Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan utbygger i større prosjekter kreve hva de vil av pris?

NatroN

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig kjøpt meg bolig i Oslo, og sitter nå midt i tilvalgsfasen. Jeg reagerer litt på prisnivået utbygger har lagt seg på i forhold til både oppgraderinger og endringer.  

Samme utbygger opperer med helt andre priser på et prosjekt under oppføring i hjembyen min (tidvis 30% av prisen). Har tatt kontakt for å forhøre meg om dette, men får til svar at "Oslo er dyrere, sånn er det bare".

Lurer derfor på om det finnes noe presedens fra tidligere saker, eller om utbygger faktisk med loven i hånd kan prissette endringer etter eget ønske.  

Når man kjøper i prospektfasen, noe man må hvis man skal få den "beste" leiligheten, er man jo låst til utbyggers nåde.  

Et eksempel er kostnad ved å endre farge på vegger. Veggene skal males uansett, men utbygger krever et solid vederlag for å bære opp et annet spann med maling. 

Har forsøkt å lese meg opp på bustadsoppføringslova selv, men sliter med å forstå § 9.  

Mener ikke å fremstå som sutrete da jeg har forståelse for at de driver butikk, men er veldig interessert i å vite om utbygger kan gjøre "hva de vil" eller ikke, ettersom man er helt låst.

Endret av NatroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det forsvarer nok ikke hele prispåslaget, men det kan tenkes at noe av det har med kvantumspriser å gjøre. Vil tro det er billigere pr. spann med hvit maling når man kjøper 100 spann, kontra ditt ene i en annen farge.

Ellers har jeg stusset på det samme selv. Når vi var i denne fasen i nybygget vi nå bor i hadde utbygger solide påslag på hvitevarer når vi byttet ut standardmodellene. Enden på visa var at vi kjøpte uten hvitevarer fra utbygger, men kjøpte disse på egen hånd. Vi måtte stå for monteringen og garantiansvaret selv, noe jeg ikke ser på som problematisk i det hele tatt. Sparte omtrent 25.000 på dette alene. 

Endret av magnusalex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har nettopp vært gjennom samme i Bergen, men her tok utbygger ingen vederlag for tillegg, og hos enkelte leverandører (f.eks kjøkken/baderomsinnredning) fikk vi solide rabatter på tilvalg og oppgraderinger.

Vet ikke om dette gjelder deg, men jeg kjenner et par som har kjøpt ny leilighet i Bergen hvor utbygger bare henviste til leverandør/installatør av feks kjøkken om man ønsket andre valg enn standard, så forhandlet de direkte med dem.

Lenke til kommentar

Det forsvarer nok ikke hele prispåslaget, men det kan tenkes at noe av det har med kvantumspriser å gjøre. Vil tro det er billigere pr. spann med hvit maling når man kjøper 100 spann, kontra ditt ene i en annen farge.

Ellers har jeg stusset på det samme selv. Når vi var i denne fasen i nybygget vi nå bor i hadde utbygger solide påslag på hvitevarer når vi byttet ut standardmodellene. Enden på visa var at vi kjøpte uten hvitevarer fra utbygger, men kjøpte disse på egen hånd. Vi måtte stå for monteringen og garantiansvaret selv, noe jeg ikke ser på som problematisk i det hele tatt. Sparte omtrent 25.000 på dette alene. 

Jeg ser absolutt den, jeg gjør det. Hadde da forventet et påslag på kanskje en tusenlapp for jobben? Her snakker vi nesten like mange tusen som du har fingre på begge hendene, per rom.

Dette er vel noe du kan sjekke før du kaster millioner på selger?

Det er nå en gang sånn at i Oslo er det stort trykk på nye boliger, og for å sikre seg det man mener er "best" må man slå til i en tidlig fase. Det eneste som var utarbeidet var prospektet, og utbygger/selger kunne svare på minimalt på dette tidspunktet. Både leiligheten over og begge under (de er identiske) forsvant på under 2 timer etter jeg leverte budet.  

Ellers er jeg 100% enig med deg. Jeg var klar over at prislister ikke forelå, men valgte å ta den risikoen. Mener derfor ikke å sutre, men lære meg regelverket til neste gang. 

Har nettopp vært gjennom samme i Bergen, men her tok utbygger ingen vederlag for tillegg, og hos enkelte leverandører (f.eks kjøkken/baderomsinnredning) fikk vi solide rabatter på tilvalg og oppgraderinger.

Vet ikke om dette gjelder deg, men jeg kjenner et par som har kjøpt ny leilighet i Bergen hvor utbygger bare henviste til leverandør/installatør av feks kjøkken om man ønsket andre valg enn standard, så forhandlet de direkte med dem.

Dette var også tilfellet i prosjektet som oppføres i min hjemby, men er ikke mulig her, med untak av kjøkkenet. Der har jeg full valgfrihet.  

Jeg skal ikke overdrive, grunnstandarden er høy og jeg er fornøyd med kjøpet, men irriterer meg over at jeg må søke om å få lov til å ha spotter i stuen og ønsker meg andre valg enn det som tilbys (Ingen fargevalg på vegger og kun 2-3 alternativer på ting som blandebatteri, gulv, dører osv).  

Endret av NatroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...