Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overtråkk

Grubleruble124

Anbefalte innlegg

Relativt kraftig overtråkk etter rullebrett-manøver. Akutt hevelse, mye gul- og blåfarge. Dette skjedde et par dager før en utenlandstur(!) hvor jeg nektet å sitte stille og gå glipp av noen ting. Hoppet nærmest opp et fjell med en krykke. Nå omtrent 6 uker siden. Ingen smerter ved belastning - kan gå smertefritt, men fortsatt smålig hoven og stiv. Ikke brudd ifølge røntgen. Når jeg roterer ankelen er den litt stiv enda. Ikke 100% funksjonell. Noen erfaringer rundt dette, er det normalt å være litt hoven/stiv etter 6 uker? Jeg trener overkropp, men avventer bein - er det lurt? Vet ikke om jeg bør vente med all mulig aktivitet. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt normalt, og ufarlig. Jeg tør påstå at det i stort sett er grodd, det som sannsynlig var en blødende rift i leddbånd/muskulatur -feste. Det beste er å gå sakte frem med øvelser som blir alt mer utfordrende for din ankel. Helt passiv trenger du absolutt ikke være. Så lenge det ikke gjør vondt, kan du bare øke belastningen til maks over en 4 ukers periode.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med tanke på at du nå er smertefri og kan belaste foten ville jeg ikke bekymret meg før det har gått 3 måneder.  Om du tar en kikk på et bilde av anatomien i ankel og fot vil du se at konstruksjonen er svært kompleks, med et utall sener og knokler.  At det tar lang tid før alt er tilbake til normalen etter et heftig overtråkk er ikke overraskende, spesielt gitt at du ikke behandlet foten med forsiktighet i tiden rett etter skaden oppsto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Seks til åtte uker, er ikke det de sier om god tilhelning av kraftig overtråkk? Uansett syns jeg du burde ta dette opp med legen neste gang du er der. Jeg syns et kraftig overtråkk kvalifiserer til MRI, men nå virker det jo som du er blitt bedre ganske fort. Så da er det sikkert ikke snakk om avrevne leddbånd og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...