Gå til innhold

Det norske hydrogenselskapets argeste konkurrent kommer til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke like greit ta i bruk propan eller LPG som allerede er tilgjengelig.

 

Dessverre klarte vi å innføre veibruksavgift i trappetrinnsøkning på LPG frem til 2020.

 

Stikk i strid med EUs alternative drivestoffdirektiv av oktober 2014 hvor det står i klartekst at Europa skal ha fyllestasjonsnettverk og at den enkelte bileiers investeringer skal tas hensyn til. LPG er anerkjent som alternativt drivstoff.

 

Nå er ikke veien mellom metan eller biogass og LPG så lang som en skulle tro. Begge er hydrokarboner, men uten alle urenhetene til bensin og diesel.

 

Biogassen har i dag en stor ulempe. Den er knapt å få tak i. Håper selvfølgelig at dette vil bedre seg. Hva LPG angår er denne allerede tilgjengelig på over 130 fyllestasjoner Norge rundt.

 

Mye av kunnskapen om det er metan eller propan en fører bilen eller lastebilen så er det mange likheter. En trenger i prinsippet en bensinmotor med tennplugg. Så en biogassdrevet buss har da motor med tennplugg.

 

Selv har jeg kjørt på LPG i over fem år på med min gamle Nissan Maxima. Det med 96% mindre Nox enn en dieselbil. Nyere hydbrider er tross alt fremdeles bensin eller dieseldrevne. 1500 kg på hengerfeste har jeg også.

 

Så disse Askobilene kunne egentlig gått på LPG allerede nå hvis de hadde villet. En trenger ikke vente. Utslippsmessig er det ganske likt metan, biogass eller LPG. LPGen eneste ulempe er at den er fossil. Brent blir den uansett. Den blir bare sendt på båt og solgt til lav pris til industrien en eller annen plass i verden.

 

Det er mye kunnskap i LPG bransjen som er direkte overførbart til biogassbiler. Systemene er ofte laget i Nederland eller Italia. Bilen min har anlegg fra Landi Renzo. Disse lager gassanlegg til både metan, biogass også kalt CNG og LPG.

 

Hydrogen har jeg ingen tro på. Bransjen har valgt å lagre den på 700 bar i bilene. Teknisk mulig ja. Får du et hull i en tank går trommehinnene dine garantert.

 

Ikke er det mulig å tilsette lukt heller. Det blander seg ikke. Så en lekkasje er ikke enkelt å oppdage.

 

Hydrogenmolekyler er så lite at det trenger igjennom enhver tank. På veien ut kan materialet svekkes. Les om hydrogen fatigue. Hydrogen er så flott!!!

 

Lav energitetthet har det også.

 

Sammenlign så med det tyske e-gas prosjektet hvor Audi er tungt inne. Et væskebasert gassdrivstoff laget av strøm, vann og co2. Mye bedre energitetthet, lavere trykk og dermed sikrere på alle mulige måter. Det har rett og slett bedre grunnleggende egenskaper.

 

Bio-LPG eller kalt BIO-DME har svenskene allerede et prosjekt med. Dette er en gass jeg kunne ha fylt rett på min nåværende bil.

 

Gass som drivstoff er ikke noe nytt selv om det ofte fremstilles som det. Vi har folk i Norge med over 20 års erfaring. Veibruksavgiften på LPG ble ikke gått mottatt for å si det sånn. For veien videre så er det deres kunnskap vi trenger, men det var visst ikke så farlig. Veien til andre fornybare gassdrivstoff er kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke like greit ta i bruk propan eller LPG som allerede er tilgjengelig.

 

Dessverre klarte vi å innføre veibruksavgift i trappetrinnsøkning på LPG frem til 2020.

 

 

Hydrogen har jeg ingen tro på. Bransjen har valgt å lagre den på 700 bar i bilene. Teknisk mulig ja. Får du et hull i en tank går trommehinnene dine garantert.

 

Ikke er det mulig å tilsette lukt heller. Det blander seg ikke. Så en lekkasje er ikke enkelt å oppdage.

 

Hydrogenmolekyler er så lite at det trenger igjennom enhver tank. På veien ut kan materialet svekkes. Les om hydrogen fatigue. Hydrogen er så flott!!!

 

Lav energitetthet har det også.

 

Sammenlign så med det tyske e-gas prosjektet hvor Audi er tungt inne. Et væskebasert gassdrivstoff laget av strøm, vann og co2. Mye bedre energitetthet, lavere trykk og dermed sikrere på alle mulige måter. Det har rett og slett bedre grunnleggende egenskaper.

 

Bio-LPG eller kalt BIO-DME har svenskene allerede et prosjekt med. Dette er en gass jeg kunne ha fylt rett på min nåværende bil.

