Moskus Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 hvis jeg plasserer tohøytalere med 3m forskyvning (i dybden) , har det mye å bety? Frekvensresponsen (som når deg, høyttalernes frekvens-respons vil selvfølgelig være den samme) vil være forskjellig avh. av rom-geometrien, samt en panorering vil oppstå siden det ene signalet kommer ca 8.8 ms senere enn det andre. Jeg synes ikke det er en god idé. Lenke til kommentar
amund Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Om du kobler pluss på pluss eller pluss på minus spiller ingen rolle. Det viktige er at det er likt på begge høyttalerne. Ikke enig. Dersom du kobler pluss på minus, og minus på pluss vil høyttalerelementet bevege seg innover når det skulle gått utover. Så fremt et høyttalerelement ikke gir fra seg samme lyd når det beveges innover som utover vil dette altså gi annen lyd enn når man kobler riktig. Når entusiaster måler inn høyttalerplassering på centimetre/millimetre (?) vil jeg påstå at det har noe å si hvilken vei høyttalerelementet blir satt i bevegelse. Noen som kan bekrefte/avkrefte? Mvh, Amund Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Så fremt et høyttalerelement ikke gir fra seg samme lyd når det beveges innover som utover vil dette altså gi annen lyd enn når man kobler riktig. Nei, høyttaleren gir bare en forandring i det statiske lydtrykket. Høyttaleren i seg selv har ingen polaritet. Den skal gi samme lyd fra seg uansett om den svinger utover eller innover. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Den skal gi samme lyd fra seg uansett om den svinger utover eller innover. Korrekt. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) Nokon vil kalle det onde og gode ånder, andre vil kalle det elektromagnetiske bølger. Har alle mine lærere feilinformert meg hvis de har sagt at det er elektroner i bevegelse som er strømmen, og er ikke SI-definisjonen på en Ampére x antall elektroner passert forbi en meter ledning med en kvadratmillimeters snitt? Er det ikke så at når du kobler en plusspol mot en minuspol så begynner elektroner, som det er masse av i en minuspol, å bevege seg, sakte, men sikkert, mot den positive polen? Om dine lærere har feilinformert fordi dei ikkje veit betre eller har forenkla virkelegheita er vanskeleg å seie. Dette er kanskje å rekna som ein av dei stygge forenklingane som vert gjort innan naturfaga i norsk skule, alt vart lettare å forstå når ein forsto at det var elektromagnetiske bølger som gjekk der. (tenk berre på den rørslemengda desse elektrona måtte ha hatt om dei skulle ha gått med so stor hastigheit, signalfarten i vanleg kabel er 2,3*10^8m/s) Det er sant at elektrona beveger seg sakte mot plusspolen, men det er veldig sakte(i størrelsesorden 3mm/s, det ville ha tatt litt tid å få slått på lyset med den hastigheita og ei elektrisk basert datamaskin basert på den signalfarta ville ha vore utenkjeleg). Endret 8. desember 2003 av gastingen Lenke til kommentar
Sunseeker Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Det er riktig at det viktigste er at begge (alle) høytalere er koblet med lik polaritet, men lyden blir ikke identisk hvis man reverserer polariteten. Følgende artikkel bør bekrefte Amunds innlegg: "Absolute Polarity When an instrument produces a sound, the sound consists of a series of alternating rarefactions and compressions of air. The sonic signatures of such acoustic musical instruments are determined by the pressure and spacing of these rarefactions and compressions. Electronic recording and reproduction have now made it possible to turn rarefactions into compressions and vice-versa. The significance of this to the problem of establishing a home concert hall is not entirely clear. But a few people seem to be able to hear a difference between correct and incorrect polarity. Therefore, care should be taken that all amplifiers, speakers and ambience sources, taken together, do not invert. Since acoustic reflectors in concert