det ingen klare skiller mellom utdanning og politisk ståsted. Frp er det partiet med desidert lavest utdanning blant sine velgere.

Lenke til kommentar

Det er vel mer nøyaktig å si at det ikke er noen klare skiller mellom utdanningsnivå og politisk ståsted. Det er definitivt sammenheng mellom utdannelsesretning og politisk ståsted. 

Det er rimelig å anta at det ja, uten at jeg vet om det er gjort noen spesifikke undersøkelser om det i nyere tid.

Lenke til kommentar

Det er rimelig å anta at det ja, uten at jeg vet om det er gjort noen spesifikke undersøkelser om det i nyere tid.

Mulig det er noen missing links et sted mellom utdanningsretning og yrkesvalg, men journalister gjennomfører hvert år en undersøkelse om det, på sin egen yrkesgruppe. Det finnes sikkert andre, bedre også men dette er den ene jeg vet om. 

Lenke til kommentar

Nei han har ikke det. En mange år gammel ikke-sak har derimot i blitt fisket frem fra glemselen. Skittpake på bestilling.

Selv Minerva støtter Støre i denne saken: https://www.minervanett.no/koke-suppe-pa-svarte-store/

Virker som dette er et sårt tema for deg, siden du har mistet evnen til å lese. Jeg får rope og se om det hjelper:

DET SOM HAR VÆRT NEVNT I MEDIA I DET SISTE ER IKKE FØRSTE GANG HAN HAR BLITT FERSKET I Å BETALE SVART!

Ble det tydeligere nå?

Endret av Dr. Bombay
Lenke til kommentar

DET SOM HAR VÆRT NEVNT I MEDIA I DET SISTE ER IKKE FØRSTE GANG HAN HAR BLITT FERSKET I Å BETALE SVART!

Jeg tror Støre har alt på det tørre, han har jo kvittering på jobben.

Reglene om at oppdragsgiver skal passe på hvorvidt firmaet man engasjerer betaler skatt, moms osv. er uansett helt håpløst tåpelige, men de ble jo faktisk innført av Støres eget parti, Høyre.

Så lenge de ikke tar opp hvor formuen hans egentlig kommer fra, så bør han vel være fornøyd.

Jeg mener, hvem stoler ikke på en høyremann, som nå er leder for Arbeiderpartiet, som aldri har møtt Hamas, som ikke innførte EØS reglene bak ryggen på det norske folk, som aldri betaler svart, og som har et ansikt som er ærligheten selv

jgs%204_zps4iptu7db.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som dette er et sårt tema for deg, siden du har mistet evnen til å lese. Jeg får rope og se om det hjelper:

Ble det tydeligere nå?

Jeg skjønte veldig godt hva du mente første gangen, men selv om du roper til du blir blå i trynet tar du like mye feil. Støre har aldri blitt "fersket i å betale svart".

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om digi.no ikkje har meir informasjon enn screenshoten som er vist, er det ikkje grunnlag for å hevda at same personen har stemt mange gangar. Sjølv om ein hadde hatt med IP-adresse er det ikkje grunnlag for ein slik påstand.

Det kan godt vera at mange personar samtidig har blitt informert om denne pollen, og at ein difor har fått mange stemmer for same parti nesten samtidig.

Om digi.no sit på meir informasjon som støttar deira teori som er grunngjeving for denne uthenginga og "opprydninga" i resultata, burde digi.no visa den informasjonen.

Det var flere partier, ikke bare Liberalistene, hvor vi fikk slike remser. Dette inkluderer Fremskrittspartiet, Rødt, MdG og Piratpartiet. De er altså i godt selskap.

For å svare på spørsmålet: Vi har mer informasjon enn screenshoten som er vist. For det første er den remsa mye, mye lenger.

Dersom det skulle være tilfelle at enkelte av partiene hadde hundrevis av mennesker på standby rundt midnatt, klare til å stemme ved signal, ville dette likevel representert en klar skeivhet i resultatene og en klar ulempe for partiene som ikke markedsførte avstemmingen.

Vi valgte derfor å fjerne de lange remsene for å gjøre den mest mulig representativ.

Igjen vil jeg understreke at dette er en uformell undersøkelse med klare svakheter, som i beste fall kan tolkes som en indikasjon.

Mvh

Artikkelforfatter.

Så moralen i historien er at folk må legge litt mer innsats i bot'ene sine neste gang. Å få dem til å spre stemmene sine mer naturlig ut over en lang periode med ujevne mellomrom mellom hver stemme.

Lenke til kommentar

Hvis greia er å anklage noen for juks er det kanskje for mye forlangt at man legger ved en delvis sladdet liste over IP'er, slik at det synes klart at det faktisk ER samme person(er) som stemmer flere ganger, og for eksempel dele litt mer rådata slik at det er klart at dette ikke forekommer for de øvrige partier, også?

For all del, jeg garanterer ikke at ingen tilhenger, enten høyt oppe, eller langt nede i "systemet" ikke har testet ut om man kan stemme flere ganger - men de såkalte bevisene i denne artikkelen like tynne som en gjennomsnittlig Karl Lagerfeld-modell.

Utover det er det smått utrolig at en nettside som kaller seg "digi.no" ikke greier å ta en slik forhåndsregel for en poll. Jeg trodde dette var mer eller mindre obligatorisk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis greia er å anklage noen for juks er det kanskje for mye forlangt at man legger ved en delvis sladdet liste over IP'er, slik at det synes klart at det faktisk ER samme person(er) som stemmer flere ganger, og for eksempel dele litt mer rådata slik at det er klart at dette ikke forekommer for de øvrige partier, også?

Utover det er det smått utrolig at en nettside som kaller seg "digi.no" ikke greier å ta en slik forhåndsregel for en poll. Jeg trodde dette var mer eller mindre obligatorisk?

Ooops. Er ikke innsamling av kombinasjonen IP adresse og politisk overbevisning sensitive personopplysninger med tilhørende konsesjonsplikt og krav til håndtering?

Les tråden, da. De har ikke samlet inn IP av personvernmessige årsaker.
Lenke til kommentar

Ooops. Er ikke innsamling av kombinasjonen IP adresse og politisk overbevisning sensitive personopplysninger med tilhørende konsesjonsplikt og krav til håndtering?

Les tråden, da. De har ikke samlet inn IP av personvernmessige årsaker.

Gidder ikke lese diskusjonstråden for å lete etter relevant informasjon som burde være i artikkelen. IP er ikke nevnt en eneste gang. Å kalle det "stemmejuks" når det eneste man har er vage indisier er i overkant. Utover det kan man jo lure på hvordan de vet at noe er en dobbeltstemme eller ikke når de tilsynelatende ikke har noen verktøy som kan identifisere avsender. At akkurat den remsen som ble klippet inn er suspekt er nå så, men det trenger heller ikke være mer komplisert enn at det var da den ble delt i en facebookgruppe e.l. Hva med at tvilen kommer tiltalte til gode?

Når det er sagt er ikke 6,6% noe å gråte over, men ut fra informasjonen i artikkelen og kommentarfeltet er det sannsynlig at dette tallet egentlig er et knepp eller to høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...