 

 

LPG/propan er et fossilt drivstoff og er forbundet med samme problemer som diesel og bensin (CO2). Biogass og biobrensel har også samme problem.

 

Komprimert hydrogen lagres i dag i komposittanker (innvendig plastikktank omspunnet med komposittmateriale). Så¨vidt jeg vet er disse svært sterke og ikke utsatt for lekkasje. Ikke har jeg hørt noe om at slike tanker svekkes over tid (materialet svekkes). Tanker for flytende hydrogen lages som en dobbeltvegget tank med avansert isolasjonsmateriale mellom de to veggene. Heller ikke her har jeg hørt om problemer med materiale som svekkes eller lekkasjer (BMW produserte en serie på 100 biler med tanker med flytende hydrogen til vanlige kunder rundt år 2000). Jeg kan tenke meg at lekkasjer rundt rør og fittings kan oppstå.

 

Dersom du (Andre Sveen) kan dokumentere dine påstander om lekkasje, materialsvekking og manglende styrke når det gjelder moderne hydrogentanker (av komposittmateriale) så ville det være svært interessant å høre.

 

Audi's syntetiske drivstoff forutsetter tilgang på CO2. Målet i verden er å redusere CO2-utslipp til null. Men en kan jo ta ut CO2-en fra vann eller luft, men det vil kanskje bli for kostbart?

 

At LPG/propan skal slippe veibruksavgift har jeg vanskelig for å forstå. Også elbiler må etter hvert betale en eller annen form for veibruksavgift (ca 4 kr per liter bensin/diesel i dag). Selv usertifisert palmeolje slipper denne avgiften i dag. Selvmål fra Helgesen og kompani!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke like greit ta i bruk propan eller LPG som allerede er tilgjengelig.

 

Dessverre klarte vi å innføre veibruksavgift i trappetrinnsøkning på LPG frem til 2020.

 

 

Hydrogen har jeg ingen tro på. Bransjen har valgt å lagre den på 700 bar i bilene. Teknisk mulig ja. Får du et hull i en tank går trommehinnene dine garantert.

 

Ikke er det mulig å tilsette lukt heller. Det blander seg ikke. Så en lekkasje er ikke enkelt å oppdage.

 

Hydrogenmolekyler er så lite at det trenger igjennom enhver tank. På veien ut kan materialet svekkes. Les om hydrogen fatigue. Hydrogen er så flott!!!

 

Lav energitetthet har det også.

 

Sammenlign så med det tyske e-gas prosjektet hvor Audi er tungt inne. Et væskebasert gassdrivstoff laget av strøm, vann og co2. Mye bedre energitetthet, lavere trykk og dermed sikrere på alle mulige måter. Det har rett og slett bedre grunnleggende egenskaper.

 

Bio-LPG eller kalt BIO-DME har svenskene allerede et prosjekt med. Dette er en gass jeg kunne ha fylt rett på min nåværende bil.

 

 

LPG/propan er et fossilt drivstoff og er forbundet med samme problemer som diesel og bensin (CO2). Biogass og biobrensel har også samme problem.

 

Komprimert hydrogen lagres i dag i komposittanker (innvendig plastikktank omspunnet med komposittmateriale). Så¨vidt jeg vet er disse svært sterke og ikke utsatt for lekkasje. Ikke har jeg hørt noe om at slike tanker svekkes over tid (materialet svekkes). Tanker for flytende hydrogen lages som en dobbeltvegget tank med avansert isolasjonsmateriale mellom de to veggene. Heller ikke her har jeg hørt om problemer med materiale som svekkes eller lekkasjer (BMW produserte en serie på 100 biler med tanker med flytende hydrogen til vanlige kunder rundt år 2000). Jeg kan tenke meg at lekkasjer rundt rør og fittings kan oppstå.

 

Dersom du (Andre Sveen) kan dokumentere dine påstander om lekkasje, materialsvekking og manglende styrke når det gjelder moderne hydrogentanker (av komposittmateriale) så ville det være svært interessant å høre.

 

Audi's syntetiske drivstoff forutsetter tilgang på CO2. Målet i verden er å redusere CO2-utslipp til null. Men en kan jo ta ut CO2-en fra vann eller luft, men det vil kanskje bli for kostbart?

 

At LPG/propan skal slippe veibruksavgift har jeg vanskelig for å forstå. Også elbiler må etter hvert betale en eller annen form for veibruksavgift (ca 4 kr per liter bensin/diesel i dag). Selv usertifisert palmeolje slipper denne avgiften i dag. Selvmål fra Helgesen og kompani!

Hei.

 

Her kan du finne en artikkel som omtaler svekkelse av stål. Ved kontakt med hydrogen. Hvor stort problemet er vet jeg ikke, men har sett det omtalt. Blir spennende å se når det blir flere biler på veiene.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_embrittlement

 

Hydrogen vil alltid lekke litt fra tanken pga. den vesle molekylstørrelsen. Jeg sa ikke det var et stort problem.

