VRK18 Skrevet 26. august 2017 Del Skrevet 26. august 2017 Anarkokapitalister hevder at de er mot vold og for såkalt "voluntaryisme", som kort sagt går ut på at samfunnet bør være basert på frivillighet. Men sannheten er at anarkokapitalister ikke er for frivillighet. De legitimerer tvang. De oppfordrer til og med til konkurranse om bruk av tvang. De vil privatisere lov og orden og la folk fritt velge hvilke lover de vil følge. Dette er ikke noe godt utgangspunkt dersom man ønsker et samfunn basert på frivillighet. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 De er ikke anarkister. De vil privatisere lov og orden -- som er helt og holdent kapitalistisk, og ikke-anarkistisk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 De er ikke anarkister. De vil privatisere lov og orden -- som er helt og holdent kapitalistisk, og ikke-anarkistisk. Så hvis lov og orden ikke skal være privat, og det ikke skal være en stat, hvem skal sørge for lov og orden da? Geir 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 (endret) Dette er ikke noe godt utgangspunkt dersom man ønsker et samfunn basert på frivillighet. Så hva er et godt utgangspunkt? Anarkokapitalisme er ikke kapitalistisk Jeg ser ikke helt hvorfor det ikke kan være kapitalistisk. Det betyr jo bare at formue og produksjonsmidler er privateid. Geir Endret 27. august 2017 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. august 2017 Del Skrevet 27. august 2017 De er ikke anarkister. De vil privatisere lov og orden -- som er helt og holdent kapitalistisk, og ikke-anarkistisk. Så hvis lov og orden ikke skal være privat, og det ikke skal være en stat, hvem skal sørge for lov og orden da? Geir Ja. Si det... Det ville jo ha vært. *Humre* anarki. ... Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. august 2017 Forfatter Del Skrevet 27. august 2017 Dette er ikke noe godt utgangspunkt dersom man ønsker et samfunn basert på frivillighet. Så hva er et godt utgangspunkt? Å si nei til ufrivillighet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Dette er ikke noe godt utgangspunkt dersom man ønsker et samfunn basert på frivillighet. Så hva er et godt utgangspunkt? Å si nei til ufrivillighet. Det er i praksis umulig. AtW Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 28. august 2017 Forfatter Del Skrevet 28. august 2017 Agree to disagree. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 (endret) Agree to disagree. Hvordan ivaretar jeg mitt behov for å ikke bli ufrivillig utsatt for lite gjennomtenkte innlegg på forum når jeg ønsker å lese forum? AtW Endret 28. august 2017 av ATWindsor 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. august 2017 Del Skrevet 28. august 2017 Hvordan ivaretar jeg mitt behov for å ikke bli ufrivillig utsatt for lite gjennomtenkte innlegg på forum når jeg ønsker å lese forum? Så lenge det er frivillig å lese forumet, så kan man vel si at du utsetter deg for den risikoen høyst frivillig. Og siden du har 15 års erfaring fra dette forumet vel vitende om den risikoen også... Det forusetter selvsagt at man definerer frivillighet som fravær av tvang. Hvis ikke så må man kanskje enes om definisjonen før man diskuterer om det er mulig. Geir Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Før du kan definere tilleggsbegrep til kapitalisme må du definere kapitalisme. Og kapitalisme har å gjøre med privat eierskap og investering. Ikke noe mer. Anarkokapitalisme er bare et ord for å rendyrke kapitalisme som politisk styringsform. Hvorvidt man bruker vold eller ei er irrelevant ift. de definisjonene. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 (endret) De er ikke anarkister. De vil privatisere lov og orden -- som er helt og holdent kapitalistisk, og ikke-anarkistisk. Så hvis lov og orden ikke skal være privat, og det ikke skal være en stat, hvem skal sørge for lov og orden da? Geir Ja. Si det... Det ville jo ha vært. *Humre* anarki. ... Kanskje du burde sette deg litt inn i hva anarkisme er, før du forsøker å definere det. Tips: Anarkisme i hverdagsspråket og anarkisme som politisk filosofi er to svært forskjellige ting (som politisk filosofi har den mange ulike ansikert, men i regelen alltid mye mer kompleks enn det overfladiske "fravær av regler"). Wikipedia er en god start. Jeg er ikke anarkist selv, jeg har lest for få bøker om den til å være det. Men det er en grunn til at intellektuelle som Noam Chomsky kaller seg anarkister, det ville neppe skjedd om folks flest bilde av anarkisme som "lovløshet" var tilfellet. Så kan man si at "ord betyr det folk legger i dem". Javel, men den poltiiske filosofien kalt anarkisme kom først og er interessant. Misforståelsen om lovløshet om senere og handler nok mest om allmenn intellektuell latskap. Og den er uinteressant som konsept, fordi ingen ville forsvare den som politisk system. I debatter om anarkisme kan den ikke fungere som annet enn en stråmann, selv om den er en utbredt myte. Endret 2. september 2017 av Aiven 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Snip... Takk Aiven. Som jeg pleier å si, selv Kardemomme by har en politimester... Den har derimot øyensynlig ingen stat, og det er den enkle definisjonen på anarki for meg. Fravær av en stat, i stedet små samfunn av mennesker som frivillig søker sammen og holder ut med hverandre, på tross av ulike ideer og meninger. Nå antok jeg vel at Red F mente det spørkefullt. Men det er derfor folk anbefaler meg å ikke kalle meg anarkist, fordi folk tolker det som lovløshet. Jeg gjør det allikevel. Geir 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå