Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er man nødvendigvis golddigger om man ønsker en velstående mann?

Anbefalte innlegg

Er man golddigger hvis man ser etter en mann som er økonomisk kapabel til å forsørge familien mens man selv er hjemme og tar seg av hjem og barn fordi man tror dette er den beste måten å organisere en familie? Jeg synes ikke det. Man ønsker jo dag ikke å karre til seg andres penger, men å bidra på sin måte.  

Anonymous poster hash: b6b79...fbb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hvis hensikten er at en person skal kunne være hjemme og ta seg av barn/familie og hjem synes jeg ikke det er "golddigging", men heller et passende ønske i forhold til den livsstilen du ønsker å leve sammen med en mann.

Jeg synes forøvrig dagens familiemodell hvor begge i et partforhold må jobbe er en uting som gjør samfunnet fattigere.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er man golddigger hvis man ser etter en mann som er økonomisk kapabel til å forsørge familien mens man selv er hjemme og tar seg av hjem og barn fordi man tror dette er den beste måten å organisere en familie? Jeg synes ikke det. Man ønsker jo dag ikke å karre til seg andres penger, men å bidra på sin måte.  

De fleste med en jobb er økonomisk kapabel til å forsørge en familie.  Det største problemet er gjerne å ha råd til å kjøpe en passe stor bolig for en familie med bare èn inntekt.

Golddigging for meg er de som absolutt skal ha en rik mann til å finansiere et 'hollywood-frue' aktigt liv og gir ikke mye annet tilbake til mannen enn sex.  En dame på byen spurte meg til inntekt litt utover kvelden på første møte, det var kjempe turn-off for å si det mildt. 

Jeg har tidligere sortert et par damer fra pga kombinasjonen lav inntekt og høyt (kreditkort-)forbruk. At jeg er villig til å være forsørger betyr ikke jeg er villig til å være sugardaddy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å ønske en mann som er kapabel til å forsørge familien på inntekten sin er ikke gold-digging. Men det er det dersom lønnen for å finansiere et normalt liv ikke er tilstrekkelig for deg.

Ellers har jeg nesten som et krav at min fremtidige partner skal ha, eller prøve å skaffe en jobb. Lediggang er roten til alt ondt.

Lenke til kommentar

Det dreier seg jo om selvrespekt. Det gir ingen selvrespekt å la andre forsørge en. Man kan godt -tro- at man "gjør sin del" av å bare ta seg av husarbeid og oppdragelse av barn, men jeg tenker at dét er en feil måte å tenke på. Penger er knyttet til overlevelse og økonomi, og hvis man skal sette bort den delen av livet til sin livspartner, eller noen andre perifére roller, så gir man fra seg en stor del av sin selvstendighet. Man kan ikke ta så mange livsvalg man kunne tatt om man var "fri".

Og hvilket eksempel sender man til barna? Veldig mye i livet består, i hvert fall for meg, av hvordan man legger opp løypa for andre etter seg. Godt og solid lederskap er viktig. Dét gjør man ikke ved å la andre forsørge seg. Dét gir falsk selvtillit. Jeg mener det ikke er psykologisk bærekraftig.

Penger skal ikke brukes som et maktmiddel, men som et insentiv til å lære seg ferdigheter og å overleve ved egen hjelp, og også utvikle seg selv som person (personlig utvikling av egenskaper). Om dét er å lære seg å mure, å være lærer, sykepleier,  bussjåfør, investor, økonom, jobbe i bank, i kommunen, er helt valgfritt.

Penger skal ikke være et maktmiddel som brukes for å holde folk i "bås", som det jo gjør når noen velger å leve av andre på måten du nevner.

Men man bør ikke dømme de som gjør det, for de har gitt opp på grunn av manglende jobb eller for harde livskår. Depresjon ligger til grunn for sånne valg. De orker ikke å slåss mer, så de tyr til enkle løsninger.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Er økonomi ditt eneste/viktigste kriterie?
Lenke til kommentar

I følge David Buss, så er økonomisk velstand hos menn en av fitness indikatorene som damer ser som et godt tegn. På samme måte som gode sosiale antenner, eller at mannen ser "fit" ut og mange andre faktorer. Hvis mannen har flere av disse er jo det enda bedre. Noe rike menn ofte har, spesielt om de er self-made. De har ofte god selvtillit, de har ofte god økonomi, de har ofte bra sosiale antenner, og noen trener en del også. Dette kan gjøre at mange damer er interessert i rike menn. Noen mer enn andre, og det kan godt hende at noen er litt mer diskrete enn andre. Noen er åpenbart golddiggers, noen ser etter andre kvaliteter. Og noen er golddiggers, men er opptatt av å ikke bli sett på som en.

Når jeg ser på damer, så tenker jeg ikke nødvendigvis at "hu er rik, så da må jeg få barn med henne". Men, det er ihvertfall totalt turn-off om dama har null peiling på penger, og enten overforbruker eller er på trygd av diverse årsaker.

Jeg synes sterke damer som klarer seg selv mer enn godt er skikkelig turn-on. Og da kan jeg jo se hvorfor det fungerer sånn andre veien.

Men, et forhold som er basert bare på at den andre har penger trur jeg er ubrukelig, og anbefaler ikke å gå inn i et forhold bare pga dette. Det er nok veien til å være ulykkelig på lang sikt ihvertfall.

Lenke til kommentar

I følge David Buss, så er økonomisk velstand hos menn en av fitness indikatorene som damer ser som et godt tegn. På samme måte som gode sosiale antenner, eller at mannen ser "fit" ut og mange andre faktorer. Hvis mannen har flere av disse er jo det enda bedre. Noe rike menn ofte har, spesielt om de er self-made. De har ofte god selvtillit, de har ofte god økonomi, de har ofte bra sosiale antenner, og noen trener en del også. Dette kan gjøre at mange damer er interessert i rike menn. Noen mer enn andre, og det kan godt hende at noen er litt mer diskrete enn andre. Noen er åpenbart golddiggers, noen ser etter andre kvaliteter. Og noen er golddiggers, men er opptatt av å ikke bli sett på som en.

Når jeg ser på damer, så tenker jeg ikke nødvendigvis at "hu er rik, så da må jeg få barn med henne". Men, det er ihvertfall totalt turn-off om dama har null peiling på penger, og enten overforbruker eller er på trygd av diverse årsaker.

Jeg synes sterke damer som klarer seg selv mer enn godt er skikkelig turn-on. Og da kan jeg jo se hvorfor det fungerer sånn andre veien.

Men, et forhold som er basert bare på at den andre har penger trur jeg er ubrukelig, og anbefaler ikke å gå inn i et forhold bare pga dette. Det er nok veien til å være ulykkelig på lang sikt ihvertfall.

Så lenge de bryr seg om -hvordan- mannen har fått tak i pengene, så .. etikk må jo spille en rolle i vurdéringen. Ellers er det ikke bærekraftig. Hva om han er en kriminell lurendreier blottet for empatisk sans for andre mennesker? Men, ofte er det jo sånn... kvinner bryr seg ikke, så lenge det er penger og høy sosial status i bildet. Så er det jo også sånn at "like attract likes", de like finner hverandre. Og sånn fortsetter sirkelen i verden, det gode mot det onde. Kun hevet kunnskap om økonomi og psykologi hos den generelle befolkningen kan endre det.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Ellers har jeg nesten som et krav at min fremtidige partner skal ha, eller prøve å skaffe en jobb. Lediggang er roten til alt ondt.

Du mener med dette å si at det er et krav for deg at både mannen og kvinne jobber? Du mener det er roten til alt ond om kun en jobber og den andre tar seg av barn og hjem?

Det dreier seg jo om selvrespekt. Det gir ingen selvrespekt å la andre forsørge en. Man kan godt -tro- at man "gjør sin del" av å bare ta seg av husarbeid og oppdragelse av barn, men jeg tenker at dét er en feil måte å tenke på.

Det er rimelig klart at du mener det viktigste i livet er jobb og penger osv. For alle er det ikke nødvendigvis slik.

Å ta seg av barn og hjem er forresten en fulltids jobb. Det er en rolle som krever svært mye, iallefall av en kvinne som tar den rollen seriøst.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Totalt turn off hvis dama går på trygd? Hva slags trygd snakker vi om da, og hva er turn off ved det?

Hmm. Det er beklageligvis litt turn-off at en dame går på trygd. Hos meg vrir det seg innvendig da. Dette kan ha med at jeg en gang ble med en pen dame hjem, og det var nok flere ting som gikk inn i den avgjørelsen annet enn at hun var på trygd (For ME). Så det er nok kanskje ikke trygden i seg selv, men den livsstilen mange som lever på trygd har. (jeg gir meg på trygd nå for å ikke tråkke på noen tær her, og for å ikke dra alle over en kam :p)

Så lenge de bryr seg om -hvordan- mannen har fått tak i pengene, så .. etikk må jo spille en rolle i vurdéringen. Ellers er det ikke bærekraftig. Hva om han er en kriminell lurendreier blottet for empatisk sans for andre mennesker? Men, ofte er det jo sånn... kvinner bryr seg ikke, så lenge det er penger og høy sosial status i bildet. Så er det jo også sånn at "like attract likes", de like finner hverandre. Og sånn fortsetter sirkelen i verden, det gode mot det onde. Kun hevet kunnskap om økonomi og psykologi hos den generelle befolkningen kan endre det.

Ja, noen gir beng i hvordan mannen har fått penger, og noen, forhåpentligvis få vil ha en bad boy som tråkker over lik. Disse har vel kanskje litt problemer i livet, eller noen spesielle behov som må fylles

Lenke til kommentar

Ja.

Lenke til kommentar

Så lenge de bryr seg om -hvordan- mannen har fått tak i pengene, så .. etikk må jo spille en rolle i vurdéringen. Ellers er det ikke bærekraftig. Hva om han er en kriminell lurendreier blottet for empatisk sans for andre mennesker? 

Kriminelle har som oftest nok av damer rundt seg.  Makt tenner mange på, og så er det ikke så viktig hvordan man har fått den makten. 

Lenke til kommentar

Du mener med dette å si at det er et krav for deg at både mannen og kvinne jobber? Du mener det er roten til alt ond om kun en jobber og den andre tar seg av barn og hjem?

Barn er per nå ikke noe ønske.

Lenke til kommentar

Barn er per nå ikke noe ønske.

Tja. Altså. Er formålet med livet å jobbe eller å leve?

Hvis barn etc ikke er nødvendig, er det ikke da bedre at begge jobber 20 timer hver heller enn 40 timer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...