 

Jeg liker uansett ikke trykket på 700 bar når det finnes alternativer med langt mindre trykk.

 

Synes LPG bør slippe veibruksavgiften. Det koster tross alt ca. kr 30 000,- å bygge om en personbil og resultatet forurenser langt mindre enn en bensin og dieselbil. Selv om LPGen er fossil.

 

Har personlig ikke råd til en ordentlig batteribil eller hydrogenbil og da er LPG et mye bedre alternativ enn å forurense unødvendig. Disse hydrogenbilene er det fremdeles svært få av. Husk at jeg allerede har kjørt i fem år på LPG. Det er fem mindre år hvor jeg ikke har kjørt gammel dieselbil. For det er det reelle alternativet skal jeg kikke på økonomien. Bensin er dyrere per liter enn diesel og bruker mer enn en dieselbil. Da er dessverre valget enkelt. Foretrekker LPG så lenge alternativene er for dyre.

 

Følger spent med på alt innen elektrisk, hydrogen og andre fornybare gassdrivstoff.

En litt spennende sak da bio-propan ble vist frem første gang i Norge.

 

http://www.flogas.no/nyheter/forste-beholder-med-fornybar-propan-i-norge

 

For den som måtte lure. Jeg var selv tilstede på arrangementet. Alle var spente på de forskjellige fornybare gassdrivstoffene som er underveis.

 

Jeg bare forholder meg til virkeligheten og kjører på det eneste kommersielt tilgjengelig gassdrivstoffet som er mulig å få kjøpt som privatperson uten for mye plunder. LPG er per idag verdens tredje største drivstoff. Fyller gjerne bio-lpg hvis det er mulig. Noen hydrogenbil til over en halv million har jeg ikke råd til. Da hjelper det ikke hvor flott teknologien ellers måtte være.

 

Ser det er nevnt over her at BMW produserte 100 biler. På europeiske veier idag er det allerede over 10 millioner LPG biler og over 17 000 fyllestasjoner.

 

Tross alt bedre enn bensin og diesel med god margin. Forurensigsmessig utgjør hydrogenbilene fremdeles en svært liten andel. 10 millioner biler uten nox og partikkelutslipp gjør mye selv om det er fossilt. Litt tungt å svelge for hydrogenfantastene som snakker om alt som kommer. LPGen er her allerede og kan hjelpe oss på veien.

 

Selv tror jeg nok det blir elbiler til privat bruk. Det er store nyttekjøretøyer som lastebiler og busser jeg er mest spent på.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke like greit ta i bruk propan eller LPG som allerede er tilgjengelig.

 

Dessverre klarte vi å innføre veibruksavgift i trappetrinnsøkning på LPG frem til 2020.

 

 

Hydrogen har jeg ingen tro på. Bransjen har valgt å lagre den på 700 bar i bilene. Teknisk mulig ja. Får du et hull i en tank går trommehinnene dine garantert.

 

Ikke er det mulig å tilsette lukt heller. Det blander seg ikke. Så en lekkasje er ikke enkelt å oppdage.

 

Hydrogenmolekyler er så lite at det trenger igjennom enhver tank. På veien ut kan materialet svekkes. Les om hydrogen fatigue. Hydrogen er så flott!!!

 

Lav energitetthet har det også.

 

Sammenlign så med det tyske e-gas prosjektet hvor Audi er tungt inne. Et væskebasert gassdrivstoff laget av strøm, vann og co2. Mye bedre energitetthet, lavere trykk og dermed sikrere på alle mulige måter. Det har rett og slett bedre grunnleggende egenskaper.

 

Bio-LPG eller kalt BIO-DME har svenskene allerede et prosjekt med. Dette er en gass jeg kunne ha fylt rett på min nåværende bil.

 

 

LPG/propan er et fossilt drivstoff og er forbundet med samme problemer som diesel og bensin (CO2). Biogass og biobrensel har også samme problem.

 

Komprimert hydrogen lagres i dag i komposittanker (innvendig plastikktank omspunnet med komposittmateriale). Så¨vidt jeg vet er disse svært sterke og ikke utsatt for lekkasje. Ikke har jeg hørt noe om at slike tanker svekkes over tid (materialet svekkes). Tanker for flytende hydrogen lages som en dobbeltvegget tank med avansert isolasjonsmateriale mellom de to veggene. Heller ikke her har jeg hørt om problemer med materiale som svekkes eller lekkasjer (BMW produserte en serie på 100 biler med tanker med flytende hydrogen til vanlige kunder rundt år 2000). Jeg kan tenke meg at lekkasjer rundt rør og fittings kan oppstå.

