Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruktbilforhandler vil reklamere

Cayana

Anbefalte innlegg

Hei

For noen måneder siden byttet jeg inn gamlebilen hos en bruktbilforhandler.

Den har vært igjennom alt av service, og også hatt noen ekstra, grundigere sjekker fordi ikke alt var som det skulle. Det ble til slutt konstatert gåen turbo, og dette opplyste jeg om ved innbytte.

Nå har bruktbilforhandleren gitt beskjed om at det ikke er turboen som er problemet, men en defekt oljepumpe, og vil reklamere ihht kjøpsloven.

Så hva gjør jeg nå? Det vil jo bli veldig vanskelig økonomisk sett å skulle plutselig legge ut for denne bilen. Jeg visste ikke om denne feilen, men såvidt jeg vet har ikke det noe å si? Har jeg noe som helst jeg skal ha sagt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koker vell ned til kva opplysningar som du gav om bilen, og kva kjøparen gjorde av undersøkelsar i henhold til kjøpslova:

§ 18.Opplysning om egenskaper eller bruk.

(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet. (2) Reglene i første ledd gjelder tilsvarende når tingen ikke svarer til opplysning som noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Dette gjelder ikke om selgeren verken visste eller burde ha visst at opplysningen var gitt. (3) Reglene i første og andre ledd gjelder ikke når opplysningen i tide er rettet på en tydelig måte. 0 Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (ikr. 1 juli 2002).
§ 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. (2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.
§ 20.Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m. (1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. (2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. (3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.

Det som taler i din fordel er at terskelen i forhold til kva den profesjonelle aktøren kjente til eller måtte ha kjent til etter å ha undersøkt bilen ligg på eit anna nivå enn kva som kan forventast av ein privatperson som ikkje er bilkyndig og som har støtta seg på andre fagfolk for å etter beste evne informere om bilens tilstand.

Men det er sjølvsagt også eit spørsmål om kva som heilt konkret blei opplyst om.

Ein anna ting er at for meg med begrensa bilkunnskaper så skulle vell den praktiske forskjellen mellom gåen turbo og gåen oljepumpe ikkje være så stor, er ikkje turboen og oljepumpa ofte meir eller mindre samme delen?

Lenke til kommentar

Akkurat det vet jeg ikke, men de har byttet turbo to ganger, og begge har havarert etter kort tid. De har satt igang grundigere undersøkelser, og foreløpig har de funnet ut at det har hele tiden vært dårlig oljesirkulasjon pga defekt oljepumpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...