henrikrox Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Hei Planlegger el bil kjøp snart. Men er litt fersk på dette. Huset er fra 1987 og har 16 kurser. Men mange av kursene er 10A også den ut til garasjen. Så har jeg hørt det at å lade på 10A schuko er null stress. Men vet ikke om de da også har 10A sikring eller om de belaster 10A på en 16A kurs. Så vidt jeg er bekjent så har Tesla muligheten til å sette styrken ved lading. Alt fra 5A og oppover. Jeg kjører bare 2 mil om dagen. Så lade hastighet er ikke det som er viktig. Ville helst bare ikke ha varmgang. Spørsmålet mitt er om alle bilene har mulighet til å velge styrke på lading? Spør fordi vi hadd en leaf på besøk her en dag som skulle lade i garasjen. Men bilen virket ikke å ta imot strøm så vi måtte dra lade kabelen inn i gangen inni der det er 16A. Jeg tror også at garasjen er delt med en bod der en liten fryser står. Det forklarer hvorfor en gressklipper tok sikringen når jeg prøvde å skru den på (1800W). Det å bytte kursen til 16A tror jeg blir dyrt. Alt av ledninger må jo skiftes også Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 27. august 2017 Forfatter Del Skrevet 27. august 2017 (endret) Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si. Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år. Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel Endret 27. august 2017 av henrikrox Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si. Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år. Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel Du må ha dedikert kurs og type b jordfeil bryter. De fleste har justeringsmuligher for strømstyrke, men ikke alle har så stor oppløsning som tesla. Hvilken bil vlir det? Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si. Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år. Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel Du må ha dedikert kurs og type b jordfeil bryter. De fleste har justeringsmuligher for strømstyrke, men ikke alle har så stor oppløsning som tesla. Hvilken bil vlir det? Såpass ja. Alle disse reglene takker for hjelpen Har ikke bestemt oss. Har prøvekjørt i3 og e golf foreløpig. i3en var morsom men kanskje upraktisk. Likte veldig godt interiøret. Egolfen var helt grei. Syntes det er litt vanskelig å orientere seg fordi det er så mye å velge mellom. Ampera er litt uaktuelt grunnet leveringstid. Derfor også model 3. Så har du nye Leafen som er rett rundt hjørnet. Vi skal prøve ioniq på onsdag. Har hørt mye fint om den. Model S hadde vært et alternativ. Men dette skal være backup bil og føler det blir for mye penger. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si. Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år. Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel Ja om du lader med 6A så vil det gå greit. Men det er krav om dedikert kurs med jordfeilbryter type b (10A ved Schuko kontakt). Oversikt over el-biler: https://elbil.no/elbil-2/elbiler-idag/ Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Har sett nok av dem som lader med skjøteledning ut av vinduet, så det er nok fullt mulig. 10A er i hvertfall ikke hindringen, selv om du neppe kan bruke kursen til noe annet mens bilen lader. Men du har vel en felles jordfeilbryter i detminste? Det er vel påkrevd? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 (endret) En dedikert 10A kurs som legges opp til for elbil lading er beregnet til å kunne belastes med 10A, men det anbefales å begrense lading til 8A. Det svake leddet er Schuko kontaktene (vanlige kontakter) som ikke anbefales å belastes med mer en 8A over tid. Det samme gjelder en vanlig kurs med 10A, men her er det vel større usikkerhet om hvor god ledningsnettet er og dermed større grunn til å begrense til 8A. Om det hadde vært en 15A eller 16A kurs kunne den vel belastes med 10A-13A lading, men da helst med CEE kontakt. Endret 28. august 2017 av Svein M Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 har ladet masse på 10A, ikke noe problem. Jeg har en Leaf med en slik lader man kan velge 6A, 10A, 13A og 16A på. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si. Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år. Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel Du må ha dedikert kurs og type b jordfeil bryter. De fleste har justeringsmuligher for strømstyrke, men ikke alle har så stor oppløsning som tesla. Hvilken bil vlir det? Såpass ja. Alle disse reglene takker for hjelpen Har ikke bestemt oss. Har prøvekjørt i3 og e golf foreløpig. i3en var morsom men kanskje upraktisk. Likte veldig godt interiøret. Egolfen var helt grei. Syntes det er litt vanskelig å orientere seg fordi det er så mye å velge mellom. Ampera er litt uaktuelt grunnet leveringstid. Derfor også model 3. Så har du nye Leafen som er rett rundt hjørnet. Vi skal prøve ioniq på onsdag. Har hørt mye fint om den. Model S hadde vært et alternativ. Men dette skal være backup bil og føler det blir for mye penger. Det er også lang leveringstid på ioniq også:/ Ville absolutt ventet å se hva leaf to byr på Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 Har sett nok av dem som lader med skjøteledning ut av vinduet, så det er nok fullt mulig. 