halls do not invert polarity, the key early reflections, at least, should not be inverted accidentally in home reproduction either and should be delivered to the ears with the same polarity as the direct sound which is, one hopes, also of the correct absolute polarity. If you cannot tell one polarity from the other in your own system, don't despair. For a few people, polarity is only audible when special test signals are used. One possible reason for difficulty in this regard is the nature of many instruments. A listener to the left of a violinist hears one polarity, while a listener to the right hears the other polarity, assuming the string is vibrating in the same plane as the ears of both listeners. But no matter where you stand around a trumpet you get the same polarity. The inverted polarity sound in this case is inside the trumpet. Indeed it has been reported that test subjects are more likely to hear polarity differences where wind instruments are involved. On balance, one would have to say that it does not pay to agonize over the absolute polarity effect unless you are certain that you or your friends are sensitive to it." Kilde: www.ambiophonics.org Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 For a few people, polarity is only audible when special test signals are used. Syns nå nettopp dette motbeviste Amunds innlegg. Slike test-signaler som nevnt her har ingen "negativ" del (eller "positiv" del), og bytter man da polariteten på høyttaleren, er dette for noen hørbart fordi høyttaleren bare går i en retning som bare gir bare positiv forandring i det statiske lydtrykket. Dette vil være hørbart fordi vi har lært oss at forandring i det statiske lydtrykket har både en positiv og negativ del. Signaler består ("vanligvis") av utsving og tilbakesving innover, og for slike signaler (det vil si alle andre signaler utenom testsignaler) har polariteten ingenting å si. (Det bør også legges at dette er en av grunnene man vil bekjempe DC-offset i digitale innspillingssystemer). Lenke til kommentar
Sunseeker Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Du må lese artikkelen mer grundig. De "few people" i setningen du siterer er en gruppe i tillegg til den gruppen som hører reversert polarisering ved avspillling av musikk. Dessuten var hovedpoenget mitt at de andre debattantene her tydeligvis uttaler seg om ting de ikke har greie på: Den skal gi samme lyd fra seg uansett om den svinger utover eller innover. Korrekt. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg tolket det som at det var de samme "few people". Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis vi har et signal, for eksempel en rein A, som er en frekves på ca. 440Hz, kan den se ut som dette: Der ser vi at vi har en amplitude på 5v, en p2p-verdi på ti volt. På punkt nummer a vil høyttalerelementet være helt i null. Altså det står der det står når det er null spenning på. Ved punkt B har spenningen økt til +5volt, og høyttalerelementet vil skubbes utover. Ved punkt C er spenningen igjen 0 volt, og høyttalerelementet går tilbake der det var ved starten. Punkt D er -5volt, og høyttalerelementet er trukket tilbake like mye som det var skubbet ut ved punkt B. Ved punkt E er vi tilbake i null. Dette spiller en rein tone, og den reine tonen vil være helt lik; 100% identisk, samme hvilke polaritet man har på høyttaleren. Lenke til kommentar
