Gå til innhold

Bør Norge fjerne statuer av Hamsun?

VRK18

42 stemmer

1. 1. Bør statuene av Hamsun rives?

• Ja
      6
    • Nei
      36

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er på god vei til å brenne bøker og stenge internettsider.

Historien gjentar seg for de som ikke lærer av den :)

Det er nettopp fordi vi har lært av fascismens framvekst i vesten, gjennom erfaring, at 'vi' forsøker å stoppe fascistiske holdninger fra å blomstre.

Historien gjentar seg ikke;

Det er null fare for at antifascismen skal gjøre skade mot fascistene;

Antifascister misliker fascister.

Fascister misliker demokratiske politiske meningsmotstandere, ytringsfrihet, homofile, kulturforskjeller og likestilling.

...

Om fascismen ble totalt utryddet ville verden blitt et bedre sted.

Om motstanden mot fascisme forsvant, ville verden blitt et dårligere sted.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det forutsetter i stor grad at motstanden det faktisk er snakk om fascisme. I en del tilfeller virker "antifascistene" å være vell så fascistiske som dem de demonstrerer mot. 

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det forutsetter i stor grad at motstanden det faktisk er snakk om fascisme. I en del tilfeller virker "antifascistene" å være vell så fascistiske som dem de demonstrerer mot.

Hamsun kvalifiserer ikke som fascist.

Nynazister, derimot, er fascister - eller velger, i beste fall, å assosiere seg med fascister, i stedet for å bare stemme på FrP og dele brune vitser på Facebook.

Lenke til kommentar

Muligheten er stor for at det finnes mange som egentlig bare er kulturkrigere er blant de som vil fjerne statuene. Det er mange mennesker det er blitt laget statuer av som har gjort ting som kan få visse grupper til å protestere og ta til orde for at de fjernes. Hvem det er blitt laget statue av det til en hver tid gjelder avhenger av flere ting.

Vil uansett tro at det er mange unge mennesker blant disse folka, folk uten særlig livserfaring men hodet fylt av ideer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det forutsetter i stor grad at motstanden det faktisk er snakk om fascisme. I en del tilfeller virker "antifascistene" å være vell så fascistiske som dem de demonstrerer mot.

Hamsun kvalifiserer ikke som fascist.

Nynazister, derimot, er fascister - eller velger, i beste fall, å assosiere seg med fascister, i stedet for å bare stemme på FrP og dele brune vitser på Facebook.

Grupper som "antifa" demonstrerer poenget over godt, i den forstand at man påberoper seg å være "antifascist", for så å bruke vold for å hindre andre i å ytre seg med antifascisme som unnskyldning. I lengden spørs det hvor mange som kjøper det, og man har i prosessen vist at man selv står minst like nært det totalitære ved fascismen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min observasjon av denne latterlige politiske krigen er at "antifascistene" ikke vet hva fascisme er, og gjør virkelig skade i sin kamp mot spøkelser.

Statuen bør selvsagt stå. Om så forfatteren var en vaske-ekte nazist, et begrep store deler av venstresiden virker å helt ha mistet begrep om forøvrig, så burde fremdeles statuen stå. Den reflekterer historie, ikke moderne synspunkt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Min observasjon av denne latterlige politiske krigen er at "antifascistene" ikke vet hva fascisme er, og gjør virkelig skade i sin kamp mot spøkelser.

Statuen bør selvsagt stå. Om så forfatteren var en vaske-ekte nazist, et begrep store deler av venstresiden virker å helt ha mistet begrep om forøvrig, så burde fremdeles statuen stå. Den reflekterer historie, ikke moderne synspunkt.

Har NOEN argumentert for å fjerne denne statuen av Hamsun..?

Jeg er blant dem som mener at det var rett å fjerne statuen av Lee i USA, og ville vært helt teit å fjerne en statue av Hamsun.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er debatten åpningsinnlegget forsøker å starte. Derfor er det hva jeg svarte på. Jeg var også fremtidssiktet nok til å kommentere din holdning i innlegget du siterer.

Jeg tror ærlig talt at trådstarter forsøker å likestille Hamsun sin sympati for Tyskland med Robert E. Lee sin kamp for å bevare slaveriet.

At Lee ikke var politisk engasjert betyr ingenting -- når han bokstavelig talt drepte for å bevare slaveriet. (Og lot soldater ta nye slaver, når de møtte på frie afro-amerikanere.)

Og mens sørstatene ikke var fascister -- så er nynazistene som flagger med nazistenes flagg, går med hakekors-emblemer på militæruniformene sine, bruker øvrig nazi-symbolikk på flagg og skilter faktisk fascister.

---

Har dere glemt hva nynazistene faktisk står for..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du diskuterer med spøkelser. Det er helt meningsløst av deg å gå på følelsesfulle tantrum-argumenter der du verken kommenterer på noe av det dine meningsmotsandere har sagt, eller utfordrer noen av synene de har. Det er bare sløsing av alles tid.

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på en kunstner som viste sympati overfor nazistene, og de nazistene som faktisk utøvde vold mot Norge og nordmenn, begikk krigsforbrytelser og annet jævelskap. Hvis vi skulle følge amerikanernes eksempel ville vi fjernet alle statuer som hedret Henry Rinnan, Vidkun Quisling mfl.

Si fra hvis du finner en du mener bør fjernes!

Jeg synes ingen av statuene du nevner bør fjernes. Både Rinnan og Quisling er en del av norsk historie. Statuer er historiske minnesmerker, ikke tilbedelsesobjekter. 

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en forskjell på en kunstner som viste sympati overfor nazistene, og de nazistene som faktisk utøvde vold mot Norge og nordmenn, begikk krigsforbrytelser og annet jævelskap. Hvis vi skulle følge amerikanernes eksempel ville vi fjernet alle statuer som hedret Henry Rinnan, Vidkun Quisling mfl.

Si fra hvis du finner en du mener bør fjernes!

Jeg synes ingen av statuene du nevner bør fjernes. Både Rinnan og Quisling er en del av norsk historie. Statuer er historiske minnesmerker, ikke tilbedelsesobjekter.

OK. Det er en ekstremt naiv måte å se det på. Statuer har helt åpenbart en større rolle enn å minne oss på historiske fakta.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trådstarter er ikke et spøkelse.

Du har sitert meg i innleggene jeg har kommentert, ikke trådstarter. Men likevel så har du sagt null og niks mot, for eller om det jeg har skrevet. Så når du siterer meg men skriver om noe helt annet, så diskuterer du med spøkelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...