micromyk Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 På skikkelige Lyd mixer for konsert bruk, er det en knapp som kalles fasevending. Dvs. at signalet kan snus i mixen, før det kommer ut i høytaler. Det er ofte et problem at to mikrofoner som skal ta opp stereo lyd, er fasevendt i forhold til hverandre, pga plasseringen. Derfor snus signalet i lydmixeren, slik at du får best mulig lyd. Plassering av lyd på scene, er meget spesielt, pga mange høytalere (monitoring). Hvis polariteten inn på høytaleren skal ha så mye å si, så skal det ha veldig mye å si om du snur signalet inn på forsterkeren, og det gjør det ikke. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg gir meg herved i denne tråden. Jeg sitter med en bok som kalles "praktisk analogteknikk" og jeg har sagt det jeg vil si. Hvis det er noe jeg lurer på, så henvender jeg meg til den... Lenke til kommentar
corax- Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) Jeg gir meg herved i denne tråden. Jeg sitter med en bok som kalles "praktisk analogteknikk" og jeg har sagt det jeg vil si. Hvis det er noe jeg lurer på, så henvender jeg meg til den... Rart... Sitter her med en bok som forklarer at polariteten ER viktig. Det har sammenheng med vikleretningen på spolen og magnet feltet som blir indusert. Boka heter forøvrig Elektronikk 4 Signalomformere, den er skrevet av Olav Østhus som også er læreren min! Jeg spurte han om akkurat dette og han forklarte at det ER viktig hva som kobles til + og hva som kobles til - .. Poenget er at det er en grunn til at det er merket med + og -. Man kan ikke bare bytte om på polariteten uten videre. Endret 8. desember 2003 av corax- Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg spurte han om akkurat dette og han forklarte at det ER viktig hva som kobles til + og hva som kobles til - .. Poenget er at det er en grunn til at det er merket med + og -. Man kan ikke bare bytte om på polariteten uten videre. Da får du spørre hvorfor man ikke kan gjøre det... Grunnen til at de er merket kan jo være fordi man skal klare å koble likt på begge... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Sitter her med en bok som forklarer at polariteten ER viktig. Det har sammenheng med vikleretningen på spolen og magnet feltet som blir indusert. Boka heter forøvrig Elektronikk 4 Signalomformere, den er skrevet av Olav Østhus som også er læreren min! Ser man det... Jaggu fant jeg ikke den boken i samllingen min også... Sidetall? Lenke til kommentar
corax- Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Sitter her med en bok som forklarer at polariteten ER viktig. Det har sammenheng med vikleretningen på spolen og magnet feltet som blir indusert. Boka heter forøvrig Elektronikk 4 Signalomformere, den er skrevet av Olav Østhus som også er læreren min! Ser man det... Jaggu fant jeg ikke den boken i samllingen min også... Sidetall? Se på side 148, databladet der. prikkenne står for + ved høyttaler elementene. Lenke til kommentar
Dwalin Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Og so har ein dei som trur at det er elektrona som går i ein kabel når det går straum gjennom den. Det er det jo såklart ikke. Det er gode og onde ånder. Hva mener forresten du det er som forårsaker den strømmen, hvis det ikke er elektroner? Nokon vil kalle det onde og gode ånder, andre vil kalle det elektromagnetiske bølger. Her må jeg bare meddele at du er litt på jordet. Det som forårsaker de elektromagnetiske svingningene er elektroner (og ioner) som er i bevegelse i én felles retning. Det er altså ikke elektromagnetiske svingninger som er strømmen, strømmen er en strøm av elektroner (og ioner). Elektromagnetisme er en bieffekt av elektronene som er i bevegelse, det er noe som skapes rundt selve elektronene, og det er altså ikke denne elektromagnetismen vi bruker til å få effekt fra. Som noen av dere har påpekt tidligere, så beveger de fleste partikler seg fra der det er overskudd, til der det er underskudd. Derfor er det slik at elektronene beveger seg fra minus (der er det overskudd av elektroner) til pluss (der er det underskudd av elektroner). Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Se på side 148, databladet der. prikkenne står for + ved høyttaler elementene. Det skjemaet gjelder jo for delefilter! Grunnen til at de prikkene er der er at du skal kunne koble likt på alle høyttalerne! For jeg antar du viser til det koblingsskjemaet med tre høyttalere og delefiltre? I boken skrevet av Ketil Nordberg og Olav Østhus... Fremdeles ikke svar på spørsmål. Tror du bør be han læreren din forklare... Lenke til kommentar
