Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drikker jeg for mye?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Som noen som bekymrer meg mye, hjelper det med 1 til 3 øl for å tømme hode. Etter 2 år med dette ganske konsekvent (men aldri mer enn den anbefalte 14 enheter i uka, gikk alltid minst en dag mellom hver gang), ble jeg litt bekymra for helsa. Så jeg kuttet det ut uten problemer (annet enn økt angst), men etter 2 uker tok en shot jeger i dag med noen venner. Jeg har ikke lyst å bli "shitings" -- jeg hater å miste kontrollen. Men fy faen det er godt å ikke tenke.

Jeg lurer på -- har jeg et problem med alkohol? Og er det realistisk for meg å holde et løfte om å bare drikke litt i helgene, eller bør jeg følge rådene alkoholikere får om abstinens?

På en måte føler jeg meg ikke som alkoholiker, fordi jeg hater å være "full", men samtidig elsker å være "brisen", så jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: b0242...c73

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du drikker for mye. Det er jo en vane.

Du er nok ikke alkoholiker, for du virker ikke å ha et behov for å drikke mer. Å slutte vil nok være en grei ting, og ikke altfor vanskelig. Alle (u)vaner er vanskelig å kutte ut. Absinensene er nok ikke fysiske, selv om du kanskje tror det. Det har med vanen å gjøre. Og uansett om de er fysiske, så vil de nok ikke vare lenge.

Det går kanskje an å drikke vann med kullsyre i begynnelsen for å erstatte noen av effektene av daglig øldrikking. Øl inneholder også mye kalorier, så det kan kanskje være greit å lage smoothies også for å erstatte dette. Selv om mye smoothie ikke er usunt, men du kan iallefall drikke det noen dager.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Savner du alkohol når du ikke drikker? Tenker du på og ser frem til å komme hjem fra jobb/skole for å ta deg pils?

Både og. Er jeg spesielt engstelig en dag, slår tanken meg at en øl eller to hadde vært godt. Men samtidig, etter en øl eller to, så har jeg ikke lyst på mer. Blir faktisk litt kvalm av tanken. Det samme gjelder dagen etter jeg har drukket litt. Tanken på alkohol slår meg bare når jeg er veldig deppa, noe jeg antar er et problem i seg selv. 

Lenke til kommentar

Ja, du drikker for mye. Det er jo en vane.

Du er nok ikke alkoholiker, for du virker ikke å ha et behov for å drikke mer. Å slutte vil nok være en grei ting, og ikke altfor vanskelig. Alle (u)vaner er vanskelig å kutte ut. Absinensene er nok ikke fysiske, selv om du kanskje tror det. Det har med vanen å gjøre. Og uansett om de er fysiske, så vil de nok ikke vare lenge.

Det går kanskje an å drikke vann med kullsyre i begynnelsen for å erstatte noen av effektene av daglig øldrikking. Øl inneholder også mye kalorier, så det kan kanskje være greit å lage smoothies også for å erstatte dette. Selv om mye smoothie ikke er usunt, men du kan iallefall drikke det noen dager.

Jeg er enig i at vanen er usunn, og bør kuttes ut. Jeg har ikke savnet alkohol de siste to ukene, og jeg antar angsten jeg opplever er den jeg har drukket vekk tidligere. Alkoholfri øl har funket godt, uten vektøkning. 

Lenke til kommentar

Ser ikke hvem som drikker noe for en annen grunn å påvirke noe i kroppen, f.eks. påvirker vann kroppen, vi trenger jo vann for å få verdens fineste maskin til å fungere. Hvis man drikker brus tilføres sukker, som gjør noe med blodsukkeret. Øl inneholder alkohol, som har sin virkning. Det er ingen skarpe skiller her. De som driver med vinsmaking har erhvervet deres smak gjennom å drikke vin tidligere, og da har alkoholen i vinen påvirket deres opplevelse, og dermed fremtidig sans for vin.