UAM Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Temaet dere her tar opp er i grunn et ekstremt komplisert, hvor de lærde fortsatt strides. Det hele bunner ut i hvordan lyd forplanter seg i luft og på hvilken måte lyden tolkes av øret. Hvis dere ønsker en mer dyptgående og kunnskapsrik diskusjon på temaet foreslår jeg at dere besøker hifisentralen.no, der dette temaet er en gjenganger, og hvor personer som har brukt mye av sitt liv på å spekulere på dette, diskuterer. Denne tråden er full av halvsannheter og ufullstendige betraktninger, og er derfor intetsigende. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Må bare få nevne at det kalles akustisk kortslutning hvis du har to høyttalere med motsatt polaritet, eller hvis dere har en høyttaler uten kasse. Det har omtrent samme effekt, og virker mest inn på lave frekvenser. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 ... og det fordi lydtrykket som genereres på den ene siden av høyttaleren kanselerer ut lydtrykket som generes på den andre siden. Grunnen til at det virker best på lave frekvenser er at ved disse frekvensene har høyttaleren nesten ingen direktivitet. Lenke til kommentar
Sunseeker Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) Temaet dere her tar opp er i grunn et ekstremt komplisert, hvor de lærde fortsatt strides. Det hele bunner ut i hvordan lyd forplanter seg i luft og på hvilken måte lyden tolkes av øret. Hvis dere ønsker en mer dyptgående og kunnskapsrik diskusjon på temaet foreslår jeg at dere besøker hifisentralen.no, der dette temaet er en gjenganger, og hvor personer som har brukt mye av sitt liv på å spekulere på dette, diskuterer. Denne tråden er full av halvsannheter og ufullstendige betraktninger, og er derfor intetsigende. Enig. Jeg mener at en tråd preget av mye "synsing" og forhastede konklusjoner blir bedre av å se hva folk som virkelig har peiling mener om saken. Fyren som har forfattet artikkelen jeg siterte over f.eks, er: RALPH GLASGAL, B.E.P., M.S.E.E. (IEEE, AES) a Cornell University Engineering Physicist and Electronics Engineer, was awarded a patent for a stereo dimension control and designed recording equipment for RCA and high fidelity components for Fisher Radio. Han konkluderer altså at det er en forskjell i lydbildet ved reversering av polaritet, men at det er snakk om nyanser så små at mange ikke oppfatter det. Endret 8. desember 2003 av Sunseeker Lenke til kommentar
Logifix Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis vi har et signal, for eksempel en rein A, som er en frekves på ca. 440Hz, kan den se ut som dette: Der ser vi at vi har en amplitude på 5v, en p2p-verdi på ti volt. På punkt nummer a vil høyttalerelementet være helt i null. Altså det står der det står når det er null spenning på. Ved punkt B har spenningen økt til +5volt, og høyttalerelementet vil skubbes utover. Ved punkt C er spenningen igjen 0 volt, og høyttalerelementet går tilbake der det var ved starten. Punkt D er -5volt, og høyttalerelementet er trukket tilbake like mye som det var skubbet ut ved punkt B. Ved punkt E er vi tilbake i null. Dette spiller en rein tone, og den reine tonen vil være helt lik; 100% identisk, samme hvilke polaritet man har på høyttaleren. Nå Synes jeg det var på tide bryte litt inn her... Tanken her stemmer helt den hvis OG BARE Hvis det er en lang ren tine du hører på. Men hvis verden hadde vært så enkel hadde jo alle instrumenter hørtes helt like ut! Alså omtrent som lyden av en billig (leke( synt fra 80 tallet! Hadde vel ikke skapt de helt store opplevelser det? Men klangen fra et instrument er summen av grunntonen pluss de over og underharmoniske forvrengningene! Det er Dette som gjør forskjellen på Lyden i forskjellige instrumenter. Hvis det sitter noen her på forumet som spiller EL-gitar eller vet litt om en el gitar så har dere sikkert hørt om en Fuzz boks? Det fuzz boksen er er en forsterker fom repliserer signalet den for inn men legger til forvrengninger.... Kan skrive mye om dette men ingen vits her tror jeg Tilbake til teorien om 440 Hz signale4t ditt igjen.... For at det skal kunne bli helt likt uansett Polaritet så forutsetter det at tonen blit holdt over en viss tid... Hva hvis vi da sier at dettte signalet er på 40 Hz (Bass) Da vil man få en "tidsforskyvning på" 0,025 sek før man er i "rett fase". Men det er også en annen og vesentlih feil etter i det du sier.... Lydsignaler er ikke rene "perfekte" sinussignaler... Og det forekommer at amplitudene kan være "høyere" ved en polaritet enn ved den