pgdx Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 All lyd er bevegelse i luft. Når lyden blir omgjort til elektriske signaler, blir det laget i form av vekselspenning. Når denne vekselspenningen blir koblet til et høyttalerelement vil det forårsake at høyttalerelementet vil vibrere inn og ut. Dette er for å skubbe luft frem og tilbake slik at det treffer øret vårt og blir omgjort til små pulser... Om du kobler pluss på pluss eller pluss på minus spiller ingen rolle. Det viktige er at det er likt på begge høyttalerne. Hvis du kobler riktig vil begge høyttalerne "skubbe" luft samtidig, og dermed lage en slage mur av luft som blir presset mot ørene våre. Kobler du de derimot feil, vil den ene høyttaleren skubbe luft, samtidig som den andre suger til seg luft. Dette gjør at luften, istedenfor å bli presset mot ørene våre, vil bevege seg imellom de to høyttalerne, og meget lite ut i rommet, eller bilen, eller hva det nå skulle være. Du merker dette best ved å plassere to høyttalere mot hverandre og høre forskjell om du bytter polaritet på en av de. Da vil bassen forsvinne kraftig, og lyden blir meget redusert. Andre kan legge til tilleggsopplysninger eller spørre, men ingen må påstå noe hvis de ikke har peiling. Slik som skjedde i tråden som inspirerte meg til å lage denne. Lenke til kommentar
capy Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) i virkeligheten er minus pluss, og pluss minus. men det er for mye pes å gjøre om på dette nå da det hadde kostet for mye peng, forvirring, farlige situasjoner osv. altså: samme grunn til at england fremdeles kjører på venstre side av veien. (altså: elektronene går "feil" vei av hva vi en gang trodde) Endret 7. desember 2003 av capy Lenke til kommentar
corax- Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) Det har faktisk mye å si.... Viklingsretningen på spolen bestemmer hva som er + og hva som er - på høyttaler elementene.. Hvis du f.eks har en 3-veis høyttaler kan bass og diskant elementene være koblet + på + og - på - , mens mellomtone elementet kan være koblet - på + og + på -. Hvis du skjønner hva jeg mener. EDIT: det jeg mente var at det ER viktig hva som kobles på + og hva som kobles på - . Endret 7. desember 2003 av corax- Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Ja, som de sier er "strømretningen" fra pluss til minus mens "elektronretingen" er fra minus til pluss. Synd de dreit på draget den gangen... Lenke til kommentar
corax- Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) Ja, som de sier er "strømretningen" fra pluss til minus mens "elektronretingen" er fra minus til pluss. Synd de dreit på draget den gangen... hehe.. ikke det jeg mente nei.. Se her. Sitter med lærebok her som forklarer det hele så... Endret 7. desember 2003 av corax- Lenke til kommentar
mozz Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Hear hear, kom med læreboka så tenker jeg vi får fakta på bordet her ja Lenke til kommentar
corax- Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 ok.. Boka heter elektronikk 4 Signalomformere (skrevet av Olav Østhus, samme lærer som jeg har ! ) hmm.. nå fant jeg ikke det bildet som læren viste oss på overhead her nå da men.. Det bilder er nesten identisk med det jeg tegnet (bortsett fra at det hadde tegnet inn kondensatrer og spoler for frekvensdeling.) Jeg spurte faktisk om akkurat det, og han sa det jeg skrev oppi der. Men det står forklart på side 144-150 om akkurat det.. masse datablad og andre snacks. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Når det gjelder pluss og minus, er strømretningen tradisjonelt sett regnet for å være fra pluss til minus. Nå er det slik at en pol med minus har et overskudd av elektroner (fordi elektroner er negativt ladde), og en positiv pol har et underskudd elektroner, og det er "ønsket" om å utlikne denne forskjellen som driver elektronene fra minus til pluss. Så joda, det går fra der det er overskudd, men det er fordi det det er overskudd av er negativt, at det går fra minus til pluss bfisk igjen Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Og so har ein dei som trur at det er elektrona som går i ein kabel når det går straum gjennom den. Og, det er berre vekselspenning som går til høgtalarar(det er iallefall det det skal vere). Det er heilt rett som trådstartar seier, polariteten har ikkje nokon betydning so lenge den er lik på alle høgtalarane. Lenke til kommentar
corax- Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) har ikke sagt noe om elektron retningen. MEN hvilken vei spolen i høyttaler elementet er viklet har ALT å si for hva som skal kobles til + og hva som skal kobles til - . Endret 8. desember 2003 av corax- Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis du kobler 'feil', snur du fasen 180 grader ... Det er ikke akkurat anbefalt, med mindre du liker litt sånn diffus Dolby Pro Logic-feel ved avspilling av musikk. En liten digresjon: Det er alltid like morsomt å finne fasevendte koblinger i HiFi-asyl, særlig hvis de kjører demo av tri-amp løsninger med 10 000-kroners kabler og 100 000-kroners høyttalere (litt satt på spissen ). Ivrige potensielle kunder: - 'Wow, for en lyd!' Lars hører noe som ikke er helt riktig, titter på anlegget: - 'Høyh, dere har koblet feil her. Den ene mellomtonen og diskanten er fasevendt' (kablene er til og med fargekodet, så man må være blind for å klare å koble feil) Betjeningen: - 'Tull.' *kikker på koblingene* *skrur fort av* - 'Vi må tweake litt mer og bruke bedre kabler for at dette skal høres best ut, bare vent litt.' *kobler riktig* Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Og so har ein dei som trur at det er elektrona som går i ein kabel når det går straum gjennom den. Det er det jo såklart ikke. Det er gode og onde ånder. Hva mener forresten du det er som forårsaker den strømmen, hvis det ikke er elektroner? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Hvis du kobler 'feil', snur du fasen 180 grader ... Det er ikke akkurat anbefalt, med mindre du liker litt sånn diffus Dolby Pro Logic-feel ved avspilling av musikk. Har du noen form for utdannelse når det gjelder elektro/elektronikk? Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Og so har ein dei som trur at det er elektrona som går i ein kabel når det går straum gjennom den. Det er det jo såklart ikke. Det er gode og onde ånder. Hva mener forresten du det er som forårsaker den strømmen, hvis det ikke er elektroner? Nokon vil kalle det onde og gode ånder, andre vil kalle det elektromagnetiske bølger. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Nokon vil kalle det onde og gode ånder, andre vil kalle det elektromagnetiske bølger. Har alle mine lærere feilinformert meg hvis de har sagt at det er elektroner i bevegelse som er strømmen, og er ikke SI-definisjonen på en Ampére x antall elektroner passert forbi en meter ledning med en kvadratmillimeters snitt? Er det ikke så at når du kobler en plusspol mot en minuspol så begynner elektroner, som det er masse av i en minuspol, å bevege seg, sakte, men sikkert, mot den positive polen? Lenke til kommentar
thgjerde Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Og so har ein dei som trur at det er elektrona som går i ein kabel når det går straum gjennom den. Det er det jo såklart ikke. Det er gode og onde ånder. Hva mener forresten du det er som forårsaker den strømmen, hvis det ikke er elektroner? Nokon vil kalle det onde og gode ånder, andre vil kalle det elektromagnetiske bølger. elektromagnetiske bølger er det som går i optiske kabler. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 elektromagnetiske bølger er det som går i optiske kabler. I optiske kabler går det lys. Om du vil kalle det elektromagnetiske bølger eller fotoner bryr ikke jeg meg om. Jeg holder meg til det banale begrepet lys. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) Om du kobler pluss på pluss eller pluss på minus spiller ingen rolle. Det viktige er at det er likt på begge høyttalerne. Ja. Korrekt. En høyttaler har egentlig ikke polaritet i det heletatt. Grunnen til at de er merket pluss og minus er at vi ikke skal koble forskjellig. Beklager forvirringen i sted. Se her for min PA (som i dette tilfellet står for "Public Apology" ). Edit: Link Endret 8. desember 2003 av moskus Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 ...er ikke SI-definisjonen på en Ampére x antall elektroner passert forbi en meter ledning med en kvadratmillimeters snitt? da må jeg få lov å si at det der var feil... Her kommer den riktige: En ampere er den konstante elektriske strømmen som frembringer en gjensidig lineær kraft på 2 · 10-7 newton per meter leder når strømmen går gjennom hver av to rettlinjete, parallelle, uendelig lange ledere med sirkulært og neglisjerbart lite tverrsnitt, og lederne er anbrakt i en meters innbyrdes avstand i tomt rom. Lenke til kommentar
micromyk Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg har eit godt spørsmål om polaritet og fasefeil på høytalere. Hvor mye har plassering av høytalere å si på fasen?? F.eks. hvis jeg plasserer tohøytalere med 3m forskyvning (i dybden) , har det mye å bety? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå