Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterfelgene satt fast i senter.......


Anbefalte innlegg

I våres når jeg skulle ta av vinterhjula så var det en større utfordring enn hva jeg har vært borti tidligere, felgene hadde satt seg helt fast i senter. Så jeg måtte ta litt hardere midler i bruk enn hva jeg har gjort tidligere, når de så endelig løsnet så var det jo helt tydelig at aluminiumen hadde korrodert i senter av felgene og utvidet seg. Jeg slipet litt forsiktig i senter ved bremseskiven slik at jeg fikk bort litt overflate rust der, og satte så på sommerhjula helt uproblematisk.

 

Her jeg kjører/bor så salter de noe helt for j..... i vinterhalvåret, og denne vinteren som var har de visstnok benyttet en ny saltblanding som klistret seg helt fast til det meste på bilen, og jeg tror vel også at det er derfor vinterfelgene hadde satt seg så fast i senter.

 

Men så over til spørsmålet, jeg tittet nå over vinterfelgene, og de var jo som nevnt korrodert i senter, så nå har jeg slipet/pusset forsiktig bort dette. Men når tiden kommer og jeg så skal sette på vinterhjula igjen, så regner jeg med at det bare vil bli en gjentagelse neste vår (2018) av det som var denne våren her.

 

Kan jeg smøre et lite tynt fettlag e.l. der for å hindre at felgene setter seg fast, eller vil det pga sentrifugalkraften være helt idiotisk fordi dette da kan havne på bremseskivene?

Jeg snakker om smørefett i fast form, og som nevnt kun et tynt lag, men jeg er likevel litt skeptisk..........

 

Eller er det noe annet jeg kan gjøre for å forhindre at felgene setter seg så fast?

 

Vurderte å spraye innvendig i senter av felgene med lakk, men det regner jeg med bare blir skrapet av med engang jeg skal sette på vinterhjula, så det lar jeg foreløpig være.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for flere gode forslag :) 

 

Føler jeg er litt skeptisk til kobberpasta, fordi innen faget der jeg jobber til vanlig så er AL og CU «fiender», kobber er et sterkere metall enn aluminium og kobberet følgelig «spiser opp» aluminiumen. Så der vi er nødt til å sette disse metallene mot hverandre så må vi benytte oss av Cupal blikk/skiver i mellom dem, slik at AL og CU ikke får kontakt med hverandre.

 

Men nå kan det hende at kobberpasta har noen tilsetningsstoffer som gjør at det ikke fungerer slik der, det har jeg ingen kunnskaper om........

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har i flere år pleid å børste/slipe vekk evt korrosjon på begge anleggsflatene, og smøre på et tynt lag med god fett. Godt fett som i at den takler høye temperaturer, det jeg bruker tåler 288 'C, universalfett. Tørker av med fille, slik at overflaten er mettet med fett men uten at det ligger et lag. Det holder det "strøkent" til neste hjulskift, noen ganger har jeg kunnet strekke det til å rebehandle 1 gang i året. På ene bilen vår er sommerfelgene veldig trange i senter, om jeg ikke har noe fett på den så sitter felgene noe hinsides. Med fettet trengs det bare et lite drag utover så løsner felgen.

Lenke til kommentar

 

Jepp, derfor jeg sa nova som er keramisk og ikke fører til galvanisk korrosjon og som også er fint å ha for bruk på bremsekomponenter.

Hvilken Nova bruker du? Ser det kommer i flere varianter, ifølge Relekta.

 

http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2241&GroupID=GROUP62&ProductID=PROD1050

Denne har jeg i garasjen her å bruker den på bremsebelegg m.m. Allsidig og tåler mye samt lett å påføre.

Lenke til kommentar

 

 

Jepp, derfor jeg sa nova som er keramisk og ikke fører til galvanisk korrosjon og som også er fint å ha for bruk på bremsekomponenter.

 

Hvilken Nova bruker du? Ser det kommer i flere varianter, ifølge Relekta.

http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2241&GroupID=GROUP62&ProductID=PROD1050

Denne har jeg i garasjen her å bruker den på bremsebelegg m.m. Allsidig og tåler mye samt lett å påføre.

Interessant, siden den såvidt jeg kan se kan brukes til både klosser, glideboltene og navet som TS etterspør. Men er sette noe en privat kan handle? Relekta virker til å være en ren distributør?
Lenke til kommentar

 

 

 

Jepp, derfor jeg sa nova som er keramisk og ikke fører til galvanisk korrosjon og som også er fint å ha for bruk på bremsekomponenter.

Hvilken Nova bruker du? Ser det kommer i flere varianter, ifølge Relekta.
http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2241&GroupID=GROUP62&ProductID=PROD1050

Denne har jeg i garasjen her å bruker den på bremsebelegg m.m. Allsidig og tåler mye samt lett å påføre.

Interessant, siden den såvidt jeg kan se kan brukes til både klosser, glideboltene og navet som TS etterspør. Men er sette noe en privat kan handle? Relekta virker til å være en ren distributør?

 

Ja, du kan finne den hos enkelte butikker. Kjøpte det her hos Bilutstyr på Hønefoss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...