andre. Noe som du ser tydelig hvis du tegner diagrammet ditt med over og underharmoniske toner.... Nå håper jeg at noen i det helte tatt har fått med seg hjva jeg mener! Selv om det kan være tvilsomt Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Hva hvis vi da sier at dettte signalet er på 40 Hz (Bass) Da vil man få en "tidsforskyvning på" 0,025 sek før man er i "rett fase". Da går du ut ifra at mikrofonen er helt inntil alle instrumentene og at man befinner seg helt opptil høyttaleren når man hører... Det vil si at om mikrofonen står 4 meter ifra den kilden som genererer det 40Hz-signalet ditt, og vi befinner oss 4 meter ifra høyttaleren, er det akkurat det samme som om man fasevender høyttaleren og går helt bort til høyttaleren. En frekvens på 40Hz, hørt fra en bassgitar, vil bli "fasevendt" hver åttende meter, hvis jeg ikke har regnet feil. Om man da er på en konsert, vil den lyden da bli annerledes per åttende meter bak i salen du beveger deg, og lik hver sekstende? hva er da riktig lyd? Den lyden som kommer ut av gitaren, eller den lyden som er 8 meter lenger vekke? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Om dine lærere har feilinformert fordi dei ikkje veit betre eller har forenkla virkelegheita er vanskeleg å seie. Dette er kanskje å rekna som ein av dei stygge forenklingane som vert gjort innan naturfaga i norsk skule, alt vart lettare å forstå når ein forsto at det var elektromagnetiske bølger som gjekk der. (tenk berre på den rørslemengda desse elektrona måtte ha hatt om dei skulle ha gått med so stor hastigheit, signalfarten i vanleg kabel er 2,3*10^8m/s) Det er sant at elektrona beveger seg sakte mot plusspolen, men det er veldig sakte(i størrelsesorden 3mm/s, det ville ha tatt litt tid å få slått på lyset med den hastigheita og ei elektrisk basert datamaskin basert på den signalfarta ville ha vore utenkjeleg). Lenge siden jeg har hatt dette nå, men jeg er slett ikke sikker på at du har rett. I er definert som dQ/dt, nemlig ladningsendring per tid. Elektroner beveger seg sakte ja, men dette kan samenlignes med slike "fysiske kuler" folk har på kontorene sine, med mange kuler inntil hverandre, selv om kula som klinker fra den ene enden har lav fart vil kula på den andre enden sprette ut med en gang. Er ikke 100% beinsikker, siden det er lenge siden jeg har hatt det, skal sjekke det opp når jeg kommer hjem, med 90% kan jeg nok driste meg til . AtW Lenke til kommentar
Logifix Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Hva hvis vi da sier at dettte signalet er på 40 Hz (Bass) Da vil man få en "tidsforskyvning på" 0,025 sek før man er i "rett fase". Da går du ut ifra at mikrofonen er helt inntil alle instrumentene og at man befinner seg helt opptil høyttaleren når man hører... Det vil si at om mikrofonen står 4 meter ifra den kilden som genererer det 40Hz-signalet ditt, og vi befinner oss 4 meter ifra høyttaleren, er det akkurat det samme som om man fasevender høyttaleren og går helt bort til høyttaleren. Vel nå har jeg ALDRIG sett noen som har mikfonen montert 4 meter unna bassgitaren..... Mikrofonen er monteri i Gitaren....... Vastanden mellom deg og høytaleren er konstant for ALLe instrumentene .... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Vel nå har jeg ALDRIG sett noen som har mikfonen montert 4 meter unna bassgitaren..... Mikrofonen er monteri i Gitaren....... Vastanden mellom deg og høytaleren er konstant for ALLe instrumentene .... 1: på en akustisk gitar (det finnes det også) er ikke mikrofonen montert inne i gitaren. 2: For alle instrumentene, ja, men hva har det med saken å gjøre? Signalene blir jo fasevendt uansett. Høyttalere skal fremdeles avgi lyden like bra "innover" som "utover". Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Hmmm.... litt for mange kvasi-teorier her for at dette er vits i å diskutere videre. Konklusjon: Koble + på + og - på -, så går det bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå