Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Planlegger El bil. - Eldre hus med 10 sikringer


Anbefalte innlegg

Hei

 

Planlegger el bil kjøp snart. Men er litt fersk på dette.

 

Huset er fra 1987 og har 16 kurser. Men mange av kursene er 10A også den ut til garasjen.

 

Så har jeg hørt det at å lade på 10A schuko er null stress. Men vet ikke om de da også har 10A sikring eller om de belaster 10A på en 16A kurs.

 

Så vidt jeg er bekjent så har Tesla muligheten til å sette styrken ved lading. Alt fra 5A og oppover.

 

Jeg kjører bare 2 mil om dagen. Så lade hastighet er ikke det som er viktig. Ville helst bare ikke ha varmgang.

 

Spørsmålet mitt er om alle bilene har mulighet til å velge styrke på lading? Spør fordi vi hadd en leaf på besøk her en dag som skulle lade i garasjen. Men bilen virket ikke å ta imot strøm så vi måtte dra lade kabelen inn i gangen inni der det er 16A.

 

Jeg tror også at garasjen er delt med en bod der en liten fryser står. Det forklarer hvorfor en gressklipper tok sikringen når jeg prøvde å skru den på (1800W).

 

Det å bytte kursen til 16A tror jeg blir dyrt. Alt av ledninger må jo skiftes også

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si.

Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år.

 

Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A

 

https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si.

Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år.

 

Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A

 

https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel

Du må ha dedikert kurs og type b jordfeil bryter.

 

De fleste har justeringsmuligher for strømstyrke, men ikke alle har så stor oppløsning som tesla.

 

Hvilken bil vlir det?:)

Lenke til kommentar

 

Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si.

Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år.

 

Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A

 

https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel

Du må ha dedikert kurs og type b jordfeil bryter.

 

De fleste har justeringsmuligher for strømstyrke, men ikke alle har så stor oppløsning som tesla.

 

Hvilken bil vlir det?:)

Såpass ja.

 

Alle disse reglene :( takker for hjelpen

 

Har ikke bestemt oss. Har prøvekjørt i3 og e golf foreløpig. i3en var morsom men kanskje upraktisk. Likte veldig godt interiøret. Egolfen var helt grei.

 

Syntes det er litt vanskelig å orientere seg fordi det er så mye å velge mellom. Ampera er litt uaktuelt grunnet leveringstid. Derfor også model 3.

 

Så har du nye Leafen som er rett rundt hjørnet.

 

Vi skal prøve ioniq på onsdag. Har hørt mye fint om den.

 

Model S hadde vært et alternativ. Men dette skal være backup bil og føler det blir for mye penger.

Lenke til kommentar

Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si.

Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år.

 

Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A

 

https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel

Ja om du lader med 6A så vil det gå greit. Men det er krav om dedikert kurs med jordfeilbryter type b  (10A ved Schuko kontakt).

 

Oversikt over el-biler: https://elbil.no/elbil-2/elbiler-idag/

Lenke til kommentar

Har sett nok av dem som lader med skjøteledning ut av vinduet, så det er nok fullt mulig. 10A er i hvertfall ikke hindringen, selv om du neppe kan bruke kursen til noe annet mens bilen lader. Men du har vel en felles jordfeilbryter i detminste? Det er vel påkrevd?

Lenke til kommentar

En dedikert 10A kurs som legges opp til for elbil lading er beregnet til å kunne belastes med 10A, men det anbefales å begrense lading til 8A. Det svake leddet er Schuko kontaktene (vanlige kontakter) som ikke anbefales å belastes med mer en 8A over tid. Det samme gjelder en vanlig kurs med 10A, men her er det vel større usikkerhet om hvor god ledningsnettet er og dermed større grunn til å begrense til 8A.

Om det hadde vært en 15A eller 16A kurs kunne den vel belastes med 10A-13A lading, men da helst med CEE kontakt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

 

Det er forøvrig ikke jordfeilsbryter på automatsikringene. Vet ikke om det har noe å si.

Det er planlagt total renovering av sikringsskap etc, men ja, ikke i år eller neste år.

 

Lurer på om noe slikt her ville løst det jeg lurer på, og så bare stilt den på 6A

 

https://www.elbilgrossisten.no/collections/justerbare-ladekabel

Du må ha dedikert kurs og type b jordfeil bryter.

 

De fleste har justeringsmuligher for strømstyrke, men ikke alle har så stor oppløsning som tesla.

 

Hvilken bil vlir det?:)

Såpass ja.

 

Alle disse reglene :( takker for hjelpen

 

Har ikke bestemt oss. Har prøvekjørt i3 og e golf foreløpig. i3en var morsom men kanskje upraktisk. Likte veldig godt interiøret. Egolfen var helt grei.