10A er i hvertfall ikke hindringen, selv om du neppe kan bruke kursen til noe annet mens bilen lader. Men du har vel en felles jordfeilbryter i detminste? Det er vel påkrevd? Jeg har ikke veldig god peiling på sikringer og strøm Men det er ihvertflal ikke kombi automat sikringer i sikringsskapet (med jordfeil). Automatsikringene er visst veldig gode (FAZ) men ble lagt inn ved slutten av 80 tallet. Kom ikke krav om jordfeilbryter på 90 tallet og da bare på bad? Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 En dedikert 10A kurs som legges opp til for elbil lading er beregnet til å kunne belastes med 10A, men det anbefales å begrense lading til 8A. Det svake leddet er Schuko kontaktene (vanlige kontakter) som ikke anbefales å belastes med mer en 8A over tid. Det samme gjelder en vanlig kurs med 10A, men her er det vel større usikkerhet om hvor god ledningsnettet er og dermed større grunn til å begrense til 8A. Om det hadde vært en 15A eller 16A kurs kunne den vel belastes med 10A-13A lading, men da helst med CEE kontakt. Ja det stemmer nok bra. Jeg hadde uansett tenkt å lade på 6A uansett egentlig for å sove bedre om natta. Hadde jeg gjort det ulovlig, og koblet laderen på den 10A kursen som i dag er brukt til lys i gangen + lys ved garasje, så tror jeg nok det hadde gått like fint, som om jeg hadde en egen kurs og ladet med 8A, viktigere er vel den type b jordfeilen som sikkert har noe med DC å gjøre. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 har ladet masse på 10A, ikke noe problem. Jeg har en Leaf med en slik lader man kan velge 6A, 10A, 13A og 16A på. Vet ikke om du misforstd, menne. Du lader sikkert på 10A, men da har du sikkert 16A kurs. Jeg ville ikke belastet en 10A kurs med 10A, derfor jeg vil lade med 6A på 10A kursen. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 Det er også lang leveringstid på ioniq også:/ Ville absolutt ventet å se hva leaf to byr på Jepp, samboer liker veldig godt leafen (utseende messig). Jeg er dog ikke helt enig. Men vi får se ja Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 har ladet masse på 10A, ikke noe problem. Jeg har en Leaf med en slik lader man kan velge 6A, 10A, 13A og 16A på. Vet ikke om du misforstd, menne. Du lader sikkert på 10A, men da har du sikkert 16A kurs. Jeg ville ikke belastet en 10A kurs med 10A, derfor jeg vil lade med 6A på 10A kursen. lader med 10A på 10A kurs jo. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Grunnen til at de vil ha jordfeilbryter type b er at denne virker selv om der er DC jordfeil. Om der er slik feil så kan vanlige jordfeilbrytere bli satt ut av spill, dvs at de ikke slår ut når de skal. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 (endret) Hvis man får innstallert dedikert kurs med 10A, og Schuko kontakt så må det være greit å lade med 10A. Og jeg mener at så lenge der ikke er andre ting tilkoblet på en 10A kurs så er det greit å bruke 8A lading. Men en har mulighet til å bruke 6A om en vil. Endret 28. august 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Lader også med 10A kurs, dog lagt opp som dedikert kurs med type b. Det går helt fint da det er lite punkt å gå varmgang i. Det er dog ikke anbefalt å trekke over 80% på kurser hvor det er flere punkt i samme kursen. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Det svake leddet er Schuko kontaktene (vanlige kontakter) som ikke anbefales å belastes med mer en 8A over tid. Nå er vel schuko godkjent til 16A Har sett nok av dem som lader med skjøteledning ut av vinduet, så det er nok fullt mulig. 10A er i hvertfall ikke hindringen, selv om du neppe kan bruke kursen til noe annet mens bilen lader. Men du har vel en felles jordfeilbryter i detminste? Det er vel påkrevd?Jeg har ikke veldig god peiling på sikringer og strøm Men det er ihvertflal ikke kombi automat sikringer i sikringsskapet (med jordfeil). Automatsikringene er visst veldig gode (FAZ) men ble lagt inn ved slutten av 80 tallet. Kom ikke krav om jordfeilbryter på 90 tallet og da bare på bad? Jeg er usikker. Jeg har kun én jordfeilbryter som står for seg selv, og den tar strømmen uansett kurs. Trodde det var standarden. Men nå er også sikringsskapet mitt fra begynnelsen av 2000-tallet, så det kan jo være det var annerledes før. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Jepp, samboer liker veldig godt leafen (utseende messig). Det der er jo grunn nok til å bytte partner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå