Lomeus Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Hei. Har i de siste årene spilt mange spill som ikke krever så rask respons/hz annet en CS:GO når det kom ut. Spiller for øyeblikket på en 24" Asus skjerm med 2ms. Har nå virkelig behov for en ny hovedmonitor og lurte på om noen hadde enkle tips eller erfaringer? Ønsker 27" og vis mulig 144Hz, kommer til å bli brukt mest til PUBG og lignende spill. Skjermen(e) skal drives av et 1080 kort. Ønsker helt å ikke bruke mer en 4k, men 1000 opp eller ned er ingen krise om det er store oppgraderinger. Noen som kan hjelpe meg på riktig bane? MvH Bjarte Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Hvis du ser på prishistorikk på denne, så ser du at den ganske ofte er nede i 4990,-. Jeg ville vurdert å legge inn et prisvarsel på den om jeg var deg. Ellers er det ingen u-pris på "storebroren" med IPS panel nå som den er på tilbud heller. Men da er vi jo oppe i 5995,-... Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 27. august 2017 Forfatter Del Skrevet 27. august 2017 (endret) Takk for raskt svar! Hvordan er forskjellen på disse to mtp IPS og TN panel, hadde en kompis som ikke var veldig fan av IPS. Ser nå at storebroen faktisk er billigere, men litt over budsjett da. Er dette high end skjermer, finnes det noen lignende, men kanskje rimeligere alternativer? Skjermer som en av disse: AOC Agon, Samsung Curved og AOC LED Er noen av disse på samme nivå? Endret 27. august 2017 av Lomeus Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Alle skjermene du viser til er Freesync skjermer. De ville passet veldig godt sammen med et skjermkort fra AMD, men med Nvidia skjermkort blir det bortkastet med Freesync. Og det er også de som melder om at det blir litt krøll med den kombinasjonen, selv om det ikke egentlig skal bli noe annet enn at man bruker den som en vanlig skjerm uten noen form for adaptive sync. Freesync og G-Sync har jeg lagd en liten FAQ for, som du finner i signaturen min her, om du vil kikke litt nærmere på det. "Storebroren" er litt billigere nå, siden den er på 25% tilbud hos Komplett, og Power prismatcher dem. Selv er jeg også litt skeptisk til IPS for gaming, men veldig mange liker dem. Så jeg pleier ikke la min egen preferanse spille inn på anbefalinger. Akkurat det er slikt som hver enkelt må finne ut av selv. Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 Takk for svar! Veldig irriterende at G-sync er så dyrt imotsetning til Freesync. Med alle utgiftene jeg har for tiden så blir jeg nok nødt til å unngå AS fullstending, 6k for en monitor blir for mye. Er ikke mye som skal til for at jeg får en stor oppgradering uansett, spiller for øyeblikket på en ASUS VS247. Hva hadde du gjort, funnet en skjerm uten AS, eller brukt den jeg har nå i mange mnd for å deretter kjøpe en AS skjerm når jeg får råd? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Hvis du leser FAQ'en min, så ser du jeg har et par tips til, og forklaringer på, flere av de forskjellige sync metodene. Og jeg har et par bruker eksempler. Så jo, følger man de tipsene. Så kan man klare seg ganske greit med en helt "vanlig" skjerm. Men AS skjermer gir et par muligheter som man ellers ikke får. Og jeg synes absolutt de er verdt å spare opp til. En av "konsekvensene" ved AS, er jo nemlig at man kan oppleve spill uten tearing og hakking på høyere grafikk preset, ved relativt mye lavere fps enn før. Kort sagt; AS skjermer lar deg beholde skjermkortet lenger.. Om jeg var deg, ville jeg som sagt lagt inn et prisvarsel hos prisjakt.no på skjermen som ofte er nede i 4990,-. Den kommer nesten garantert til å komme på tilbud til den prisen igjen. Og sikkert ikke så lenge til. Du må vel registrere deg hos prisjakt for den funksjonen. Men det er det jo verdt. Jeg kikket på skjermen din forresten, og Asus oppgir at den har 5ms pixel responstid.. Men de oppgir også frekvensen til å være mellom 55 og 75Hz. Det betyr at skjermen støtter 75Hz i en eller flere oppløsninger. Er du uheldig er det kun 1024x768. Men med litt flaks kan du gå i kontrol panelet til skjermkortet. Og lage en "custom resolution" der. Da setter du opp 1920x1080@75Hz og prøver det. Om det fungerer vil du oppleve en ganske markant forbedring i flyten. Kanskje nok til å holde deg over til du har råd til en G-Sync skjerm? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Så kom det sannelig et dagstilbud på den mest aktuelle skjermen allerede. Ikke fullt så god pris som det har vært på den før. Men absolutt en grei pris dette: https://www.komplett.no/product/902871/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/acer-27-predator-led-g-sync-xb271hua# Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 Der kom den ene skjermen Acer 27" LED G-Sync XB271HUA ut på tilbud hos komplett! Denne er vell å anbefale? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 (endret) Der kom den ene skjermen Acer 27" LED G-Sync XB271HUA ut på tilbud hos komplett! Denne er vell å anbefale? He he, jeg var visst et par sekunder før deg, se posten over din siste. Endret 28. august 2017 av Gabri3L Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 29. august 2017 Forfatter Del Skrevet 29. august 2017 Da var skjermen kjøpt og henta. Stor forskjell mellom de to skjermene! Har du noe forslag til kalibrering/setup, aldri hatt en så "fancy" skjerm, så antar at det er endel ting jeg burde gjøre for å optimalisere? Tusen takk for hjelpen forresten Gabriel! Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. august 2017 Del Skrevet 29. august 2017 Bare hyggelig! Håper du blir fornøyd. Når det gjelder kalibrering kan du vurdere å kjøpe en rimelig skjermkalibrator. Men de fleste tar det jo bare mer eller mindre på "gefylen". Et tips er å google etter skjerm modellen etterfulgt av calibration settings og liknende. Med litt flaks finner man noen som har kalibrert samme modell. Og delt sine innstillinger. Det blir som regel bedre å låne andres kalibrerte innstillinger enn ingen "kalibrering" over hodet. Men det er greit å ha i bakhodet at det kan være relativt store eksemplar forskjeller fra samme modell. Så om man ikke liker innstillingene. Så er det igrunnen bare å still det slik man liker det. Kalibrering er egentlig ikke veldig viktig før man snakker om bildebehandling. Fordi man vil jo at bildet man fikser litt på i photoshop skal se likt ut på andres skjermer også. Eller at det ikke kommer en annen farge ut av printeren enn man har på skjermen sin. Ellers er det jo bare smak og behag utover å unngå black crush og white crush. Det kan man egentlig enkelt stille inn med mange forskjellige programmer. Her er noen innstillinger med henvisning til en slik testside for din nye skjerm. Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 30. august 2017 Forfatter Del Skrevet 30. august 2017 Håper jeg også, til 5k burde man få en solid skjerm, men problemet er jo som alltid at man kanskje ikke bruker skjermen for det den er verdt. Jeg gikk inn i settings og satt på 144hz (165hz OC, her endra jeg selvfølgelig på lysstyrke etc, men syns skjermen er for lys fremdeles. Svart skinner litt igjennom, og fargene virker litt blasse i forhold til min forrige skjerm. Dette er jo selvfølgelig også en tilsendingsgreie! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå