Gå til innhold

Må man selge huset for å bli skatteflyktning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Og for øvrig, man regnes som fastboende i Norge hvis man har bolig med innlagt vann i Norge.

Hvor finner du grunnlag for denne tolkningen?

Jeg vet ikke hvorfor du ikke gidder lese alt jeg skriver i tråden, for det er ingen tolkning, det var det som sto i en artikkel i Dine Penger for et par år siden, og da snakker vi to-tre år, og det har neppe endret seg siden da. 

Lenke til kommentar

Og for øvrig, man regnes som fastboende i Norge hvis man har bolig med innlagt vann i Norge.

1. Så han amerikaneren som nettopp kjøpte en toppleilighet i Bergen etter å ha besøkt byen ei helg er nå fastboende?

2. Hvordan er dette relevant til spørsmålet til TS?

Anonymous poster hash: e4bf3...78d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

1. Så han amerikaneren som nettopp kjøpte en toppleilighet i Bergen etter å ha besøkt byen ei helg er nå fastboende?

Forstå dette nå da!! Det gir ikke statsborgerskap å kjøpe en bolig med innlagt vann hele året, men ER du innbygger i Norge fra før og skatter til Norge så regnes du som fastboende selv om du har flyttet ut for godt, om du fortsatt har bolig eller fritidsbolig med innlagt vann hele året!!  :grumpy:

Lenke til kommentar

Dette er så enkelt som at for at ditt skattemessige bosted i Norge skal opphøre ved utflytting må du godtgjøre :

1. at du har tatt fast opphold i utlandet
2. at du ikke har oppholdt deg i Norge i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret
3. at du eller dine nærstående (ektefelle, samboer, barn) ikke disponerer bolig i Norge 

Det siste er noe misvisende, men er den generelle definisjonen Skatteverket arbeider utifra.
Det er selvfølgelig mulig, dersom man kan godtgjøre at man faktisk ikke har skattemessig bosted i Norge, å fremdeles disponere fritidsbolig, eller at voksne barn har egen bolig i Norge eller lignende, slik at reglene er ikke absolutt. 

Man kan dog ikke skaffe seg en adresse på Kypros, beholde eneboligen i Norge, og så hevde at man er skattemessig utflyttet.

Så er det også slik, at har du bodd i Norge i til sammen 10 år eller mer før det inntektsåret du tar fast opphold i utlandet, kan det skattemessige bosted i Norge først opphøre etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året du tok fast opphold i utlandet.

Med andre ord, for de aller fleste vil man ikke regnes som skattemessig utflyttet før etter fire år uansett.
Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstå dette nå da!! Det gir ikke statsborgerskap å kjøpe en bolig med innlagt vann hele året, men ER du innbygger i Norge fra før og skatter til Norge så regnes du som fastboende selv om du har flyttet ut for godt, om du fortsatt har bolig eller fritidsbolig med innlagt vann hele året!! :grumpy:

Jaha? Dette er ikke det samme du har gjentatt før i tråden, så det er liten grunn til å bli sur.

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet om hvordan dette er relevant for TS, og "kilden" din som er "noe jeg leste i en artificial 2-3 år siden" er ikke spesielt bra.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Forstå dette nå da!! Det gir ikke statsborgerskap å kjøpe en bolig med innlagt vann hele året, men ER du innbygger i Norge fra før og skatter til Norge så regnes du som fastboende selv om du har flyttet ut for godt, om du fortsatt har bolig eller fritidsbolig med innlagt vann hele året!! :grumpy:

Jaha? Dette er ikke det samme du har gjentatt før i tråden, så det er liten grunn til å bli sur.

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet om hvordan dette er relevant for TS, og "kilden" din som er "noe jeg leste i en artificial 2-3 år siden" er ikke spesielt bra.

"artificial" faktisk!! fiktiv heter det på norsk. Og hvis du kjøper tilgang til Dine Penger så kan du sikkert lese artikkelen på nett, jeg gidder ihvertfall ikke abonnere på den blekka lenger.

Lenke til kommentar

Hvor finner du grunnlag for denne tolkningen?

Jeg vet ikke hvorfor du ikke gidder lese alt jeg skriver i tråden, for det er ingen tolkning, det var det som sto i en artikkel i Dine Penger for et par år siden, og da snakker vi to-tre år, og det har neppe endret seg siden da.

Vel, jeg har lest alt våset ditt i denne tråden.

Det er slik at du fremsetter en påstand, da forventer jeg faktisk at du kan dokumentere denne.

Forstå dette nå da!! Det gir ikke statsborgerskap å kjøpe en bolig med innlagt vann hele året, men ER du innbygger i Norge fra før og skatter til Norge så regnes du som fastboende selv om du har flyttet ut for godt, om du fortsatt har bolig eller fritidsbolig med innlagt vann hele året!!  :grumpy:

Seriøst? Mener du nå at skattemessig bosted har en direkte tilknytning til statsborgerskap?

Mener du at man må være statsborger for å være fastboende, eller at man må være statsborger for å være innbygger?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så er det også slik, at har du bodd i Norge i til sammen 10 år eller mer før det inntektsåret du tar fast opphold i utlandet, kan det skattemessige bosted i Norge først opphøre etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året du tok fast opphold i utlandet.

Med andre ord, for de aller fleste vil man ikke regnes som skattemessig utflyttet før etter fire år uansett.

Kan jeg eie bolig i Norge i denne fireårsperioden?

Anonymous poster hash: 7c630...32c

Lenke til kommentar

Boligen har innlagt vann, så da må jeg altså selge den for å skattemessig være regnet som utflyttet?

Hør for all del ikke på dette udokumenterte våset, prat med noen som kan sakene sine.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Boligen har innlagt vann, så da må jeg altså selge den for å skattemessig være regnet som utflyttet?

Hør for all del ikke på dette udokumenterte våset, prat med noen som kan sakene sine.

Hvorfor kan ikke du disse sakene da?

Råd til trådstarter: Ikke hør på disse kverrulantene som ikke kan noe annet enn å rakke ned på folk som kommer med egen kunnskap.

Hvis det har kommet nye regler for dette så burde jo disse luringene kunne finne det, men neeeeida, de sitter og hakker på folk som kommer med noe matnyttig og selv bidrar de ikke i det hele tatt, bare svada og gjetninger.

Latsabber!

Ett søk på dine penger + vintervann gir dette resultatet:

http://www.dinepenger.no/penger/skatt/slik-slipper-du-skatteplikt-til-norge/20302589

Nå ble det stille i fjøset gitt!  :thumbdown:

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Latsabber!

Ett søk på dine penger + vintervann gir dette resultatet:

Så bra at du har lett fram kilden til påstanden din. Det er vanlig kotyme at den som påstår noe, spesielt når det høres rart ut, selv legger understøtter påstandene. Så den som var lat her var deg.

Ja, det ble stille i mitt fjøs i alle fall. Hadde stelt i stand høytlesning fra artikkelen her hjemme, for å hedre din innsats, men den varte bare i ca ett minutt. Artikkelen er bak en betalingsmur.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

35 kroner er vel for mye å betale for å få sikkerhet i en sak...

Du kan jo spørre en advokat eller noe, se hvor lite det koster.

Lenke til kommentar

For ordens skyld, så skilles det altså på det å eie en fritidsbolig i Norge, og det å disponere fast bolig i Norge, når det kommer til å være skattemessig utflyttet.

Hvorvidt det er innlagt vann eller ikke, er jo helt fullstendig irrelevant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

For ordens skyld, så skilles det altså på det å eie en fritidsbolig i Norge, og det å disponere fast bolig i Norge, når det kommer til å være skattemessig utflyttet.

Hvorvidt det er innlagt vann eller ikke, er jo helt fullstendig irrelevant.

Det er ikke irrelevant for skatteetaten.

Lenke til kommentar

Jo, for skatteetaten er det fullstendig irrelevant hvorvidt du har innlagt vann eller ikke.

De er opptatt av hvorvidt du faktisk er skattemessig utflyttet eller ikke, å bryr seg lite om hytta på Dovre har innlagt vann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jo, for skatteetaten er det fullstendig irrelevant hvorvidt du har innlagt vann eller ikke.

De er opptatt av hvorvidt du faktisk er skattemessig utflyttet eller ikke, å bryr seg lite om hytta på Dovre har innlagt vann.

Og hvordan bestemmer de om du er skattemessig utflyttet? NETTOP OM HYTTA DI HAR INNLAGT VANN!! 

GI MEG STYRKE, for en gjeng!!  :wallbash:

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...