Mange drikker vel kaffe for å "unnspille virkeligheten", som med koffein blir trøtthet, hodepine, irritasjon, deppa.

Jaja... men alt med måte.

Anonymous poster hash: ad1fa...174
Lenke til kommentar

"Så jeg kuttet det ut uten problemer (annet enn økt angst)"

"jeg hater å miste kontrollen. Men fy faen det er godt å ikke tenke."

Disse to setningene forteller meg at du nok lar drikkingen skje på bekostning av andre, psykologiske temaer. Det virker dog ikke så alvorlig. Skriv ned positive og negative sider ved livet ditt. Sterke motivasjonsmomenter, og sterke uromomenter. Bruk tid på det her, legg det fra deg, og ta det frem igjen noen dager senere. Det vil dukke opp ting underveis, så kanskje ha med en notisbok eller noe på mobilen så du kan skrive ned stikkord underveis.

Hvis du hadde hatt alt "på stell", så hadde du ikke hatt disse tankene. Men det virker ikke veldig alvorlig heller, det virker som om du bare vil få ryddet opp i misforståelser rundt sosial stigmatiséring og privat alkoholforbruk.

Noen spørsmål:

1) Hvis alkohol plutselig ble fjernet fra jordens overflate, du kunne aldri drikke det igjen resten av livet - hva er din initielle følelse?

2) Hvis du fikk ubegrenset med ressurser (tid, penger, profesjonell støtte, null uromomenter), hvor stor dél/rolle av livet ditt ville alkohol vært/hatt? Sér du på alkohol som noe som -gir- deg noe, eller som noe som -tar fra- deg noe?

3) Hvis du bestemte deg for å slutte å drikke resten av livet, hva hadde den største motivasjonsfaktoren vært? Fysisk helse, psykisk helse, sosiale grunner, andre faktorer?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Synes alkohol rusen er nokså kjedelig, men den er kansje best som du beskriver etter den første øla. Men blir jo kjedelig etterhvert medårene.

Drikker derfor svært sjeldent... Du har jo kontroll og begrenser, du drikker som en franskmann, engelskmann, italiener.

Spør du meg, bortkastede penger... Kjøp en kasse clausthaler se om det gjør susen. Eller gå over til 2,5 prosen alkohol, mange som gjør det...

ta tilskudd av b-kompleks og magnesium... f.eks 3 stk av b-komplex fra rema og 2 av de fra rema... Har en mild effekt på nerversystemet... Det skal være gunst i d... Margaret Tatcher er vel kjent for d.

Kammille te funker kun hvis det trekker lenge og du bruker 5 poser pr.kopp

Men ville anbefalt å finne roen i musikk.

Yoga blir man høy av, prøvte engang å gå litt... Varte jo 1,5 time, da var jeg høy resten av dagen, dvs naturlig høy... Men gjorde jeg hver dag så funka d ikke så sterkt.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Lettøl er kjekt, kan kjøpes på Søndager og drikkes i parken og ellers i det offentlige rom :)

Vil han ikke bare drikke dobbelt så mye da? Han skrev jo at det som begrenset det var graden av rus.

Anonymous poster hash: ad1fa...174

Tja, om ikke mye av kosen kommer av å faktisk drikke...

Lenke til kommentar

Ja både alkohol og annen rus fjerner ingen problemer men skaper bare nye. Hvis du selv ser at ting ikke er greit i livet ditt så må du forsøke å endre på disse tingene. Rusen fjerner ikke problemene, de bare skaper den illusjonen at ting er greit den tiden en er full eller ruset.

Lenke til kommentar

Ja både alkohol og annen rus fjerner ingen problemer men skaper bare nye. Hvis du selv ser at ting ikke er greit i livet ditt så må du forsøke å endre på disse tingene. Rusen fjerner ikke problemene, de bare skaper den illusjonen at ting er greit den tiden en er full eller ruset.

Det var et forenklet svar som ikke er en realitet, er en grunn til at folk får medikamenter for diverse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...