 

Dersom du (Andre Sveen) kan dokumentere dine påstander om lekkasje, materialsvekking og manglende styrke når det gjelder moderne hydrogentanker (av komposittmateriale) så ville det være svært interessant å høre.

 

Audi's syntetiske drivstoff forutsetter tilgang på CO2. Målet i verden er å redusere CO2-utslipp til null. Men en kan jo ta ut CO2-en fra vann eller luft, men det vil kanskje bli for kostbart?

 

At LPG/propan skal slippe veibruksavgift har jeg vanskelig for å forstå. Også elbiler må etter hvert betale en eller annen form for veibruksavgift (ca 4 kr per liter bensin/diesel i dag). Selv usertifisert palmeolje slipper denne avgiften i dag. Selvmål fra Helgesen og kompani!

Hei.

 

Her kan du finne en artikkel som omtaler svekkelse av stål. Ved kontakt med hydrogen. Hvor stort problemet er vet jeg ikke, men har sett det omtalt. Blir spennende å se når det blir flere biler på veiene.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_embrittlement

 

Hydrogen vil alltid lekke litt fra tanken pga. den vesle molekylstørrelsen. Jeg sa ikke det var et stort problem.

 

Jeg liker uansett ikke trykket på 700 bar når det finnes alternativer med langt mindre trykk.

 

Synes LPG bør slippe veibruksavgiften. Det koster tross alt ca. kr 30 000,- å bygge om en personbil og resultatet forurenser langt mindre enn en bensin og dieselbil. Selv om LPGen er fossil.

 

Har personlig ikke råd til en ordentlig batteribil eller hydrogenbil og da er LPG et mye bedre alternativ enn å forurense unødvendig. Disse hydrogenbilene er det fremdeles svært få av. Husk at jeg allerede har kjørt i fem år på LPG. Det er fem mindre år hvor jeg ikke har kjørt gammel dieselbil. For det er det reelle alternativet skal jeg kikke på økonomien. Bensin er dyrere per liter enn diesel og bruker mer enn en dieselbil. Da er dessverre valget enkelt. Foretrekker LPG så lenge alternativene er for dyre.

 

Følger spent med på alt innen elektrisk, hydrogen og andre fornybare gassdrivstoff.

En litt spennende sak da bio-propan ble vist frem første gang i Norge.

 

http://www.flogas.no/nyheter/forste-beholder-med-fornybar-propan-i-norge

 

For den som måtte lure. Jeg var selv tilstede på arrangementet. Alle var spente på de forskjellige fornybare gassdrivstoffene som er underveis.

 

Jeg bare forholder meg til virkeligheten og kjører på det eneste kommersielt tilgjengelig gassdrivstoffet som er mulig å få kjøpt som privatperson uten for mye plunder. LPG er per idag verdens tredje største drivstoff. Fyller gjerne bio-lpg hvis det er mulig. Noen hydrogenbil til over en halv million har jeg ikke råd til. Da hjelper det ikke hvor flott teknologien ellers måtte være.

 

Ser det er nevnt over her at BMW produserte 100 biler. På europeiske veier idag er det allerede over 10 millioner LPG biler og over 17 000 fyllestasjoner.

 

Tross alt bedre enn bensin og diesel med god margin. Forurensigsmessig utgjør hydrogenbilene fremdeles en svært liten andel. 10 millioner biler uten nox og partikkelutslipp gjør mye selv om det er fossilt. Litt tungt å svelge for hydrogenfantastene som snakker om alt som kommer. LPGen er her allerede og kan hjelpe oss på veien.

 

Selv tror jeg nok det blir elbiler til privat bruk. Det er store nyttekjøretøyer som lastebiler og busser jeg er mest spent på.

Dine kunnskaper om hydrogen er nok litt gårsdagens (ståltanker!). Hadde håpet på noe bedre! Jeg har aldri hørt om lekkasje fra komposittanker.

 

Jeg ser ingen grunn til å gå fra bensin/diesel via propan til elbiler! I Sør-Korea har de hatt LPG-taxier i flere tiår. Beholderen opptar en del plass i bagasjerommet, men det har alltid gått seg til når min kone og jeg har reist i dette landet. I tillegg så går det aller meste av busser nå på CNG (compressed natural gas). Så Sør-Korea har gjort mye riktig lenge! I sommer så jeg også en del Hyundai Ioniq elbil i det samme landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke like greit ta i bruk propan eller LPG som allerede er tilgjengelig.

Fordi ren elektrisk er det beste.

Tja, biogass er faktisk bedre. En bruker søppel som uansett finnes og skal nedbrytes til noe nyttig med null miljøkonsekvens. Elektrisitet er en energibærer og ikke en energikilde. Alle strømproduksjon, med unntak av solcelleanlegg på bygg og havbasert vind har store uheldige miljøkonsekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...