Gå til innhold

Har jeg sjangs til å jobbe som lærer med PED1001?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en master i rettsvitenskap, men har vurdert å begynne som lærer. Jeg har litt erfaring som vikar på flere ulike skoler, og har likt meg så utrolig godt at jeg virkelig kan tenke meg å jobbe som lærer istedet for som jurist. Jeg ønsker dog ikke å starte et helt nytt studieløp fra starten, og PPU er dessverre uaktuelt idet det ikke lar seg kombinere med master i rettsvitenskap - jeg må i så fall ta emner i samf.kunnskap tilsvarende 30 stp først.

Jeg kom imidlertid over emnet PED1001 ved Universitetet i Oslo. Jeg har meldt meg opp til eksamen i dette som enkeltemnestudent. Men jeg lurer på om dette kan være en "snarvei" til læreryrket for meg? Eller er det håpløst? Jeg leste her om dagen at det er mangel på lærere, og at mangelen vil øke i fremtide. Jeg er faglig sterk i juss og også i mange andre fag, har gode karakterer fra VGS og et stadig viksende ønske om å jobbe som lærer i ungdomskole.

Har dere noen innspill/råd vedrørende dette? Kan jeg håpe på jobb som lærer ved å ta dette pedagogiske emnet, eller er det helt uaktuelt å ansette ungdomskolelærer uten "skikkelig" lærer-/pedagogutdannelse?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Som du sikkert vet jobber det svært mange ufaglærte i skolen. Det er mulig å få seg vikarat som lærer uten godkjent kompetanse, men jeg vil ikke anbefale å basere seg på en fremtid i læreryrket uten godkjent utdanning. Ifølge Utdanningsdirektoratet vil du ikke kunne bli fast ansatt uten formell kompetanse.

Det er ikke dumt å se etter enkeltemner du kan ta for å fylle opp i samfunnsfagkvota. Innføringsemnet i pedagogikk er ikke et emne du vil få godkjent som samfunnsfag, men det kan gi deg nyttig teorikunnskap som du får brukt i praktisk-pedagogisk utdanning.

Husk at med mastergrad og praktisk-pedagogisk utdanning vil du bli lønnet som lektor. Lønna er på over 600 000 etter 16 års ansiennitet.

Lenke til kommentar

Kjære medjurist, du er nok ikke den eneste som har tenkt i de baner.

PED1001 er første emne i den teoretiske tilnærmingen til pedagogikk. Det er ingen erstatning for PPU.

Kravet om PPU følger av opplæringslova § 10-1 og opplæringslovforskrifta § 14-3 for tilsetting i ungdomsskole. Du må ha 30 studiepoeng relevant utdanning, 60 studiepoeng praktisk-pedagogisk utdanning i samsvar med rammeplanen for lærerutdanningene (§ 14-1, se forskrift 1454/2005 om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning), og til sammen må du ha 240 studiepoeng inklusive dette, altså fire års normert høyere utdanning.

Det finnes unntak.

- Hvis du arbeider med voksenopplæring trenger du ikke formell pedagogisk kompetanse hvis du har erfaring med og er egnet til opplæring av voksne (forskriften § 14-1 annet ledd)

- Du har godkjenning fra annet land og denne er godkjent av Utdanningsdirektoratet (forskriften § 14-6)

- Midlertidig tilsetting hvis ingen søkere fyller kompetansekravene (frem til 31. juli, altså ut skoleåret, loven § 10-6)

- Tilsetting på vilkår om at man fullfører PPU (loven § 10-6a)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, alle sammen! Setter virkelig pris på dere hjelp.

Ser nå at det ikke er flere samfunnsvitenskapelige emner igjen ved Universitetet i Oslo. Det innebærer at jeg må vente til neste semester for å melde meg opp til eventuelle ledige samf.emner som enkeltemnestudent, og at jeg deretter kan søke opptak til PPU våren 2018.

Krikkert, hvis jeg forstod og tolket den siste forskriftsbestemmelsen riktig, er det ikke angitt tidsmessig når man må fullføre PPU-utdanningen. Da tolker jeg det dithet at jeg kan søke på ledige stillinger i ungdomsskolen så lenge jeg oppgir at jeg planlegger å fullføre PPU i studieåret 2018/2019? Tolker du det på samme måten? Det vil si at dersom jeg skulle tilbys en "midlertidig" stilling så KAN jeg ha den både i inneærende skole-/studieår og i neste hvor jeg tar PPU?

Tusen takk igjen for svar, alle sammen :)

Lenke til kommentar

Tilsetting etter opplæringslova § 10-6a forutsetter at man "er i gang" med relevant utdanning, dvs. fagutdanningen eller PPU. Dersom du H17/V18 tar utdanning som er en forutsetning for PPU (de nevnte 30 studiepoengene samfunnsfag) og deretter H18/V19 tar PPU, dvs. at du er i et sammenhengende løp mot lærerkompetanse, vil du fylle vilkårene etter § 10-6a slik jeg forstår dem.

Det er ikke tilstrekkelig for å være "i gang" at man blir pålagt å søke etter at man er tilsatt, man må være i studier på tilsettingstidspunktet, jf. Sivilombudsmannen i sak 1644/2016 og 1551/2016.

Men ingenting er til hinder for at man tilsettes som vikar for skoleåret 2017/2018 (dvs. til 31. juli 2018) etter § 10-6, og at stillingen forlenges på vilkår etter § 10-6a for skoleåret 2018/2019 (og videre) fordi man senest 31. juli 2018 var i gang med et studium.

Lenke til kommentar

Tusen takk igjen, Krikkert - for svar!

Det innebærer egentlig at jeg må vente til neste semester med å søke på de lengre vikariatene,. Fordi dette høstsemesteret fikk jeg bare meldt meg opp til ovennevnte PED-emne pluss noen juridiske emner i tillegg. Det var ikke noen samfunnskunnskap som var ledig. Jeg får være raskere med å melde meg på neste semester.

Takk igjen for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...