 

Syntes det er litt vanskelig å orientere seg fordi det er så mye å velge mellom. Ampera er litt uaktuelt grunnet leveringstid. Derfor også model 3.

 

Så har du nye Leafen som er rett rundt hjørnet.

 

Vi skal prøve ioniq på onsdag. Har hørt mye fint om den.

 

Model S hadde vært et alternativ. Men dette skal være backup bil og føler det blir for mye penger.

Det er også lang leveringstid på ioniq også:/

 

Ville absolutt ventet å se hva leaf to byr på:)

Lenke til kommentar

Har sett nok av dem som lader med skjøteledning ut av vinduet, så det er nok fullt mulig. 10A er i hvertfall ikke hindringen, selv om du neppe kan bruke kursen til noe annet mens bilen lader. Men du har vel en felles jordfeilbryter i detminste? Det er vel påkrevd?

Jeg har ikke veldig god peiling på sikringer og strøm

Men det er ihvertflal ikke kombi automat sikringer i sikringsskapet (med jordfeil). Automatsikringene er visst veldig gode (FAZ) men ble lagt inn ved slutten av 80 tallet.

 

Kom ikke krav om jordfeilbryter på 90 tallet og da bare på bad?

Lenke til kommentar

En dedikert 10A kurs som legges opp til for elbil lading er beregnet til å kunne belastes med 10A, men det anbefales å begrense lading til 8A. Det svake leddet er Schuko kontaktene (vanlige kontakter) som ikke anbefales å belastes med mer en 8A over tid. Det samme gjelder en vanlig kurs med 10A, men her er det vel større usikkerhet om hvor god ledningsnettet er og dermed større grunn til å begrense til 8A.

Om det hadde vært en 15A eller 16A kurs kunne den vel belastes med 10A-13A lading, men da helst med CEE kontakt.

Ja det stemmer nok bra.

 

Jeg hadde uansett tenkt å lade på 6A uansett egentlig for å sove bedre om natta. Hadde jeg gjort det ulovlig, og koblet laderen på den 10A kursen som i dag er brukt til lys i gangen + lys ved garasje, så tror jeg nok det hadde gått like fint, som om jeg hadde en egen kurs og ladet med 8A, viktigere er vel den type b jordfeilen som sikkert har noe med DC å gjøre.

Lenke til kommentar

har ladet masse på 10A, ikke noe problem.

Jeg har en Leaf med en slik lader man kan velge 6A, 10A, 13A og 16A på.

Vet ikke om du misforstd, menne.

 

Du lader sikkert på 10A, men da har du sikkert 16A kurs.

Jeg ville ikke belastet en 10A kurs med 10A, derfor jeg vil lade med 6A på 10A kursen.

Lenke til kommentar

 

har ladet masse på 10A, ikke noe problem.

Jeg har en Leaf med en slik lader man kan velge 6A, 10A, 13A og 16A på.

Vet ikke om du misforstd, menne.

 

Du lader sikkert på 10A, men da har du sikkert 16A kurs.

Jeg ville ikke belastet en 10A kurs med 10A, derfor jeg vil lade med 6A på 10A kursen.

 

lader med 10A på 10A kurs jo.

Lenke til kommentar

Hvis man får innstallert dedikert kurs med 10A, og Schuko kontakt så må det være greit å lade med 10A. Og jeg mener at så lenge der ikke er andre ting tilkoblet på en 10A kurs så er det greit å bruke 8A lading. Men en har mulighet til å bruke 6A om en vil.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det svake leddet er Schuko kontaktene (vanlige kontakter) som ikke anbefales å belastes med mer en 8A over tid.

Nå er vel schuko godkjent til 16A

 

Har sett nok av dem som lader med skjøteledning ut av vinduet, så det er nok fullt mulig. 10A er i hvertfall ikke hindringen, selv om du neppe kan bruke kursen til noe annet mens bilen lader. Men du har vel en felles jordfeilbryter i detminste? Det er vel påkrevd?

Jeg har ikke veldig god peiling på sikringer og strøm

Men det er ihvertflal ikke kombi automat sikringer i sikringsskapet (med jordfeil). Automatsikringene er visst veldig gode (FAZ) men ble lagt inn ved slutten av 80 tallet.

 

Kom ikke krav om jordfeilbryter på 90 tallet og da bare på bad?

 

Jeg er usikker. Jeg har kun én jordfeilbryter som står for seg selv, og den tar strømmen uansett kurs. Trodde det var standarden. Men nå er også sikringsskapet mitt fra begynnelsen av 2000-tallet, så det kan jo være det var annerledes før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...