Gå til innhold

Bør Norge fjerne statuer av Hamsun?

VRK18

42 stemmer

1. 1. Bør statuene av Hamsun rives?

• Ja
      6
    • Nei
      36

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil også bare påpeke at Lee var på ingen måte den verste av de fra sør. Han har bare kommet til fokus pga. Det var hans statue i Charlotteville.

Lee prøvde å forsone etter krigen. I motsetning til de som nå bruker han som et symbol så det ikke ut som han kjøpte myten om krigen og seg selv helt. Noen skevt blikk hadde han sikkert og om han ville innrømme at han kjempet hovedsakelig pga. Slaveri er vel tvilsomt. Men det var mange fea sør som var langt verre i sine pro slaveri meninger. Sin rasisme og ikke minst deres forsettene arbeid med å undertrykte svarte.

Lenke til kommentar

Vil også bare påpeke at Lee var på ingen måte den verste av de fra sør. Han har bare kommet til fokus pga. Det var hans statue i Charlotteville.

Lee prøvde å forsone etter krigen. I motsetning til de som nå bruker han som et symbol så det ikke ut som han kjøpte myten om krigen og seg selv helt. Noen skevt blikk hadde han sikkert og om han ville innrømme at han kjempet hovedsakelig pga. Slaveri er vel tvilsomt. Men det var mange fea sør som var langt verre i sine pro slaveri meninger. Sin rasisme og ikke minst deres forsettene arbeid med å undertrykte svarte.

Det var ikke Lee som startet krigen. Han var ikke den eneste generalen som deltok i en krig som var uenige med sine ledere at krigen var nødvendig

Det er ikke Lee i seg selv som er viktig men som et symbol på glorifisering av krigen selv. Når jeg bodde ganske nær Charlottesville i 1965, lærte jeg på skolen å bli stolte av Robert E Lee som en tapper og flink general, ikke fordi han støttet slaveri, men fordi han var en dyktig general. Ingen snakket om faktumet at afroamerikanere ikke kunne gå på min helt hvit skolen eller at de ble undertrykket av disse tapre Confederate soldatene og deres etterkommere

Lenke til kommentar

Vi "glorifiserer" også Napoleon, Alexander den Store mm. For min del hører det historien til, og det er veldig enkelt å distansere seg fra det emosjonelt. Det hadde vært noe annet om man nå i dag hadde valgt å sette opp en statue av en eller annen landsforræder, morder, rasist eller hva pokker. Men her er det snakk om en statue som er satt opp av et helt annet folk, i en helt annen tid, som nå bærer historisk verdi. Det er en selvfølge at denne statuen ikke står som representasjon for moderne moralsyn, og de som måtte reagere på denne måten mener jeg at har et problem med sine egne emosjoner.

Lenke til kommentar

Vi "glorifiserer" også Napoleon, Alexander den Store mm. For min del hører det historien til, og det er veldig enkelt å distansere seg fra det emosjonelt. Det hadde vært noe annet om man nå i dag hadde valgt å sette opp en statue av en eller annen landsforræder, morder, rasist eller hva pokker. Men her er det snakk om en statue som er satt opp av et helt annet folk, i en helt annen tid, som nå bærer historisk verdi. Det er en selvfølge at denne statuen ikke står som representasjon for moderne moralsyn, og de som måtte reagere på denne måten mener jeg at har et problem med sine egne emosjoner.

Konsekvensene til slaveri påvirker amerikansk samfunn idag, det er ikke noe som skjedde lenge siden og kan glemmes lettvint

Statuen i Charlottesville ble ikke bygget like etter krigen, den ble bygget i 1924. Hvorfor 1924? Fordi afroamerikanske menn fikk lov til å stemme i 1920 og det truet southern culture. Budskapet var klar- hvite kontrollerer samfunnet i sørstatene

Den neste perioden som slike statuene ble bygget? Når Martin Luther King truet maktbalansen mellom hvite og sorte i sørstatene.

Konsekvensene til slaveri skader samfunnet idag og kan ikke avskaffes som lite relevante og bare emosjonelle

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvilke konsekvenser du sikter til. De jeg tenker på fra slaveri-virksomheten for mer enn hundre år siden, har veldig lav implikasjon på virkeligheten den dag i dag. Statuen er satt opp av et helt annet folk, i en helt annen tid.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvilke konsekvenser du sikter til. De jeg tenker på fra slaveri-virksomheten for mer enn hundre år siden, har veldig lav implikasjon på virkeligheten den dag i dag. Statuen er satt opp av et helt annet folk, i en helt annen tid.

Borgerkrigen slutten ,men noen få år etter stater jim crow tiden som varte nesten 100 år til. hvis du ikke vet noe om de  tiden les deg opp.

Lenke til kommentar

Napoleon er en kompleks fyr og helt klart en krigshisser, og ja han til og med gjenninførte slaveri i de franske kolnier. Men han er ikke kjent for å ha gjenninført slaveri, han er kjent for bringe Frankrike ut av kaos, hans Napoleonic code er grunnsteinen for mange lands lover den dag i dag(til og med japan) Ingen satt opp Statue av Napoleon i tidligere slavemarkeder for å si hei se på han er, pass dere ellers blir dere slaver igjen. 

Og Alexander den store var sammenlignet med andre i sin tid, den kjerne karen, selv om han tidvis var brutal og stormannsgal mot slutten, hadde han flere personlighets trekk som setter han milevis ovenfor sine samtids personligheter(inkludert morra hans som var et forferdlig menneske) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemene som stammer fra slaveri holder fast idag. Bare et eksempel-

US commentators regularly lament the country’s racial and ethnic inequality. This column presents data from 1870 and 1940-2000 to argue that the divide has its roots in the slave trade and that its legacy persists today through the racial inequality in education.

http://voxeu.org/article/historical-roots-inequality-evidence-slavery-us

Lenke til kommentar

Eksempelet ditt er en artikkel som på et ikke overbevisende vis forsøker å argumentere at det eksisterer et rase-bias i utdanningsløpet, og at dette er som en konsekvens av den historiske slave-handelen.

Men data viser at dette gapet er ikke mer enn 6 prosentpoeng for det som tilsvarer vår videregående skole. Og projeksjoner (gammelt, 2010 – likevel nyere enn dine henvisninger) viser at det er gruppen hvite menn i lag med latinamerikanere som er den tapende part her.

https://nces.ed.gov/pubs2010/2010028.pdf

Det er ikke et godt argument. Selvfølgelig har slavehandelen hatt en eller annen implikasjon på hvordan verden har blitt i dag. Det er en selvfølge. Men det er feilslått å argumentere at det i stor grad hindrer deg å gjøre noe som helst i dag. 

Lenke til kommentar

Eksempelet ditt er en artikkel som på et ikke overbevisende vis forsøker å argumentere at det eksisterer et rase-bias i utdanningsløpet, og at dette er som en konsekvens av den historiske slave-handelen.

Men data viser at dette gapet er ikke mer enn 6 prosentpoeng for det som tilsvarer vår videregående skole. Og projeksjoner (gammelt, 2010 – likevel nyere enn dine henvisninger) viser at det er gruppen hvite menn i lag med latinamerikanere som er den tapende part her.

Din dat viser hvor stor gapet egentlig er:

In 2009, the 8th-grade reading achievement gap between White and Black

students was 26 points and the gap between White and Hispanic students was

24 points; neither gap was measurably different from the corresponding gaps in

2007 or 1992

In 2009, the mathematics achievement gap between White and Black 8th-graders

was 32 points; this was not measurably different from the gap in 2007 or 1990

Segregering av rasene som skjedde pga rasisme/slaveri bidrar stort til dårligere utdannelse. Det bar hovedgrunnen til at familien min flyttet fra North Carolina I 1969, segregering av rasene som eksisterte på småbyen min begynte å endre seg. Noe svarte fikk lov til å gå på de hvite skolene, noe som hadde eksisterte I mer enn 100 år. Idag fortsetter segregeringen på småbyene som hadde mange slaver fordi de hvite bygget private skoler som ekskluderer afroamerikenere slik at bare fattige hvite og svarte gå på de offentlige skolene.

Det er ikke et godt argument. Selvfølgelig har slavehandelen hatt en eller annen implikasjon på hvordan verden har blitt i dag. Det er en selvfølge. Men det er feilslått å argumentere at det i stor grad hindrer deg å gjøre noe som helst i dag.

Du ignorer faktumet at barn lærer av foreldrene sine verdier som rasisme, fra generasjon til generasjon. Det er grunnen til at rasisme er høyere på stedene som hadde større antall slaver

Acharya, Blackwell and Sen examined data on racial attitudes from national polls conducted in 2010 and 2011, using the responses of white participants in the states of the former Confederacy, including West Virginia, as well as Missouri and Kentucky, slave states that did not secede. Those in counties where more slaves lived in 1860 were more likely to hold negative views of African Americans

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2016/03/03/researchers-have-found-strong-evidence-that-racism-helps-the-gop-win/?utm_term=.5edd9639a307

Lenke til kommentar

Hamsun er den største litterære skikkelsen Norge har fostret. Han sto bunnfast for det han forfektet og trodde på.

En dag i fremtiden vil han bli belønnet etter punkt og prikke for det geniet han var. Han var modig nok til å stå på den riktige siden under krigen: med de fredelige nasjonalsosialistene mot de imperialistiske jødebolsjevikene og jødekapitalistene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hamsun hadde nok ikke den fulle forståelse av nazismen,han var nok litt ført bak lyset mener jeg.

Var en trønder som meldte seg som tysk soldat , vedkommende hadde ikke peil hva det innebærte og på den tida spådde vel folk Tyskland seier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...