mozz Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg tror Toolshead startet denne tråden fordi jeg i denne tråden hardnakket påsto at lyden ikke blei den samme ved å fasevende to høyttalere. Du vet hva du snakker om Toolshead, det er det ingen tvil om men jeg tror kanskje du har misforstått meg litt. Jeg mener ikke at lyden som høyttaleren genererer blir dårligere, men lyden som når frem til øret blir oppfattet annerledes. Det jeg snakker om er dypbass, og i et lytterom så skal det veldig lite til for å forandre på lydbildet. Det kan være å flytte høyttalerene noen cm. forover, bakover eller sideveis. Hvor du sitter har også veldig mye å si. Bare ved å flytte hode noen cm fra lytteposisjonen så blir det dårligere lyd. Ved å fasevende høyttalere som krabber ned til 20Hz så mener jeg at bassen høres annerledes ut fra samme lytteposisjon. Lenke til kommentar
corax- Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Se på side 148, databladet der. prikkenne står for + ved høyttaler elementene. Det skjemaet gjelder jo for delefilter! Grunnen til at de prikkene er der er at du skal kunne koble likt på alle høyttalerne! For jeg antar du viser til det koblingsskjemaet med tre høyttalere og delefiltre? I boken skrevet av Ketil Nordberg og Olav Østhus... Fremdeles ikke svar på spørsmål. Tror du bør be han læreren din forklare... JA! nettopp.... derfor er det kommer det ikke på det samme hva du kopler på + og hva du kopler på - .... har mye med hvilken vei spolen er viklet (i elementet), det er jo tross alt magnet feltet som driver høyttaleren også videre... (har foresten ketil nordberg også som lærer, men han er ikke like kul ) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) JA! nettopp.... derfor er det kommer det ikke på det samme hva du kopler på + og hva du kopler på - Fremdeles samme lyden, se bort ifra at den er fasevendt, hvis du kobler minus på pluss på alle høyttalerne. Skjemaet, som er slik, viser fremdeles bare hvor pluss og minus er for å koble alle likt. Unnskyld frihåndstegningen. Det jeg snakker om er dypbass, og i et lytterom så skal det veldig lite til for å forandre på lydbildet. Det kan være å flytte høyttalerene noen cm. forover, bakover eller sideveis. Hvor du sitter har også veldig mye å si. Bare ved å flytte hode noen cm fra lytteposisjonen så blir det dårligere lyd. Ved å fasevende høyttalere som krabber ned til 20Hz så mener jeg at bassen høres annerledes ut fra samme lytteposisjon.Ja, dette er selvsagt korrekt. Men å fasevende signalet har ikke annen forskjell enn at du flytter deg litt vekk. Alle instrumenter lager uendelig med overtoner og undertoner. Fra et par titalls hertz til flere titusen hertz. Hvis du beveger deg en millimeter, blir et signal faseforskjøvet mens andre blir ikke. Jeg klarer ikke å forklare det uten å tegne og fortelle, men så mye bryr tar jeg meg ikke. Edit: Og BTW: Jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker blir jeg på at det ikke spiller noen rolle! Endret 8. desember 2003 av Toolshed Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Og so har ein dei som trur at det er elektrona som går i ein kabel når det går straum gjennom den. Det er det jo såklart ikke. Det er gode og onde ånder. Hva mener forresten du det er som forårsaker den strømmen, hvis det ikke er elektroner? Nokon vil kalle det onde og gode ånder, andre vil kalle det elektromagnetiske bølger. Her må jeg bare meddele at du er litt på jordet. Det som forårsaker de elektromagnetiske svingningene er elektroner (og ioner) som er i bevegelse i én felles retning. Det er altså ikke elektromagnetiske svingninger som er strømmen, strømmen er en strøm av elektroner (og ioner). Elektromagnetisme er en bieffekt av elektronene som er i bevegelse, det er noe som skapes rundt selve elektronene, og det er altså ikke denne elektromagnetismen vi bruker til å få effekt fra. Som noen av dere har påpekt tidligere, så beveger de fleste partikler seg fra der det er overskudd, til der det er underskudd. Derfor er det slik at elektronene beveger seg fra minus (der er det overskudd av elektroner) til pluss (der er det underskudd av elektroner). Akk. Hadde berre alle hatt litt meir kvante-elektro-dynamikk. Det skjer nemleg kun 3 ting: 1) Elektrona går frå stad til stad 2) Fotona går fra stad til stad 3) Elektrona emitterer eller absorberer foton Elektrona går med 1mm/s (har sjekka i læreboka, det var ikkje 3mm/s). Og det er ikkje slik at når den fyrste dyttar inn går det ein ut på andre sida. Korleis kan ein då forklare tapt energi. Og kvifor kan ikkje elektron vandre so fort, Einstein har svaret på det. Når energi vert transportert i ein ledar skjer dette: Elektrona i ledaren absoberer og re-emitterer elektromagnetiske felter(foton) Tenkjer at dette er fin info om du skal kjøpe deg høgtalarkabel: Energien vert overført i overflata av ledaren. Dette kan reknast på. Dess lågare frekvens dess djupare går signala i ledaren(trur det er ca 1cm i kopar ved 50Hz). Derfor er "flatline" kablar å foretrekke når ein skal ha seg ein nøytral høgtalarkabel(og ikkje ein feit hageslange av ein monsterkabel, slik som mange trur). Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis du kobler 'feil', snur du fasen 180 grader Ehh, vanlige folk ville kanskje kalt det for en halv periodes faseforskyvning? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) Hvis du kobler 'feil', snur du fasen 180 grader Ehh, vanlige folk ville kanskje kalt det for en halv periodes faseforskyvning? Ja, men folk som jobber innen elektro(nikk) kaller det 180 graders faseforskyvning. Kom igjen... Begynn å argumenter mot det også! Endret 8. desember 2003 av Toolshed Lenke til kommentar
