oglabar Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Jeg har bodd 3,5 år utelands. Får jeg lov til å melde flytting til Norge uten jobb? Har jeg rett til å bli medlem av Folketrygden? Hva har jeg ellers rett på/ikke rett på? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Husker jeg ikke helt feil må du ha betalt skatt til Norge i 9 måneder for å få fullverdig medlem av Folketrygden. Dette er bare fra toppen av hodet så ta det med en liten klype salt. Her er mer informasjon på NAV sine sider som forhåpentligvis gir mer utfyllende svar. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Jeg vet ikke hvilke krav som stilles for å bli medlem i folketrygden, men så lenge du er norsk statsborger trenger du ikke jobb for å flytte hjem. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Du blir medlem i folketrygden ved innflytting så lenge du har lovlig opphold i Norge (eller er norsk statsborger) og oppholdet skal vare i minst tolv måneder. Får du arbeid bortfaller kravet om tolv måneders intensjon om opphold. Lenke til kommentar
oglabar Skrevet 27. august 2017 Forfatter Del Skrevet 27. august 2017 Takk, Håper det stemmer. Men NAV-ytelser har jeg kanskje ikke rett på? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Det kommer an på hvor du flytter fra, og hva slags ytelse det er snakk om. Lenke til kommentar
oglabar Skrevet 27. august 2017 Forfatter Del Skrevet 27. august 2017 England. Jeg fikk tilbud om en jobb hvor de (for å spare penger) foreslo NAV-utplassering i første gang. Ellers er vel bostøtte ikke helt uaktuelt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Når du flytter fra et EU-/EØS-land er det viktig å ha i bakhodet at Norge kun overtar ansvaret for stønadstilfeller som utløses etter at du har flyttet hit (og i tilfellet uføretrygd etter at du har bodd her minst ett år). Tiltakspenger o.l. kan man få med en gang man flytter hit, hvis man ellers fyller vilkårene. Samme med bostøtte. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 England. Jeg fikk tilbud om en jobb hvor de (for å spare penger) foreslo NAV-utplassering i første gang. Ellers er vel bostøtte ikke helt uaktuelt. Hva med å søke jobb i norge. Foreslo nav utplassering? Hvilket firma er det som foreslår slik. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Et firma som vil spare penger da de som regel ikke må betale for personen 1 Lenke til kommentar
oglabar Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 Jo, har jo søkt jobber en god stund. Forslaget om NAV er beste hittil dessverre. De sier de vil ansette meg om noen måneder. Kan godt hende de er kyniske, men kan godt hende de faktisk ikke har råd nå. Ungt firma. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Jo, har jo søkt jobber en god stund. Forslaget om NAV er beste hittil dessverre. De sier de vil ansette meg om noen måneder. Kan godt hende de er kyniske, men kan godt hende de faktisk ikke har råd nå. Ungt firma. Jeg tviler, de vil ansatte deg. Det er mange bedrifter som misbruker "NAV-klienter" på denne måten, dessverre. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå