Gå til innhold

Polaritet på høyttalere

Anbefalte innlegg

*Rister på hodet*

Er en del dårlige argumenter her inne.

Først av alt, signalet som man sender ut til en høyttaler har ingen direkte polaritet.

Den skifter hele tiden. (Vekselspenning).

Så f.eks argumentet om at strømmen blir å gå feil gjennom komponenter og element er nesten på grensen til latterlig.

Hallo, den går begge veier, hele tiden. :p

Dessuten, om man kobler begge høyttalerne "feil" så vil jo en evt endring i lyden (som jeg er uenig i at det blir) lik på begge høyttalerene i så fall.

Mange mennesker er ikke i stand til å en gang høre at 2 høyttalere er koblet i motfase, så hvis det da skulle oppstå mikroskopiske forskjeller i lyd fordi man kobler begge høyttalerene "feil" så tviler jeg på at særlig mange ville hørt dette.

Men, slik jeg ser det, så er spenningnen påført høyttaleren en vekselspenning, og dermed finnes det ingen + og -.

Grunnen til at de er merket slik er for å koble begge høyttalerene likt (noe veldig mange ikke klarer allikevel).

Bakgrunn: GK Elektro, VK1 Elektronikk, VK2 Elektronikk, Fagbrev Audio/Video, 4 år på verksted/butikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Først av alt, signalet som man sender ut til en høyttaler har ingen direkte polaritet.

Den skifter hele tiden. (Vekselspenning).

Bakgrunn: GK Elektro, VK1 Elektronikk, VK2 Elektronikk, Fagbrev Audio/Video, 4 år på verksted/butikk.

Jeg er helt enig!

Temaet du har tatt opp Toolshed, har alt med fysikken og intet med elektronikken å gjøre. Du betrakter signalet på samme måte som om man skulle sett i et oscilloscop, men øret er ikke et oscilloscop. Å tviholde på elektronikkboka di fra videregående og på den måte finne dine svar er meningsløst, da elektronikken stopper i talespolen. Nei, prøv å sett deg inn i hvordan øret oppfatter lyd, samt hvordan lyd forplanter seg og blir forvrengt av luft før du fortsetter med dine halvstuderte utsagn. Kan igjen bare oppfordre deg til å besøke Hifisentralen og gjenoppta ditt tema der, kan hende at du forstår kompleksiteten av temaet du så grovt forenkler.
Vel... Hvorfor er det så spesielt hvordan øret oppfatter lyden da ingen av dere har tatt stand til at lydbildet forandres for hver eneste millimeter du beveger deg vekk fra høyttaleren og at det ikke finnes en "riktig" lyd...
Lenke til kommentar

Skifte audiosignalet polariteten digitalt (med dac'n) vil ikke gi noen hørbar forskjell, bytte polaritet på høytallerledningene derimot... (snu dem gjerne også hvis de er retningsbestemt)

Lurer på hvorfor folk som lager høytalere sitter å lytter på om kondensator høres bedre ut snudd. ;)

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar

Skummet gjennom den første delen.

Skal lese nøyere når jeg kommer hjem.

Er ikke helt enig i det som stod at grunnen til at lyden blir forskjellig er at signalet går motsatt vei gjennom komponentene i høyttaleren.

Det er fordi de går jo motsatt vei 50% av tiden uansett.

Så hvis egenskapene til komponentene gjør at lyden blir feil når signalet går den ene veien og rett når det går den andre veien, vil jo det si at lyden er feil 50% av tiden når man har koblet "rett" (+ på + og - på -).

Får ikke det helt til å høres logisk ut.

MEN, jeg skal ta meg tid til å lese den saken, og tenke litt på det. ;)

Lenke til kommentar
Etter litt Google så fant jeg denne artikkelen.

Det eneste vetige han sa var at den eneste måten å teste det på var med å snu signalet før det kom ut i "systemet".

Her har jeg tatt opp stemmen min (ja, jeg er travelt opptatt på jobb), og laget et lite bilde av den. Det øverste er høyre og venstre kanal med riktig "fase"... Det nederste er høyre og venstre, men hvis dere ser nøye etter, ser dere at signalet er fasevendt... Hvis noen ser seg villig til å teste, og mener de klarer å høre forskjell, for jeg gjorde det ikke, lager jeg mer enn gjerne en "invertert versjon" av en hvilken som helst sang dere gir meg... :D

Bildet ligger her... :thumbup:

Lenke til kommentar

Er en audiofil elektronikk ingeniør med vikarierende datainteresse, oppholder meg for det meste på tidligere nevnte forum, og tror at denne diskusjonen ville båret flere frukter der. Ønsker ikke å komme med dypere betraktninger på temaet enn det jeg har gjort, da jeg jeg vet at temaet absolutt fase og vår oppfatning av denne er såpass uoversiktlig, at bidragsyterne generelt på denne tråden ikke skraper overflaten engang. Jeg har heller ikke oversikten på dette feltet. Eneste innspillet jeg har til deg Toolshed. Ta en diskusjon med gamle Steen Duelund på hifisentralen.

Endret av UAM
Lenke til kommentar
...at bidragsyterne generelt på denne tråden ikke skraper overflaten engang... Eneste innspillet jeg har til deg; Toolshed: Ta en diskusjon med gamle Steen Duelund på hifisentralen.

Og hvor er så denne mannen å få tak i?

Temaet du har tatt opp Toolshed, har alt med fysikken og intet med elektronikken å gjøre. Du betrakter signalet på samme måte som om man skulle sett i et oscilloscop, men øret er ikke et oscilloscop.
Jeg har heller ikke oversikten på dette feltet.
Du hørtes rimelig sikker ut i din sak om fysikk isted, så hva har fått deg til å miste oversikten?

Og din personlige mening... Tror du at du ville hørt forskjell på de to signalene jeg la ut bilde av?

Lenke til kommentar
1. Duelund er på Hifisentralen.no

2. Alt er fysikk, selv elektronikk.

3. Klarer ikke å høre forskjell på noen bilder.

1: Ok. Tar en titt der, jeg

2: Selvsagt... :p

3: Det var heller ikke spørsmålet. Legg merke til "de to signalene".

Lenke til kommentar

Skal ikke påstå at jeg legger godt merke til absolutt fase, har heller aldri gjort dypere eksprimentiring på feltet. Det er de som påstår å gjøre det, deriblandt overnevnte person. Han er forsåvidt en 60år gammel danske som har surret med bla annet dette temaet i brorparten av sitt liv.

Lenke til kommentar
Skal ikke påstå at jeg legger godt merke til absolutt fase. Det er de som påstår å gjøre det, deriblandt overnevnte person. Han er forsåvidt en 60år gammel danske som har surret med bla annet dette temaet i brorparten av sitt liv.

Kan ikke se at alder har så mye å gjøre med dette, bortsett fra at han vil ha større problemer med å høre noe som helst ettersom det er et kjent faktum at folk over 60 år sakte og sikkert får redusert hørsel...

Jeg har registrert meg på forumet, men venter på godkjenning... Bladde litt i forumet også, men fant ingen tråder om akkurat det.

Lenke til kommentar

Har kikket grundiger gjennom tråden og vil gjerne oppklare et par misforståelser. Elektriske ladninger kan både bevege seg i partikkelform og i bølgeform. Dette fenomenet hvor partikkelene går over til bølger er fortsatt et uklart område hvor de lærde enda ikke har kommet frem til fullgode svar. Et eksempel på bølgeleder er en vanlig koax antennekabel, hvor de elektriske feltene beveger seg i området mellom kjerne og mantel og hvor bla. isolasjonsmaterialet rundt kjernen er med på å bestemme den karakteristiske impedansen,( dvs impedanse egenskapene til lederen uavhengig av lengde), samt bølgehastighet.

Dessuten sender man ikke elektroner gjennom en kabel, man "fyller" på i den ene enden dermed faller de elektronene som er i lederen fra før, ut i andre enden. Motstanden i lederen avgjøres bla. hvor godt oppstilt elektronene er i materialet. Kobber, god orden. Plastikk, dårlig orden. Blir elektron strømmen ut av kabelen mindre en det man forsøker å dytte inn får man spenning, i og med at den ene enden vil få et overskudd av elektroner.

Kunne gjerne ha gitt en mer korrekt og grundig beskrivelse, men denne tråden eller dette forumet egner seg ikke til det.

PS! Vær også klar over at CDer kan vær innspillt i "gal" fase. Derfor finnes det fasevendere på mange audiofile CD spillere eller forforsterkere.

Endret av UAM
Lenke til kommentar
Har kikket grundiger gjennom tråden og vil gjerne oppklare et par misforståelser. Elektriske ladninger kan både bevege seg i partikkelform og i bølgeform. Dette fenomenet hvor partikkelene går over til bølger er fortsatt et uklart område hvor de lærde enda ikke har kommet frem til fullgode svar. Et eksempel på bølgeleder er en vanlig koax antennekabel, hvor de elektriske feltene beveger seg i området mellom kjerne og mantel og hvor bla. isolasjonsmaterialet rundt kjernen er med på å bestemme den karakteristiske impedansen,( dvs impedanse egenskapene til lederen uavhengig av lengde), samt bølgehastighet.

Dessuten sender man ikke elektroner gjennom en kabel, man "fyller" på i den ene enden dermed faller de elektronene som er i lederen fra før, ut i andre enden. Motstanden i lederen avgjøres bla. hvor godt oppstilt elektronene er i materialet. Kobber, god orden. Plastikk, dårlig orden. Blir elektron strømmen ut av kabelen mindre en det man forsøker å dytte inn får man spenning, i og med at den ene enden vil få et overskudd av elektroner.

Kunne gjerne ha gitt en mer korrekt og grundig beskrivelse, men denne tråden eller dette forumet egner seg ikke til det.

PS! Vær også klar over at CDer kan vær innspillt i "gal" fase. Derfor finnes det fasevendere på mange audiofile CD spillere eller forforsterkere.

Din forklaring av elektrisk størm harmonerer mye bedre med slik jeg oppfatter den (selv om jeg kanskje ikke ville si at ett metall er mer ordnet), og iogmed at jeg ikke har hørt noe mer fra gastingen, må jeg konkludere med at han tar feil (evt formulerer seg så uklart at jeg misforstår han), inntil noen kommer med noe bedre argument.

Forøvrig synes jeg denne tråden er god som noen, har vært inne på flere hi-fi-forum (også hifi-sentralen om jeg ikke husker feil), og det er vel få steder der det er mer svada-fysikk en der. Prøvde bla å stille noen spørsmål om dielektrikum som så mange hi-fi-folk er veldig opptatt av, men ingen kunne svare noe fornuftig.

(om du er nysgjerrig så lurte jeg på noe i forbindelse med påstanden om at dielektrukum stabiliserer seg etter lengre tids bruk (snakker ikke om ferromagnetisk materieler her), og hvofor man ikke bare har minst mulig isolering om dielektrikum er ett så stort problem)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du mener med å stabilisere seg, men det det er mange rare påstander og myter som dukker opp i hifi-verdenen for å forklare fenomener som små grupper opplever.

Dielektrisk-absorpsjon er et reelt fenomen som oppstår i forbindelse med isolasjon, hvor man da helst skal styre klar av polare plast typer. Teflon er bla. et foretrukket ikkepolar plast type. Noen igjen sverger til 0 plast, og benytter seg av feks. silke og linolje. Personen jeg nevnte i lenger oppe, er en foregangsmann når det gjelder ikkeplast og elektronikk.

Endret av UAM
Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker på hva du mener med å stabilisere seg, men det det er mange rare påstander og myter som dukker opp i hifi-verdenen for å forklare fenomener som små grupper opplever.

Dielektrisk-absorpsjon er et reelt fenomen som oppstår i forbindelse med isolasjon, hvor man da helst skal styre klar av polare plast typer. Teflon er bla. et foretrukket ikkepolar plast type. Noen igjen sverger til 0 plast, og benytter seg av feks. silke og linolje. Personen jeg nevnte i lenger oppe, er en foregangsmann når det gjelder ikkeplast og elektronikk.

Da hadde det vært fint om du kunne forklare meg hva som er dielektrisk absorpsjon, da den forklaringen jeg har fått, ikke henger særlig på greip, eller slår meg som noe som kan påvirke den elektriske ledningen negativt.

Forøvrig ser jeg fram til at man får audioformater med feilkorreksjon, så kan man ihvertfall fram til forsterkeren slippe å høre om hvor mye bedre dyre signalkabler er (dvs de såkalt audiphile vil sikkert mase om at forskjellene er store fortsatt).

AtW

Lenke til kommentar
Skal jeg si hva som er svada-fysikk?

Det er når personer som har skrevet her påstår at lyd er et elektrisk problem og at luften beveger seg mellom høyttalerne i dette tilfellet... Luften beveger seg mellom høyttalere liksom.. hehe

Det kalles akustisk kortslutning og oppstår hvis man har forskjellig polaritet på høyttalerne.

Akustisk kortslutning kan også oppnås ved at man ikke har trykkasse, eller for liten baffel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...