mozz Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 dette tok jo helt av 16 dager til ribba står på bordet...nam nam Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Akk. Hadde berre alle hatt litt meir kvante-elektro-dynamikk. Det skjer nemleg kun 3 ting:1) Elektrona går frå stad til stad 2) Fotona går fra stad til stad 3) Elektrona emitterer eller absorberer foton Elektrona går med 1mm/s (har sjekka i læreboka, det var ikkje 3mm/s). Og det er ikkje slik at når den fyrste dyttar inn går det ein ut på andre sida. Korleis kan ein då forklare tapt energi. Og kvifor kan ikkje elektron vandre so fort, Einstein har svaret på det. Når energi vert transportert i ein ledar skjer dette: Elektrona i ledaren absoberer og re-emitterer elektromagnetiske felter(foton) Tenkjer at dette er fin info om du skal kjøpe deg høgtalarkabel: Energien vert overført i overflata av ledaren. Dette kan reknast på. Dess lågare frekvens dess djupare går signala i ledaren(trur det er ca 1cm i kopar ved 50Hz). Derfor er "flatline" kablar å foretrekke når ein skal ha seg ein nøytral høgtalarkabel(og ikkje ein feit hageslange av ein monsterkabel, slik som mange trur). Du mener at elektrisk ledning er absorbering og emitering av fotoner? Jeg vil ha litt mer fysisk forklaring på det., har ett par spørsmål i den forbindelse, som helst bør besvares før jeg er overbevist. 1. Hvorfor er I definert til dQ/dt, når elektrisk strøm ikke er bevegelse av ladninger? 2. Hvorfor er enheten for strøm C/s når det som "kommer ut" av en leder ikke er elektroner, men fotoner? Forøvrig kan jeg ikke se hvorfor skineffekt som du går innpå her forklares bedre av din modell enn de andre (eller misforsto jeg hva du mente?) AtW Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis du kobler 'feil', snur du fasen 180 grader Ehh, vanlige folk ville kanskje kalt det for en halv periodes faseforskyvning? Ja, men folk som jobber innen elektro(nikk) kaller det 180 graders faseforskyvning. Kom igjen... Begynn å argumenter mot det også! Siden du insisterer Dette er et fysisk problem ikke et elektronisk (Altså resultatet, luft i bevegelse og bølger som har destruktiv interferens) så vil jeg at vi bruker fysikkens formuleringer... Destruktiv interferens ja, det er nok det ordet mange leter etter... Det er når to bølger kommer på likt og har en halv periodes faseforskyving slik at de utligner hverandre. Siden lyd går mye treigere enn lys skal det ikke så mye til for at man kan treffe akkurat slik... Oh yeah, i'm 1337 Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Dette er et fysisk problem ikke et elektronisk (Altså resultatet, luft i bevegelse og bølger som har destruktiv interferens) så vil jeg at vi bruker fysikkens formuleringer... Siden vi snakker om elektronikk nå, og ikke fysikken, foreslår jeg at vi bruker elektronikkens sjargong. Hva lysets hastighet i forhold til lyd har med dette å gjøre, je det må gudene vite. Den faseforskyvningen folk snakker om her, den som ødelegger hele lydbildet, eksisterer ikke. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Tror få kabinett (særlig bassrefleks) er designet slik at det er likegyldig om elementene slår innover istedenfor utover, signalet vil også gå motsatt vei igjennom kondisser, mostander og delefilteret noe som vil påvirke lyden. Lenke til kommentar
UAM Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Temaet du har tatt opp Toolshed, har alt med fysikken og intet med elektronikken å gjøre. Du betrakter signalet på samme måte som om man skulle sett i et oscilloscop, men øret er ikke et oscilloscop. Å tviholde på elektronikkboka di fra videregående og på den måte finne dine svar er meningsløst, da elektronikken stopper i talespolen. Nei, prøv å sett deg inn i hvordan øret oppfatter lyd, samt hvordan lyd forplanter seg og blir forvrengt av luft før du fortsetter med dine halvstuderte utsagn. Kan igjen bare oppfordre deg til å besøke Hifisentralen og gjenoppta ditt tema der, kan hende at du forstår kompleksiteten av temaet du så grovt forenkler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå