Populært innlegg Quote Skrevet 28. august 2017 Populært innlegg Del Skrevet 28. august 2017 (endret) Hei! Vi har besluttet å invitere norske, politiske parti inn i forumet. Det er et mål med dette prosjektet at bidra til å minske avstanden mellom potensielle velgere og politiske parti. Sosiale medier spiller en stor rolle i dagens politikk, og vi tror Diskusjon.no er en arena som kan spille en rolle. Det blir også stadig viktigere at partiene er tilgjengelige for potensielle velgere der hvor velgerne faktisk befinner seg. Vi tror og håper at dette også kommer til å bli en positiv og artig opplevelse også for våre brukere! Det har derfor blitt opprettet tre nye kategorier i politikk og samfunn: Løvebakken I denne kategorien skal debattråder fra de politiske partiene startes. Det er bare registrerte politiske parti som har mulighet til å starte tråder i denne kategorien. Det er ikke tillatt å poste i andre parti sine debattråder, med mindre det er del av et tilsvar iht. 4.15 i VVP. Spørretimen I denne kategorien kan brukere stille spørsmål til politiske parti, og politiske parti har anledning til å delta på eget initiativ. Det er opp til partiene selv hvorvidt man ønsker å svare eller ikke. Det stilles ikke noe krav til at spørsmål skal bli besvart. Parti har ikke anledning til å starte tråder i denne kategorien. Brukere kan ikke svare på trådene, bare starte. Det betyr at en trådstarter ikke har mulighet til å komme med oppfølgingsspørsmål direkte, da må man ta kontakt med en veileder/moderator/administrator eller evt. opprette en ny tråd for flere spørsmål. Debattimen I denne kategorien ønsker vi å invitere til debatt mellom to eller flere parti underveis i prosjektet. Her kan politiske parti på eget initiativ utfordre et annet politisk parti til debatt rundt en sak eller et gitt tema. I denne kategorien kan bare politiske parti starte og svare på tråder. Brukere kan bare se på. Det er opp til partiet som blir utfordret hvorvidt de ønsker å ta utfordringen eller ikke. De politiske partiene får altså ikke tilgang til å poste i andre kategorier enn de ovennevnte, med mindre det er del av et tilsvar. Det er heller ikke tillatt med direkte rekruttering av f. eks. medlemmer. Vi ser derfor ikke på dette som politisk reklame, men heller som del av en demokratisk opplysning. I skrivende stund har Rødt, Høyre, Liberalistene, Piratpartiet og FRP sagt seg villig til å delta. Vi håper at flere kommer etter! Det kan ta litt tid før de første trådene kommer, da de først nå har fått mulighet til å opprette brukerkontoer. Dersom dere har noen spørsmål eller forslag kan dere selvsagt spørre her. Endret 29. august 2017 av Quote 19 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Hvem er det som representerer partiene? 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Er Løvebakken altså ment som et slags internt debattforum? Eller er det bare slik at representantene for ett parti ikke får poste i andre partiers tråder, mens alminnelige brukere får det? Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Hørtes ut for meg som Løvebakken er debattråder mellom et enkeltparti og "sivile" brukerne. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 Hvem er det som representerer partiene? Det er representanter partiene selv velger. Kontoene kan brukes av flere personer innad i det samme partiet. Er Løvebakken altså ment som et slags internt debattforum? Eller er det bare slik at representantene for ett parti ikke får poste i andre partiers tråder, mens alminnelige brukere får det? Tanken er at bare politiske parti får opprette tråder i "Løvebakken". Ordinære brukere får svare på trådene, men ikke opprette tråder. Parti A kan altså ikke svare i parti B sine tråder, med mindre det er del av et tilsvar. Dette for å unngå bla. trådkapring. I "Spørretimen" får vanlige brukere opprette tråder (+ svare). Politiske parti kan ikke opprette tråder i denne kategorien, men kan svare på eksisterende tråder opprettet av ordinære brukere. Håper dette var oppklarende! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Grunnen til at jeg spør er at jeg mistenker at "trådkapring" utført av "sivile brukere" fort kan bli et vel så stort problem som at FRP kaprer tråden til AP. Det er imidlertid vanskelig å forby på en fornuftig måte, og greit å presisere at det ikke er det som forbys Takk for oppklaringen! Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 Grunnen til at jeg spør er at jeg mistenker at "trådkapring" utført av "sivile brukere" fort kan bli et vel så stort problem som at FRP kaprer tråden til AP. Det er imidlertid vanskelig å forby på en fornuftig måte, og greit å presisere at det ikke er det som forbys Takk for oppklaringen! Jeg forstår denne bekymringen. Retningslinjene gjelder fremdeles, også når det gjelder avsporing. Når et parti oppretter en tråd, skal tråden omhandle det temaet det politiske partiet legger frem. Ønsker man bare å diskutere en viss sak, kan man opprette en egen tråd i "Spørretimen". Vi håper selvsagt at brukerne våre rapporterer innlegg hvis man mener at dem bryter med retningslinjene. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Jeg er av den oppfatning at det er vanskelig å forby slikt på en fornuftig måte, og at dere derfor gjør rett i å ikke forsøke. Selv om jeg tror det blir et problem, må man nok bare leve med det. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=397772 5 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Morsomt, og på høy tid. Skulle ønske vi hadde fått det til i mine dager. Geir 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Husam Skrevet 28. august 2017 Populært innlegg Del Skrevet 28. august 2017 Morsomt, men jeg er spent på hvor lenge de holder ut med denne brokete forsamlingen. Jeg vil tro det er grenser for hvor mange ganger de gidder å svare på beskyldninger om at skatt er vold, som de fleste politikktråder her ender opp med å handle om. 10 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Tror ikke noen politiske reps kommer til å poste på diskusjon, men vi får se. Jeg tror ikke de tar sånne fora seriøst. Synd men er jo litt grunn for det også.. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Huff, folk med tomme budskap. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Hvem er det som representerer partiene?Det er representanter partiene selv velger. Kontoene kan brukes av flere personer innad i det samme partiet. Da burde det være en måte å se forskjell på brukerne på. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Skatt er vold ja, flat earth, 9/11 truthers, kreasjonisme og øgler styrer verden. Alltid lurt på hvordan offisielle partier blir i den mixen. Her blir det fest! 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Spørsmål om spørretimen: Hvor konkret må spørsmålet/-ene være rettet? Må man stille spørsmål til navngitte partier, eller kan man stille spørsmål av typen "Er det noen partier som...?" eller "Hvem passer for meg, som mener [sett inn smørbrødliste]?"Vil dere godta tråder med negativt utgangspunkt, altså kritikk kamuflert som et spørsmål? (I så fall saklig formulert, formoder jeg.) Siden forumet er "anonymt", kan vel partier i praksis ha opprettet vanlige brukere også, for å poste både selvros og kritikk av andre. Det har vi hatt eksempler på tidligere, om ikke så mange at det er noe stort problem. Geir 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. august 2017 Forfatter Del Skrevet 29. august 2017 Spørsmål om spørretimen: Hvor konkret må spørsmålet/-ene være rettet? Må man stille spørsmål til navngitte partier, eller kan man stille spørsmål av typen "Er det noen partier som...?" eller "Hvem passer for meg, som mener [sett inn smørbrødliste]?" Vil dere godta tråder med negativt utgangspunkt, altså kritikk kamuflert som et spørsmål? (I så fall saklig formulert, formoder jeg.) Siden forumet er "anonymt", kan vel partier i praksis ha opprettet vanlige brukere også, for å poste både selvros og kritikk av andre. Det har vi hatt eksempler på tidligere, om ikke så mange at det er noe stort problem. Geir Vi tenker at det er naturlig å la det være opp til brukerne å formulere spørsmålene selv. Man kan stille spørsmål til navngitte, spesifikke partier, eller man kan stille mer åpne spørsmål rettet mot alle parti. Vi godtar selvsagt tråder med (saklig) negativt utgangspunkt, eller kritikk kamuflert som spørsmål. Sistnevnte er en del av sjarmen i politikken, og ikke minst i den 'ekte' spørretimen på Stortinget. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Kamuflering er det som gjør politikken dårlig mener nå jeg. Rett frem uten rom for misforståelser eller forsøk på å vri ting vekk fra utgangspunktet hadde vært det beste. Kanskje det vil gå bedre for seg i tekstform da man har bedre tid. Kan bli surrete når man har begrenset med tid da det gir større rom for å sno seg unna hvis man ikke har tid til å "ta dem". Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Dette blir interessant! Da jeg leste åpningsinnlegget tenkte jeg øyeblikkelig på at dette har vært foreslått før (da tom waits for alice var administrator som han selv påpeker) . Da gjelder det bare å se hvor stort engasementet blir. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Diskusjon.no er kanskje Norges største online diskusjonsforum (?) og det er slett ingen dum ide at den offentlige politiske diskusjonen skal foregå her også. Jeg tror partiene kan ha mye å tjene på det. Jeg har liten tro på at topp-politikerne vil sitte og skrive lange innlegg her, men det er mange lenger ned i partiapparetene som har god tid til dette. Jeg håper også det kan bidra til mer interessante politiske diskusjoner. Så godt som alle politiske diskusjoner på denne tråden ser ut til å foregå mellom de aller mest marginale ytterpunktene på den politiske aksen og det blir så fjernt fra den norske virkeligheten at jeg mister interessen. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå