UAM Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Visse plasttyper er som sagt polare, det vil si at plasten inneholder permanent ladede dipoler, som kan sees på som små stavmagneter som ligger på rekke og rad langs lederen. Når man sender et signal gjennom en leder omgitt av denne plasten, vil disse dipolene prøve å snu seg i retning av feltet. For å snu dipolene må man overkomme den statiske friksjonen til disse, og idet feltstyrken overkommer den vil dipolen vende seg hurtig i feltets retning og signalet vil bli absobert. Signalet blir alltså absorbert kun når disse dipolene er i bevegelse. Denne absorpsjonen begynner i midten av det hørbare området og avtar ved lave radiofrekvenser, da feltet snur seg så raskt at dipolene ikke lenger henger med og den statiske friksjonen ikke lenger overvinnes. Eksempler på slike polare plasttyper er polyester og polykarbonat. Lenke til kommentar
Davidlyd Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 (endret) Innen akustikken kalles det for "destruktiv interferens" når to lydbølger med 180 graders faseforskyvning og samme amplitude interfererer Endret 9. desember 2003 av Davidlyd Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Visse plasttyper er som sagt polare, det vil si at plasten inneholder permanent ladede dipoler, som kan sees på som små stavmagneter som ligger på rekke og rad langs lederen. Når man sender et signal gjennom en leder omgitt av denne plasten, vil disse dipolene prøve å snu seg i retning av feltet. For å snu dipolene må man overkomme den statiske friksjonen til disse, og idet feltstyrken overkommer den vil dipolen vende seg hurtig i feltets retning og signalet vil bli absobert. Signalet blir alltså absorbert kun når disse dipolene er i bevegelse. Denne absorpsjonen begynner i midten av det hørbare området og avtar ved lave radiofrekvenser, da feltet snur seg så raskt at dipolene ikke lenger henger med og den statiske friksjonen ikke lenger overvinnes. Eksempler på slike polare plasttyper er polyester og polykarbonat. Friksjon, snakker du om faktisk statisk friskjon (som i at molekylene kommer borti noe) eller er det noe du sier for å forenkle? Signalet blir forørig ikke kun absorbert når dipolene er i bevegelse, i dielektrikum stiller dipolene seg "mot" det påtrykte feltet, og er der sålenge feltet er tilstede (det elektriske altså), og lager ett nytt felt som virker imot, men dette er fordi dipolene ikke er tilfeldig ordnet, men flere peker i en retning enn en annen, det er ikke bevegelsen i seg selv som skaper denne effekten (selv om de antakelig lager ett neglisjerbart lite magnetisk felt akkurat når det beveger seg). Dette feltet er forøvrig lett å bestemme, (avhenger av dielktrisitetskonstanten), og sånn jeg ser det fører det ikke til noe annet enn at det elktriske feltet i lederen blir noe mindre, men det burde ikke være noe lydkvalitetsmessig problem. AtW Lenke til kommentar
capy Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 for meg ser det ut som at det koker ned til at om et element lager samme lyd når det trekkes ut, som når det trekkes inn, så vil det ikke ha noe å si. om dette er tilfelle aner jeg ikke. blir jo litt vanskelig å si at det ikke går an å høre forskjell når vi vet hva som kan høres med trening, så jeg velger å tro at fasebytting kan høres. (på tide å flytte denne topicen til religion? ) Lenke til kommentar
UAM Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Presentasjonen var kun en visualisering av det som skjer. Alltså ikke bokstavlig, men likefullt beskrivende. Jeg forstår det i allefall. Men nok om det, jeg oppsøker andre fora for å pleie denne interessen, her koser jeg meg med data, så jeg gir meg der. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Presentasjonen var kun en visualisering av det som skjer. Alltså ikke bokstavlig, men likefullt beskrivende. Jeg forstår det i allefall. Men nok om det, jeg oppsøker andre fora for å pleie denne interessen, her koser jeg meg med data, så jeg gir meg der. Men det er en fysisk ufullstendig visualisering slik jeg ser det, om du ikke kan nok om temaet til å gi ett fysisk utfyllende svar, så si gjerne det. Men om du kan fysikken bak inngående synes jeg det er litt tåpelig å ikke forklare det, bare fordi dette er "feil forum", du har vel interesse av at flere folk lærer mer om temaet? AtW Lenke til kommentar
UAM Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 ATWindsor da, jeg har vel ikke påstått at jeg kan alt om alt. Satte opp en så enkel forklaring jeg kunne. Prøvde også forklare dette med utgangspunkt i frekvensavhengigheten i absorpsjonen, hvilket potensiellt kan påvirke lydbildet. Ønsker du et mer detaljert bilde foreslår jeg at du finner litteratur på emne. Og har du mer å fylle på min mangelfulle forklaring, så vær så god. Forøvrig ligger dette i utkanten av min hovedinterresse innen audioelektronikk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 ATWindsor da, jeg har vel ikke påstått at jeg kan alt om alt. Satte opp en så enkel forklaring jeg kunne. Prøvde også forklare dette med utgangspunkt i frekvensavhengigheten i absorpsjonen, hvilket potensiellt kan påvirke lydbildet. Ønsker du et mer detaljert bilde foreslår jeg at du finner litteratur på emne. Og har du mer å fylle på min mangelfulle forklaring, så vær så god. Forøvrig ligger dette i utkanten av min hovedinterresse innen audioelektronikk. Neida, mente heller ikke det, virket kanskje litt krass, gjør ingenting at du ikke kan nok om emnet. Bare prøvde å hale ett svar ut av deg om det var slik at hadde en mer inngående forklaring på emnet . Litteratur på emnet er å foretrekke, men kall meg lat, jeg har nok av fagliteratur å komme gjennom, så når jeg lurer på spesifike ting synes jeg ofte det er bedre å spørre enkeltpersoner, da disse ofte også kan forklare det jeg synes virker uklart. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå