Gå til innhold

Bør tipskulturen avskaffes?

VRK18

47 stemmer

1. 1. Bør tipskulturen avskaffes?

• Ja
      30
    • Nei
      17
  2. 2. Bør tipskulturen avskaffes?

• Ja
      18
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De helvetes kortterminalene som ber deg taste inn ønsket beløp kommer til å rane meg en gang. Har holdt på å gå i fella flere ganger når jeg har vært litt skjenkt. "Takk, her har du 8xxxkr for ølen"

On topic:

Jeg tipser aldri i Norge. Men så er vel maten priset mye lavere i land der det skal tipses om jeg ikke tar feil

edit: ny historie.

Var på en nylig åpnet peppes restaurant der vi ventet på maten i typ to timer. Da vi sa ifra om dette til servitøren vår sa hun bare "nehei! dere har bare vært her i 30 minutter". Når vi skulle betale hintet hun og sa "her kan du betale så mye du vil" når jeg fikk terminalen. No fucking way

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

Det er alt nevnt, men den virkelige ukulturen er at man hinter om at man vil ha tips før maten er servert. Da føles det riktigere å legge igjen noen kroner på bordet etter at man har forlatt det, e.l.

Personlig syns jeg frivillig tips er fint - men når det liksom er påkrevd som i USA (les: at tipsen er ment å være lønn, fremfor bonus), eller man bare forventer å motta det slik disse "skriv inn totalen på bankterminalen" indikerer har det vippet over i det uspiselige. Men, jeg står heldigvis fritt til å gjøre det jeg vil på dette området. Enn sålenge.

Her syns jeg fastfood-gjengen har skjønt det. Dra kortet, betal det det koster, og bli ferdig med det. Så har de sånne små søte bøsser man kan slenge noen kronestykker på om man gidder.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det virkelig tipskultur i Norge?

Ja, men ikke i samme grad som i USA.

Det er ikke tipskultur i Norge, du er på bærtur. I Norge gir man tips hvis man vil, der det er tipskultur så er det forventet at man gir tips. Jeg har aldri møtt en nordmann som har følt seg forpliktet til å gi tips.

Skal man bruke kultur så løst så er det også drikkecolakultur i Norge....

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Selv er jeg imot tipskulturen, men av respekt for norsk kultur tipser jeg når jeg en sjelden gang er ute.

Tipsing er da på ingen måte en del av Norsk kultur. Og det har vel ikke vært så vanlig før de siste kanskje 20-30 år med import av andre kulturer.

Jeg tipser så og si aldri i Norge da servitørene får en helt grei grunnlønn her i landet. Og det er vel heller ikke så vanlig med mindre man er på rimelig dyre restauranter.

Tipsing er importert fra andre land hvor servitørene får mye mindre betalt fordi tipsingen ses på som en del av deres inntekt. Så f.eks i USA er det vanlig at servitører får betalt under minimum lønn, men tipsen de får gjør at de kommer opp på en anstendig lønn totalt sett likevel (og en del steder så er vel arbeidsgiveren pålagt å betale servitøren mer for å komme opp på minimum lønn hvis h*n av en eller annen grunn ikke får nok i tips til det)

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Personlig syns jeg frivillig tips er fint - men når det liksom er påkrevd som i USA (les: at tipsen er ment å være lønn, fremfor bonus), eller man bare forventer å motta det slik disse "skriv inn totalen på bankterminalen" indikerer har det vippet over i det uspiselige. Men, jeg står heldigvis fritt til å gjøre det jeg vil på dette området. Enn sålenge.

Nja, jeg syns nå tipsing kan være en bra ting i en del tilfeller hvor det gir incentiv til å gi bedre service til kunden.

Hooters-girls-waitresses_134514.jpg

Har vært på en slik i både Polen og i Austin og Huston i Texas. Og både servicen, humøret og jentene var uendelig mye bedre i Texas, og jeg tror nok tipsingen har MYE med den saken å gjøre. I Texas var opplevelsen faktisk akkurat som i reklamen (eller kanskje enda bedre), mens i Polen var det mer som en dårlig peppes resturant.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Vi har ikke en tipsekultur i norge, med andre ord, det forventes ikke at man tipser. Servitører etc. får anstendig betalt og er ikke avhengig av tips. 

Det er kun når man mottar service over all forventning at man eventuelt gir noe tips.

I USA derimot...

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Nja, jeg syns nå tipsing kan være en bra ting i en del tilfeller hvor det gir incentiv til å gi bedre service til kunden.

Hooters-girls-waitresses_134514.jpg

Har vært på en slik i både Polen og i Austin og Huston i Texas. Og både servicen, humøret og jentene var uendelig mye bedre i Texas, og jeg tror nok tipsingen har MYE med den saken å gjøre. I Texas var opplevelsen faktisk akkurat som i reklamen (eller kanskje enda bedre), mens i Polen var det mer som en dårlig peppes resturant.

Det viser seg at man ikke gir så mye større incentiv til bedre service når man forsker på effekten av tips. 

AtW

Lenke til kommentar

Kvaliteten på servicen vil jeg påstå har mest å gjøre med kultur/holdninger. Norge har ingen god servicekultur og man vil merke en stor forskjell på holdningen til kunden hvis man drar litt lenger ned på kontinentet, samtidig vil serviceinnstillingen der blekne sammenlignet med hva man finner i en del østasiatiske land. Den helt enestående servicen på 7-Eleven i Tokyo har ikke å gjøre med tips og kommer neppe av at 7-Eleven har en så mye bedre firmapolicy der enn andre steder.

Lenke til kommentar

Kvaliteten på servicen vil jeg påstå har mest å gjøre med kultur/holdninger. Norge har ingen god servicekultur og man vil merke en stor forskjell på holdningen til kunden hvis man drar litt lenger ned på kontinentet, samtidig vil serviceinnstillingen der blekne sammenlignet med hva man finner i en del østasiatiske land. Den helt enestående servicen på 7-Eleven i Tokyo har ikke å gjøre med tips og kommer neppe av at 7-Eleven har en så mye bedre firmapolicy der enn andre steder.

Ja, i japan har de fantastisk service, og ingen tips, som du sier, handler mye om kultur (og hva man verdsetter, i USA er "hyggeservicen" ofte god, men den "tekniske servicen" er ikke topp i mine øyne.

AtW

Lenke til kommentar

Tipsing er da på ingen måte en del av norsk kultur. Og det har vel ikke vært så vanlig før de siste kanskje 20-30 år med import av andre kulturer.

Jo, tipsing har vært vanlig "i alle år". Les f.eks. "Skikk og bruk", et verk som kom ut i 1960. Der skriver de at det normalt ikke lenger gis tips på enklere spisesteder, bare hvis en har vært gjenstand for oppmerksom og omhyggelig betjening. "På restauranter i de dyrere klasser er det derimot kotyme at man tipser selv om man ikke er blitt betjent på en måte som gir grunn til en særlig påskjønnelse."

Lenke til kommentar

Tips er stort sett negativt, jo mindre tipsing jo bedre.

AtW

Ikke at jeg er uenig med deg, men kunne tenkt meg å vite hvem det er negativt for og hvorfor.

- Det fører til dårlige lønnbetingelser i bransjen der det er tips.

- Det fører til mer svart økonomi

- Det er korrelert med korrupsjon

- Det er i liten grad korrelert med service-kvalitet, men mye mer med ting som "er servitøren pen" o.l.

- Det er mer slitsomt for kundene.

AtW

Lenke til kommentar

I enkelte tilfeller kan man risikere å fornærme om man gir tips, i noen tilfeller blir folk fornærmet om man gir for lite tips, da er det bedre å ikke gi noe. Jeg gir KUN tips i utlandet, gjerne med avrunding, slik at om noe koster $19 dollar, så gir jeg dem en $20 lapp. I Norge har det blitt en ukultur der de tjener fett men allikevel skal ha tips. Gjerne med kortterminaler der man først må taste inn beløpet. De får aldri tips av meg, der skal det betales ned til siste krone.

Lenke til kommentar

I enkelte tilfeller kan man risikere å fornærme om man gir tips, i noen tilfeller blir folk fornærmet om man gir for lite tips, da er det bedre å ikke gi noe. Jeg gir KUN tips i utlandet, gjerne med avrunding, slik at om noe koster $19 dollar, så gir jeg dem en $20 lapp. I Norge har det blitt en ukultur der de tjener fett men allikevel skal ha tips. Gjerne med kortterminaler der man først må taste inn beløpet. De får aldri tips av meg, der skal det betales ned til siste krone.

Det er ingen tipskultur når tips ikke er forventet selv om det er en mulighet. Det går helt fint å betale regningen i Norge uten å gi en eneste krone i tips uten at servitøren blir sur, eller lurer på hvorfor du ikke tipser. 

Lenke til kommentar

Det er ingen tipskultur når tips ikke er forventet selv om det er en mulighet. Det går helt fint å betale regningen i Norge uten å gi en eneste krone i tips uten at servitøren blir sur, eller lurer på hvorfor du ikke tipser. 

Det er først og fremst i utlandet at folk blir sur om du ikke tipser, om det er normen der, som f.eks. servitører i USA som ofte tjener inn en god del av lønna gjennom tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...