VRK18 Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Bør det være tillatt å utnytte menneskers behov for mat, og ta profitt på dette? Eller bør mat bli gratis på samme måte som helsetjenester? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 (endret) Helsetjenester er ikke gratis, faktisk så er det veldig veldig langt fra gratis. Staten kunne sikkert ha drevet jordbruk og matproduksjon på samme måten som vi driver helsetilbudet, skatt, men tar vi med faktorer som lønn og den kapitalistiske delen av landet så gir det liten mening. For at det skulle vært mulig så måtte skatten blitt satt opp tilsvarende det det koster å kjøpe, dyrke, produsere og distribuere. Det hadde gått i null i forhold til lønn. Hvem skulle styrt utvalget av matvarer? Hvem skulle fått hva? Får Gunnar en biff på fredagskvelden eller er man låst til havregryn og nøtter? Hvor store porsjoner får man? Endret 28. august 2017 av Soseks 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 (endret) Bør det være tillatt å utnytte menneskers behov for mat, og ta profitt på dette? Ja. Eller bør mat bli gratis på samme måte som helsetjenester? Eventuelt omvendt. Geir Endret 28. august 2017 av tom waits for alice 4 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Bør det være tillatt å utnytte menneskers behov for mat, og ta profitt på dette? Eller bør mat bli gratis på samme måte som helsetjenester? En plass får jo grensen gå. Nå er det jo en del selskaper som ønsker å ta kontroll over naturen og patentere denne, mens de ødelegger naturlige funksjoner og erstatter disse med mindreverdige løsninger. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Jeg mener borgerlønn er den éneste løsningen for fremtiden. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Jeg mener borgerlønn er den éneste løsningen for fremtiden. Det er en rasjonell og god tankegang. Samfunnet burde jobbe mot å gjøre grunnbehovene i livet til menneskrett, f.eks mat, vann, bopel, utdanning, helse. Da kunne vi også fått bukt med krisen i boligmarkedet. OM borgerlønn faktisk er en praktisk løsning for å dekke grunnbehov er tvilsomt dersom disse grunnbehovene fortsetter å underlegges finansmarkedet heller enn et fornuftig regulert fritt marked. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Borgerlønn er fremtiden. Men det er nok ikke en god ordning før om én god del år når roboter gjør det meste av arbeid Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 En plass får jo grensen gå. Nå er det jo en del selskaper som ønsker å ta kontroll over naturen og patentere denne, mens de ødelegger naturlige funksjoner og erstatter disse med mindreverdige løsninger. Man kan jo vurdere å avskaffe slike patenter. Jeg synes det. Så kan de gjerne prøve å få gjennomslag for sine løsninger. Om de er mindreverdige får vi håpe de ikke lykkes, da har de hvert fall ikke patentene som brekkstang. Geir 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Borgerlønn kommer til å bli en katastrofe uansett om hvor mange år det implementeres. Gleder meg til å se resultatet av det. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Man kan jo vurdere å avskaffe slike patenter. Jeg synes det. Så kan de gjerne prøve å få gjennomslag for sine løsninger. Om de er mindreverdige får vi håpe de ikke lykkes, da har de hvert fall ikke patentene som brekkstang. Geir Jeg snakker selvsagt om frø hovedsaklig. Idag er det for noen arter matplanter(inkl. gresstyper) osv ikke bare blitt patentert, men frøene som tidligere kunne gro år for år har blitt erstattet med frø som dør etter 1 år og ikke kan gjenbrukes, altså, mindreverdige frø enn naturen tilbyr. For flere typer frø i flere land er det nå vanskelig å skaffe frø som IKKE er mindreverdige. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Selvfølgelig er det greit å tjene penger på å produsere mat, i hvert fall i dagens system. Det som ikke er like greit, er å spekulere i matvarer. Det er nok av kjeltringer som lever av å være fordyrende ledd mellom produsenter av f.eks. ris, og en sultende befolkning. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Som kommunist, så mener jeg at det er GALT å tjene penger på noen andre mennesker -- ut over det arbeidet er verdt, og verdien av bidraget ditt til innovasjon og arbeidsplasser.Meeeeen som ikke-praktiserende kommunist, og fungerende sosialliberal, så er det bare sånn menneskeheten fungerer.Innovasjon kommer fra grådighet.Overflod kommer fra grådighet.Så lenge det er myndigheter som hindrer den verste utnyttelsen av vanskeligstilte og mennesker i nød, og omfordeler godene slik at det ikke blir borgerkrig mellom arbeiderklassen og overklassen, så er det greit. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Jeg snakker selvsagt om frø hovedsaklig. Jupp. Det og dertil designede plantevermidler. Jeg ser ingen grunn til at staten skal beskytte kapitalister som søker monopol på sine produkter. (Og deretter straffe dem når de får det monopolet.) Geir Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Jeg mener borgerlønn er den éneste løsningen for fremtiden. Det er en rasjonell og god tankegang. Samfunnet burde jobbe mot å gjøre grunnbehovene i livet til menneskrett, f.eks mat, vann, bopel, utdanning, helse og øl. Da kunne vi også fått bukt med krisen i boligmarkedet. OM borgerlønn faktisk er en praktisk løsning for å dekke grunnbehov er tvilsomt dersom disse grunnbehovene fortsetter å underlegges finansmarkedet heller enn et fornuftig regulert fritt marked. Du glemte en ting. Fikset det Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Som kommunist ..... Overflod kommer fra grådighet. Mener du med det at et kommunistisk samfunn IKKE kan skaffe overflod? 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 29. august 2017 Forfatter Del Skrevet 29. august 2017 Samfunnet burde jobbe mot å gjøre grunnbehovene i livet til menneskrett, f.eks mat, vann, bopel, utdanning, helse. En menneskerett er noe du kan gjøre krav på. Hvordan kan du kreve at andre mennesker skal gi deg grunnbehovene dine? Utdanning og helsetjenester vokser ikke på trær. Du kan ikke tvinge folk til å bli leger eller lærere. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 (endret) Som kommunist ..... Overflod kommer fra grådighet. Mener du med det at et kommunistisk samfunn IKKE kan skaffe overflod? Ikke mens menneskeheten er egoistisk, paranoid og navlebeskuende; Alt for mye innovasjon kommer fra mennesker som først og fremst ønsker å tjene penger på ideene sine, mens kommunisme krever overvekt av mennesker som først og fremst ønsker å forbedre verden og teknologien vår. Endret 29. august 2017 av Red Frostraven Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Samfunnet burde jobbe mot å gjøre grunnbehovene i livet til menneskrett, f.eks mat, vann, bopel, utdanning, helse. En menneskerett er noe du kan gjøre krav på. Hvordan kan du kreve at andre mennesker skal gi deg grunnbehovene dine? Utdanning og helsetjenester vokser ikke på trær. Du kan ikke tvinge folk til å bli leger eller lærere. Det er et komplisert spørsmål, mer enn du aner. Hvorfor skal folk tvinge meg og andre til å jobbe for deres luksus og overforbruk? Hadde alle kun jobbet for de grunnleggende behovene i samfunnet, de jeg har nevnt pluss noen flere, så hadde folk ikke trengt å jobbe mer enn 10 timer per uke, og alle kunne ha levd komfortable liv. Utover det kunne befolkningen selv ha valgt hva de ønsker å jobbe ekstra for, heller enn at politikken og selskaper skal velge det for de og tilskrive ALLE 30 ekstra timer per uke. Vil befolkningen jobbe mer for at alle skal ha biler slik at de kan kjøre til arbeid som er langt unna? Er alle villige til å betale 10 timer per uke for dette? Eller er det mer fornuftig å finne en modell hvor biler ikke er nødvendig i like stor grad, og heller la transport falle under grunnbehovene i samfunnet og eventuelt øke med 1 time per person per uke? Eller er ikke personlig transport så viktig? Bør vi heller ofre 10 timer per uke for ekstra kommunikasjonsmetoder som går utover det nødvendige? Hvem er det som skal bestemme disse tingene? Og hvorfor MÅ alle være med på det fordi noen vil ha det slikt? Må vi virkelig alle være med på alle tingene? Nei. Det må vi ikke. Hvis alle får grunnbehovene dekket, og alle bidrar til at disse blir dekket, kan alle redusere til 10 timers arbeidsuke. De som vil ha mer, kan jobbe mer, og de kan velge hva de ønsker uten at dette skal gå utover andre og tvinge andre til å bidra til sine ønsker. Du ser, hele systemet er som trådene på på en tredukke, som drar denne i alle retninger. Tredukken har ikke selv kontroll og er ikke selv levende, men bare en del av systemet og må gjøre som systemet krever, selv for ting den ikke ønsker eller har behov for. Hele systemet henger sammen på en måte som gjør at alle må betale for alle og alle tingene alle ønsker. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Hvorfor skal folk tvinge meg og andre til å jobbe for deres luksus og overforbruk? Ingen tvinger deg til å jobbe fulltid. Du kan søke på en deltidsjobb eller starte din egen virksomhet hvor du kun jobber 10 timer per uke hvis du foretrekker det. Du trenger heller ikke bil. Du kan bosette deg et sted hvor du enkelt kan komme deg frem med sykkel eller til fots. En annen mulighet, hvis du er glad i fritid, er jo å jobbe fulltid i noen år og så ta fri i flere år etter det, med en god slump oppsparte penger. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 30. august 2017 Del Skrevet 30. august 2017 Hvorfor skal folk tvinge meg og andre til å jobbe for deres luksus og overforbruk? Ingen tvinger deg til å jobbe fulltid. Du kan søke på en deltidsjobb eller starte din egen virksomhet hvor du kun jobber 10 timer per uke hvis du foretrekker det. Du trenger heller ikke bil. Du kan bosette deg et sted hvor du enkelt kan komme deg frem med sykkel eller til fots. En annen mulighet, hvis du er glad i fritid, er jo å jobbe fulltid i noen år og så ta fri i flere år etter det, med en god slump oppsparte penger. Det er ikke mulig å jobbe 10 timer i Norge idag grunnet absurde boligpriser som styres avfinansmarkedet som igjen dikteres av selskapenes behov for å selge produkter folk ikke har behov for. Jeg har ikke bil og ønsker ikke bil, så det trenger du ikke belære meg om. Min livssituasjon er ikke noe du har informasjon om, men jeg kan fortelle deg at jeg har hatt mye fritid de siste 10 årene. Men de fleste har ikke det, de fleste har ikke råd til fritid fordi systemet presser dem til å leve on forbestemt livsstil. Denne livsstilen dikteres igjen av systemet og dets behov for å pushe produkter på folk som de ikke har behov for. Jeg mener vi må isolere behovsøkonomien fra resten av økonomien, ellers må ALLE betale for alle andre sine uvaner og konsum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå